Vraag over normale verdelingen

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
Plaats reactie
Blabla
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mar 2007, 08:56

Vraag over normale verdelingen

Bericht door Blabla » 27 mar 2007, 09:05

ik heb hier een som en kom er niet uit, antwoord zal wel heel simpel zijn maar ik ben niet zo goed in wiskunde.

De omtrek van het hoofd van soldaten is normaal verdeeld met gemiddelde van <mu> van 57,9 cm en een standaardafwijking van <sigma> 2.8 cm.
In een fabriek worden helmen voor het leger gemaakt. Bij de productie houdt men rekening met een gemiddelde hoofdomtrek van 57.9 cm.
Men maakt daarom helmen waarvan het binnenwerk loopt van 53.3 cm hoofdomtrek tot 62.5 cm hoofdomtrek.
A) Hoeveel centimeter ligt de kleinste maat van 53.3 cm hoofdomtrek onder het gemiddelde van 57.9 hoofdomtrek?
Hoeveel keer de standaardafwijking is dat?
B) Hoe groot is dus de Z-Waarde die hoort bij de de kleinste maat helm?
C) Voor hoeveel procent van de soldaten is er geen passende helm wegens een te klein hoofd?
D)Voor hoeveel procent van de soldaten is er geen passende helm wegens een te groot hoofd?


Vraag A snap ik nog wel, maar daarna wordt het lastig, kan iemand me helpen met b,c en de en uitleggen wat Z-Waarden nu precies zijn?

Bedankt!

Blabla
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mar 2007, 08:56

Bericht door Blabla » 27 mar 2007, 09:06

oh, en ik heb een TI 84+

Plaats reactie