Jeep in de woestijn

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
Plaats reactie
melchior
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 apr 2007, 16:03

Jeep in de woestijn

Bericht door melchior » 09 apr 2007, 16:23

Hoi.
Voor school moeten we een praktische opdracht voor wiskunde maken.
Ik weet dat het een opdracht is geweest bij de wiskunde B dag 2001, maar bij de opgave is een getal veranderd. We komen er niet echt uit.

Wie o wie kan me helpen? Dit is de opdracht:

Er is een afstand van 1700 km te overbruggen met een jeep die in totaal 100 liter kan meenemen. De wagen rijdt 1 op 10. Je moet misschien wel meer dan 1 depot aanleggen. Doe dat zo, dat de totale hoeveelheid benodigde benzine om de 1700 km te overbruggen zo klein mogelijk is.
Illustreer je berekeningen en redeneringen met goede figuren.

Nu weten we van onze docent dat 't antwoord rond de 425 liter moet liggen. Er moet zoiezo een depot op 7 komen.
We komen er gewoon niet uit, wie helpt?

Gebruikersavatar
luijs
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 347
Lid geworden op: 18 aug 2006, 09:45
Locatie: Tilburg

Bericht door luijs » 10 apr 2007, 06:51

Tot nu toe kom je op 425.

Hoe ben je daar aan gekomen?
Ik ben het er niet mee eens!!
Of wel..?

melchior
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 apr 2007, 16:03

Bericht door melchior » 10 apr 2007, 08:26

luijs schreef:Tot nu toe kom je op 425.

Hoe ben je daar aan gekomen?
Nu weten we van onze docent dat 't antwoord rond de 425 liter moet liggen.
En HOE de docent daaraan is gekomen, weten we natuurlijk niet. Dat is nu juist m'n vraag.

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Bericht door Sjoerd Job » 10 apr 2007, 08:57

De auto kan honderd liter mee nemen, en rijd op 1 liter 10 km. Dus op 100 liter, 1000 km. Laten we aannemen dat de auto de laatste stap begint met een volle, en eindigt met een lege tank.

Dit houdt in, dat op 700 km, er een vol depot moet staan.

Hoe kan je dit depot vullen?
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

melchior
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 apr 2007, 16:03

Bericht door melchior » 10 apr 2007, 09:02

Sjoerd Job schreef:De auto kan honderd liter mee nemen, en rijd op 1 liter 10 km. Dus op 100 liter, 1000 km. Laten we aannemen dat de auto de laatste stap begint met een volle, en eindigt met een lege tank.

Dit houdt in, dat op 700 km, er een vol depot moet staan.
Dat klopt ja. :)

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Bericht door Hugo » 10 apr 2007, 09:05

melchior schreef:
Sjoerd Job schreef:De auto kan honderd liter mee nemen, en rijd op 1 liter 10 km. Dus op 100 liter, 1000 km. Laten we aannemen dat de auto de laatste stap begint met een volle, en eindigt met een lege tank.

Dit houdt in, dat op 700 km, er een vol depot moet staan.
Dat klopt ja. :)
ja verdomme, ga zelf ook eens wat doen

ik heb die opdracht des tijds gemaakt, en er staan talloze uitwerkingen op internet, dit is egt niet zo verschillend, we gaan het niet helemaal voorkauwen
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

melchior
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 apr 2007, 16:03

Bericht door melchior » 10 apr 2007, 09:07

Hugo schreef:
melchior schreef:
Sjoerd Job schreef:De auto kan honderd liter mee nemen, en rijd op 1 liter 10 km. Dus op 100 liter, 1000 km. Laten we aannemen dat de auto de laatste stap begint met een volle, en eindigt met een lege tank.

Dit houdt in, dat op 700 km, er een vol depot moet staan.
Dat klopt ja. :)
ja verdomme, ga zelf ook eens wat doen

ik heb die opdracht des tijds gemaakt, en er staan talloze uitwerkingen op internet, dit is egt niet zo verschillend, we gaan het niet helemaal voorkauwen
We zijn er zelf al aardig wat uren aan bezig geweest, maar we komen niet lager dan 470 liter.

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Bericht door Hugo » 10 apr 2007, 09:38

melchior schreef:
Hugo schreef:
melchior schreef: Dat klopt ja. :)
ja verdomme, ga zelf ook eens wat doen

ik heb die opdracht des tijds gemaakt, en er staan talloze uitwerkingen op internet, dit is egt niet zo verschillend, we gaan het niet helemaal voorkauwen
We zijn er zelf al aardig wat uren aan bezig geweest, maar we komen niet lager dan 470 liter.
ik moet mezelf egt inhouden om niet weer boos te reageren, maar als je nu eens opschrijft hoe je dat berekend hebt, dan kunnen we wel zeggen waar het fout gaat en wat je er aan kunt doen, maar we gaan het niet helemaal voorkauwen, dan moet je maar ergens anders gaan proberen
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

Pierewiet
Vast lid
Vast lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 sep 2005, 00:15
Locatie: In het zuiden van Noord Holland

Bericht door Pierewiet » 17 apr 2007, 23:39

GOOGLE en vindt het antwoord!
De vraag duikt zo'n beetje elk jaar op.
Er heeft, jaren geleden, zelfs op scholieren.com een berichtenstroom gestaan terwijl ze in de klas met de vraag op een toets/repetitie bezig waren over dit onderwerp.
"He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever!" #Chinese proverb#

Plaats reactie