rationele nulpunten derdegraads functie

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
Plaats reactie
kevinvde
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 apr 2007, 18:08

rationele nulpunten derdegraads functie

Bericht door kevinvde » 18 apr 2007, 18:16

Hallo,

Ik loop vast bij het trekken van een algemene conclusie bij het volgende:

gegeven is de functie f(x)=ax³ + bx² +cx + d
er is een verband tussen het kleinste positieve nulpunt van die polynoom en de coëfficienten a en d, stel je hebt x=p/q, p en q zijn beide gewoon 2 positieve gehele getallen.

stel f(p/q)=o dan krijg je met wat schrijfwerk:

p(ap²+bpq+cq²)=-dq³

en dan ook

ap³=-q(bp²+cpq+dq²)

je kunt dan aantonen dat dat p één van de factoren is waarin D kan worden ontbonden, ook kun je aantonen dat Q één van de factoren is waarin a kan worden ontbonden.

"trek een algemene conclusie over het kleinste positieve nulpunt van een derdegraads vergelijking"

ik hoop dat jullie me ff verder kunnen helpen :o het liefst écht zo snel mogenlijk

bij voorbaat dank

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Bericht door Hugo » 20 apr 2007, 12:55

Dank u dat u de moeite heeft genomen om dit forum te bezoeken, en uw probleem kenbaar te maken. Desondanks moeten we u toch op de hoogte stellen van ons beleid aangaande vraagstellingen. Bij het opstellen van uw bericht is het de bedoeling dat u een beschrijvende doch korte titel kiest. De inhoud van het bericht zal uit enkele onderdelen bestaan


* Probleemstelling
* Alle stappen die geprobeerd zijn, totdat u vast loopt.
* De reden waarom u vast loopt.


Alleen zo zijn wij in staat om uw probleem op een gerichte en efficiente manier te beantwoorden.
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

Plaats reactie