Poissonverdeling

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
Plaats reactie
Mokthalan
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 apr 2007, 12:20

Poissonverdeling

Bericht door Mokthalan » 24 apr 2007, 12:24

Heej hallo,

Voor school moet ik een PO wiskunde maken, maar er is 1 vraag waar ik gewoon maar niet uit kom, iemand enig idee? Het onderwerp van deze PO is Poissonverdeling:

Van 'n' bankpasjes is bekend dat de kans dat minstens twee pasjes van de 'n' de zelfde pincode hebben, geroter is dan 52%.

Bereken de mogelijk waarden van n.

Iig bedankt voor het lezen en hopelijk bedankt voor de hulp die je me kan geven.

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Poissonverdeling

Bericht door Sjoerd Job » 24 apr 2007, 13:18

Mokthalan schreef:Heej hallo,

Voor school moet ik een PO wiskunde maken, maar er is 1 vraag waar ik gewoon maar niet uit kom, iemand enig idee? Het onderwerp van deze PO is Poissonverdeling:

Van 'n' bankpasjes is bekend dat de kans dat minstens twee pasjes van de 'n' de zelfde pincode hebben, geroter is dan 52%.

Bereken de mogelijk waarden van n.

Iig bedankt voor het lezen en hopelijk bedankt voor de hulp die je me kan geven.
Hoe veel verschillende pincodes zijn er mogelijk?
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

Mokthalan
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 apr 2007, 12:20

Bericht door Mokthalan » 24 apr 2007, 13:51

Meer informatie als dat is er niet verstrekt. Niet een precies aantal.

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Bericht door Sjoerd Job » 24 apr 2007, 14:24

Mokthalan schreef:Meer informatie als dat is er niet verstrekt. Niet een precies aantal.
Wat weet je van een pincode. Hoe lang is de code, welke tekens kunnen er in voor komen?
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

Mokthalan
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 apr 2007, 12:20

Bericht door Mokthalan » 24 apr 2007, 14:31

Getallen van 0-9 en de code is 4 cijfers lang.

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Bericht door Hugo » 24 apr 2007, 15:39

wat sjoerd-job bedoelt,

Wij stellen vragen, om jouw wat reken- en denkwerk te laten doen, om je zo naar het antwoord te leiden.
Laatst gewijzigd door Hugo op 24 apr 2007, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Bericht door Sjoerd Job » 24 apr 2007, 15:59

En hoeveel verschillende codes zijn er dan mogelijk?

Stel nu dat we n mensjes een pas geven. Op hoeveel manieren kunnen we dat verdelen zonder dat iemand eenzelfde nummer heeft als een ander?

Een simpeler vraagstuk: Stel we geven iedereen een wachtwoord tussen de 1 en de 6. We hebben n mensen om die codes te verdelen. Op hoeveel manieren kan ik de codes verdelen? (Het maakt niet uit als twee mensen hetzelfde wachtwoord heeft.)
En op hoeveel manieren kan dat als de mensen een unieke code moeten hebben. Merk op: Als er 7 of meer mensen zijn is het niet meer mogelijk om ieder een unieke code te geven.
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

Plaats reactie