matrixnotatie

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
Plaats reactie
vivendi
Vast lid
Vast lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 mar 2006, 08:44

matrixnotatie

Bericht door vivendi » 12 mei 2007, 14:52

Hey, zou iemand mij kunnen helpen met de matrixnotatie. Ik weet niet goed hoe dit werkt en welke stappen ik moet nemen om het uit te rekenen.
Stel ik heb onderstaande som:


Hoe kan ik hier dan de x en y waarde uitrekenen met de matrixnotatie?
Alvast bedankt.

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: matrixnotatie

Bericht door Sjoerd Job » 12 mei 2007, 15:00

vivendi schreef:Hey, zou iemand mij kunnen helpen met de matrixnotatie. Ik weet niet goed hoe dit werkt en welke stappen ik moet nemen om het uit te rekenen.
Stel ik heb onderstaande som:


Hoe kan ik hier dan de x en y waarde uitrekenen met de matrixnotatie?
Alvast bedankt.
Wat je doet, is het inderdaad omzetten naar

Als we nu de eerste rij keer twee doen, krijgen we

Ik denk dat je het vanaf hier wel enigzins logisch denkend kan voltooiend
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

vivendi
Vast lid
Vast lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 mar 2006, 08:44

Bericht door vivendi » 12 mei 2007, 15:16

Ik heb eigenlijk geen idee wat ik nu zou moeten doen... Ik begrijp gedeeltelijk wat je nu gedaan hebt.
Je hebt de x en y weggelaten omdat je dit niet steeds hoeft op te schrijven, zolang je maar weet dat ze er staan.

En dan doe je de bovenste drie getallen keer 2, zodat het enigzins gelijk wordt aan de onderste getallen.

Maar weet echt niet wat ik dan verder zou moeten doen... :(

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Bericht door Sjoerd Job » 12 mei 2007, 15:22

vivendi schreef:Ik heb eigenlijk geen idee wat ik nu zou moeten doen... Ik begrijp gedeeltelijk wat je nu gedaan hebt.
Je hebt de x en y weggelaten omdat je dit niet steeds hoeft op te schrijven, zolang je maar weet dat ze er staan.

En dan doe je de bovenste drie getallen keer 2, zodat het enigzins gelijk wordt aan de onderste getallen.

Maar weet echt niet wat ik dan verder zou moeten doen... :(
Als 2x + 10y = 12 en 3x + 10y = 8, wat zou x dan moeten zijn?
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

vivendi
Vast lid
Vast lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 mar 2006, 08:44

Bericht door vivendi » 12 mei 2007, 16:43

Ja, ik zou zeggen, 2+10 is al 12, dus x en y zijn beide 1.
Want 2*1+10*1=12

Alleen, klopt het dan weer niet bij de tweede. Ik doe het waarschijnlijk ook niet goed.

Sorry. maar heb echt geen ander idee hoe ik dit moet doen...

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Bericht door Sjoerd Job » 12 mei 2007, 17:33

vivendi schreef:Ja, ik zou zeggen, 2+10 is al 12, dus x en y zijn beide 1.
Want 2*1+10*1=12

Alleen, klopt het dan weer niet bij de tweede. Ik doe het waarschijnlijk ook niet goed.

Sorry. maar heb echt geen ander idee hoe ik dit moet doen...
Klopt, maar bijvoorbeeld x = 12, y = 10 zou kunnen werken.

Maar. wat belangrijker is om in te zien, dat als 2x+10y=12, en 3x+10y=8, dan (2x+10y)/(3x+10y) = 12 - 8
Wat krijg je als je dat uitwerkt?
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

vivendi
Vast lid
Vast lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 mar 2006, 08:44

Bericht door vivendi » 12 mei 2007, 20:44

Dat 12-8 = 4 :?
Of bedoel je het niet zo...?

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Bericht door Sjoerd Job » 12 mei 2007, 21:04

vivendi schreef:Dat 12-8 = 4 :?
Of bedoel je het niet zo...?
(2x+10y)-(3x+10y) = ...?
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

vivendi
Vast lid
Vast lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 mar 2006, 08:44

Bericht door vivendi » 12 mei 2007, 22:03

Ik weet niet of ik het zo goed doe, maar misschien zoiets dan:

2-+3 = -1
2-+10 = -8
10-+3 = 7
10-+10 = 0

-1-8+7 = -2

Alleen kom ik met mijn rekenmachine uit op -1, wat doe ik verkeerd?

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Bericht door SafeX » 12 mei 2007, 22:34

vivendi schreef:Ik weet niet of ik het zo goed doe, maar misschien zoiets dan:

2-+3 = -1
2-+10 = -8
10-+3 = 7
10-+10 = 0

-1-8+7 = -2

Alleen kom ik met mijn rekenmachine uit op -1, wat doe ik verkeerd?
Je let nu alleen maar op de getallen en niet meer op de variabelen x en y
2-+3 = -1
Hier staat eigenlijk 2x-3x=-x.
10-+10 = 0
En hier 10y-10y=0
En wat staat er nu rechts? -x=..., dus x=...
En als je x weet, hoe kan je dan y uitrekenen.
Het is dus verstandig om de matrix toch maar met x en y te noteren. Tot je het door hebt!

vivendi
Vast lid
Vast lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 mar 2006, 08:44

Bericht door vivendi » 12 mei 2007, 22:43

Maar dat is nu juist mijn probleem. Ik heb geen idee wat x is. Ja, waarschijnlijk dus -2 of -1, weet niet welke van de twee nu goed is. En waarom ik op -2 uitkom en mijn rekenmachine op -1.

Kan je alstjeblieft gewoon uitleggen hoe het in zijn werking gaat. Ik kan wel gaan gokken hoe iets zou moeten, maar ik heb er nog amper lucht van gekregen. Dit zou goed werken als opfrisser, als ik die sommen al ooit eens had gehad, maar dat heb ik niet. Ik denk daarom dat een concrete uitleg mij meer goed zou doen.

boZZy
Vast lid
Vast lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 apr 2007, 21:47

Bericht door boZZy » 13 mei 2007, 08:33

Even naast het vraagstuk: http://nl.wikipedia.org/wiki/Matrix_(wiskunde)

en dan zou je veel meer geweten hebben ;)

vivendi
Vast lid
Vast lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 mar 2006, 08:44

Bericht door vivendi » 13 mei 2007, 11:13

Ja, die had ik al eens bekeken, alleen is dat best lastig te volgen wanneer je er weinig van snap...

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Bericht door SafeX » 13 mei 2007, 16:33

vivendi schreef:Maar dat is nu juist mijn probleem. Ik heb geen idee wat x is. Ja, waarschijnlijk dus -2 of -1, weet niet welke van de twee nu goed is. En waarom ik op -2 uitkom en mijn rekenmachine op -1.

Kan je alstjeblieft gewoon uitleggen hoe het in zijn werking gaat. Ik kan wel gaan gokken hoe iets zou moeten, maar ik heb er nog amper lucht van gekregen. Dit zou goed werken als opfrisser, als ik die sommen al ooit eens had gehad, maar dat heb ik niet. Ik denk daarom dat een concrete uitleg mij meer goed zou doen.
Dus is het verstandig om even niet naar de matrix te kijken.
Gegeven is:

Wat is nu de bedoeling. x en y zijn variabelen. We zoeken de waarden van x en y zodanig dat aan beide verg wordt voldaan. Als je bv x=1 en y=1 neemt voldoe je aan de eerste maar niet aan de tweede verg. Hoe kan je nu uit deze twee verg er één maken waar nog maar één variabele in zit.

Waarom hebben we de eerste met 2 verm? Omdat de eerste min de tweede (verg) oplevert: x=-4. Nu dit invullen in de oorspronkelijke eerste verg geeft: -4+5y=6 en hieruit volgt heel eenvoudig y=2. Controleer dit in de (oorspronkelijk) tweede verg!!!

Nu met de matrices:
eerste kolom met x en de tweede met y.
eerste rij met 2 verm
eerste rij vervangen door tweede rij min de eerste
eerste rij met 3 verm
tweede rij vervangen door tweede rij min eerste rij
eerste rij vervangen door eerste rij gedeeld door 3 en idem de tweede door de tweede gedeeld door 10.
En kan je nu 'zien' wat er staat?
En 'zie' je ook de overeenkomst met wat we daarvoor deden?

vivendi
Vast lid
Vast lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 mar 2006, 08:44

Bericht door vivendi » 13 mei 2007, 23:40

Hey, bedankt het is nu al stukken duidelijker! Ik heb morgen ook weer deze les, dus dan ga ik daar ook nog wat oefenen en moet het helemaal goed komen :)

Plaats reactie