Het belang van de tweede afgeleide?

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
Plaats reactie
Kelvin24
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 mar 2013, 14:56

Het belang van de tweede afgeleide?

Bericht door Kelvin24 » 02 okt 2013, 17:04

Beste allemaal,

Ik heb een vraag over de tweede afgeleide, wat is het belang ervan?

De afgeleide test is bedoelt om erachter te kunnen komen waar de functie stijgt en daalt en waar de toppunten liggen.

Ik begrijp dat de tweede afgeleide de verandering van de afgeleide berekent, dus wanneer de afgeleide stijgt, daalt en wat de extremen zijn. Wat betekent dit allemaal?

Ik dacht namelijk eerst, dat de twee afgeleide juist bedoelt was om erachter te komen of de toppunten ook dat zijn. De afgeleide gelijk te stellen aan nul krijg je de x-coördinaten van de toppunten. Het controleren of het echt een toppunt is of een buigpunt gebruik je daarom de tweede afgeleide.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Het belang van de tweede afgeleide?

Bericht door SafeX » 02 okt 2013, 18:11

Eigenlijk weet je al alles van de eerste en tweede afgeleide, meer is er niet...
Dus wat is je vraag?

Geef een vb aan de hand van wat je wilt weten.

Kelvin24
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 mar 2013, 14:56

Re: Het belang van de tweede afgeleide?

Bericht door Kelvin24 » 02 okt 2013, 20:26

Ik raak in de war zodra de grafieken van de functie, afgeleide en tweede afgeleide worden getekend. Ik heb namelijk een youtube video bekeken waar dat wordt laten zien. De functie en de afgeleide zijn allebei parabolen en de tweede afgeleide is een lineaire lijn.

Het stukje op 15,55 minuten:
https://www.youtube.com/watch?v=21bE4FixkYo

Ik heb namelijk hiervoor geen grafieken gemaakt waarin ze allemaal voorkomen in dezelfde rechthoekige assenstelsel.

Ik heb alleen hiervoor het uitgerekend. Door het alleen uitrekenen dacht ik juist dat de afgeleide mij kon vertellen waar de functie steeg en daalde en waar de toppunten bevinden. Ik zie nu uit de video dat als ik de grafiek teken van de functie de afgeleide en tweede afgeleide niet nodig heb. Ik kan dan ook zien dat de functie stijgt en waar de toppunten bevinden. Ik dacht namelijk dat je dat alleen kon zien door de grafiek van de afgeleide te tekenen. En de tweee afgeleide mij vertelde of die toppunten een max. of een min. is, maar uit de video kom ik er nu achter dat ik dat ook achter kom met de afgeleide.

Ik snap het daardoor niet meer.

Ik hoop dat ik uitleg kan krijgen wat ze allemaal inhouden en de relatie die ze hebben met elkaar. Ik snap het nut van de afgeleide niet meer, want je kan een afgeleide blijven maken van de afgeleide waardoor je uiteindelijk een afgeleide hebt van bijvoorbeeld 5 en een output hebt van 0. En wat is daar de nut van om the slope of the slope of the slope te vinden.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Het belang van de tweede afgeleide?

Bericht door SafeX » 02 okt 2013, 20:34

Nogmaals je weet alles wat je moet weten ... en je hebt alleen de 1e (extremen) en de 2e (buigptn) nodig.
Bedenk wel dat een functie differentieerbaar moet zijn.

Geef een vb waar je niet uitkomt!

Wat voor opleiding volg je?

Kelvin24
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 mar 2013, 14:56

Re: Het belang van de tweede afgeleide?

Bericht door Kelvin24 » 02 okt 2013, 21:54

Ik snap het nu, na veel raadplegen van youtube heb ik mijn antwoord gevonden.

Je hebt gelijk, dat ik het snapte. Ik raakte in de war, omdat een eigen beeld had in de grafieken. In de opgaven werd er niet gevraagd om de grafieken ervan te teken. Ik kreeg een eigen beeld in hoe de grafieken eruit zouden zien, door de opgaven. De grafiek die op de video zag er anders uit dan die van mij en daardoor raakte ik in de war.

Bedankt voor je antwoord Safex.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Het belang van de tweede afgeleide?

Bericht door SafeX » 02 okt 2013, 22:00

Ok, succes verder.

Plaats reactie