exponentiele functie? kwadratische functie?
exponentiele functie? kwadratische functie?
Hoi allemaal,
Wij zijn twee studenten hoger onderwijs die opnieuw geconfronteerd worden met wiskunde uit het secundair onderwijs.
Eerste indruk: "piece of cake". Bij het maken van de oefeningen is het echter allemaal niet zo simpel als het eerst leek. De leerstof zit veel verder weg dan we dachten. Zelfs de allereerste oefeningetjes uit de cursus kunnen we niet oplossen. Zelfs niet als we ze samen aan tafel op allerhande manieren proberen op te lossen.
De oefening waar we het meeste tijd aan gespendeerd hebben is de volgende:
Hieruit moeten we y zien te halen.
De uitkomst zou moeten zijn. Alleen hebben we geen flauw idee hoe we dit resultaat kunnen bekomen.
Is er iemand die ons hier mee kan helpen?
Alvast bedankt!
Wij zijn twee studenten hoger onderwijs die opnieuw geconfronteerd worden met wiskunde uit het secundair onderwijs.
Eerste indruk: "piece of cake". Bij het maken van de oefeningen is het echter allemaal niet zo simpel als het eerst leek. De leerstof zit veel verder weg dan we dachten. Zelfs de allereerste oefeningetjes uit de cursus kunnen we niet oplossen. Zelfs niet als we ze samen aan tafel op allerhande manieren proberen op te lossen.
De oefening waar we het meeste tijd aan gespendeerd hebben is de volgende:
Hieruit moeten we y zien te halen.
De uitkomst zou moeten zijn. Alleen hebben we geen flauw idee hoe we dit resultaat kunnen bekomen.
Is er iemand die ons hier mee kan helpen?
Alvast bedankt!
Re: exponentiele functie? kwadratische functie?
Vinden jullie het logisch om eerst te schrijven:orsted schreef:
De oefening waar we het meeste tijd aan gespendeerd hebben is de volgende:
Hieruit moeten we y zien te halen.
En dan? Kunnen jullie breuken optellen? Zo nee, begin met getalbreuken bv 2/3-4/7=...
Re: exponentiele functie? kwadratische functie?
Zo ver geraakten we, maar dat is niet zoals het moet denken we. Volgens wat we gehoord hebben moeten we beide kanten vermenigvuldigen met fyx, en dan vereenvoudigen ofzoiets, maar we geraken er niet uit.
Hoe we breuken moeten optellen weten we ja, maar niet met onbekenden in de noemer? Gaat dat?
Re: exponentiele functie? kwadratische functie?
En hoe tel je nu breuken op?
Dit moet wel tot jullie basistechniek behoren!!!
Dit moet wel tot jullie basistechniek behoren!!!
Als je 1/y weet bv 1/y=b/a, dan weet je y toch ook ... , y=...orsted schreef:
Zo ver geraakten we, maar dat is niet zoals het moet denken we.
Re: exponentiele functie? kwadratische functie?
Ik zou 1/y kunnen omkeren, dan heb ik y = (1/f-1/x)^1. Maar dat laatste kan toch niet uitgewerkt worden? of wel?
Ja, het is inderdaad heel zielig hoe laag ons wiskunde niveau is... Dat vonden wij ook toen we deze oefeningen probeerden te maken, maar faalden.
Ja, het is inderdaad heel zielig hoe laag ons wiskunde niveau is... Dat vonden wij ook toen we deze oefeningen probeerden te maken, maar faalden.
Re: exponentiele functie? kwadratische functie?
Maak de noemer eerst eens gelijkorsted schreef:Ik zou 1/y kunnen omkeren, dan heb ik y = (1/f-1/x)^1. Maar dat laatste kan toch niet uitgewerkt worden? of wel?
Ja, het is inderdaad heel zielig hoe laag ons wiskunde niveau is... Dat vonden wij ook toen we deze oefeningen probeerden te maken, maar faalden.
1/f - 1/x = x/fx - ...
Wat krijg je dan en wat is de vervolgstap?
Re: exponentiele functie? kwadratische functie?
Zelfbeklag heb je niets aan, waarom beantwoord je de vragen niet?orsted schreef:Ja, het is inderdaad heel zielig hoe laag ons wiskunde niveau is... Dat vonden wij ook toen we deze oefeningen probeerden te maken, maar faalden.
Wanneer kan je breuken optellen?
Wat zijn de rekenregels voor optellen en vermenigvuldigen, met Google en wikipedia kan je alles vinden!
Je beweert dat je dit wel kan? (ik heb niets gezien!)SafeX schreef:En dan? Kunnen jullie breuken optellen? Zo nee, begin met getalbreuken bv 2/3-4/7=...
Het gaat niet om het antwoord, maar hoe de werkwijze is ..., dus laat de getallen 2, 3, 4 en 7 in je bewerkingen staan. Dus als je bv 2*7 hebt, geen 14 schrijven maar 2*7 laten staan!
Re: exponentiele functie? kwadratische functie?
@jry: dat gaat toch niet als er 2 onbekenden in de noemer staan?
@SafeX: Ik probeer alle vragen te beantwoorden. Welke vraag ben ik overgeslagen?
Breuken kan je optellen als de noemers gelijk zijn. Maar in dit geval zijn ze allebei onbekend, dus kan ik ze (voor zover ik weet) niet gelijk maken.
Vermenigvuldigen is gewoon de noemers met elkaar vermenigvuldigen en de tellers met elkaar vermenigvuldigen.
Die rekenregels ken ik nog net wel
En ja... ik(/we) hebben al gegoogled. Dat is het eerste wat men doet met zo'n probleem. Maar neen, we geraken er niet uit.
En ja, ik beweer dat ik breuken kan optellen. Maar niet met onbekenden...
14/21-12/21 = 2/21
@SafeX: Ik probeer alle vragen te beantwoorden. Welke vraag ben ik overgeslagen?
Breuken kan je optellen als de noemers gelijk zijn. Maar in dit geval zijn ze allebei onbekend, dus kan ik ze (voor zover ik weet) niet gelijk maken.
Vermenigvuldigen is gewoon de noemers met elkaar vermenigvuldigen en de tellers met elkaar vermenigvuldigen.
Die rekenregels ken ik nog net wel
En ja... ik(/we) hebben al gegoogled. Dat is het eerste wat men doet met zo'n probleem. Maar neen, we geraken er niet uit.
En ja, ik beweer dat ik breuken kan optellen. Maar niet met onbekenden...
14/21-12/21 = 2/21
Re: exponentiele functie? kwadratische functie?
Waarom zou dat niet gaan?orsted schreef:@jry: dat gaat toch niet als er 2 onbekenden in de noemer staan?
@SafeX: Ik probeer alle vragen te beantwoorden. Welke vraag ben ik overgeslagen?
Breuken kan je optellen als de noemers gelijk zijn. Maar in dit geval zijn ze allebei onbekend, dus kan ik ze (voor zover ik weet) niet gelijk maken.
Vermenigvuldigen is gewoon de noemers met elkaar vermenigvuldigen en de tellers met elkaar vermenigvuldigen.
Die rekenregels ken ik nog net wel
En ja... ik(/we) hebben al gegoogled. Dat is het eerste wat men doet met zo'n probleem. Maar neen, we geraken er niet uit.
En ja, ik beweer dat ik breuken kan optellen. Maar niet met onbekenden...
14/21-12/21 = 2/21
Ken je de volgende rekenregel (waar SafeX om vroeg)?
Als je dat optellen van breuken nog lastig vindt, ga dan even wat oefenopgaven na (begin met getallen en daarna met variabelen)!
Het kan sowieso geen kwaad de rekenregels van breuken nog eens allemaal langs te gaan.
= ...
x/xf heb ik al voor je ingevuld, kan je het zelf aanvullen?
Re: exponentiele functie? kwadratische functie?
Begrijp je niet wat hier staat?SafeX schreef:Het gaat niet om het antwoord, maar hoe de werkwijze is ..., dus laat de getallen 2, 3, 4 en 7 in je bewerkingen staan. Dus als je bv 2*7 hebt, geen 14 schrijven maar 2*7 laten staan!
De bedoeling is dat dat 2, 3, 4 en 7 laat staan ...jry schreef:14/21-12/21 = 2/21
Re: exponentiele functie? kwadratische functie?
@jry: jaah! Die rekenregel zegt me wel iets ja Ik ga het morgen eens proberen om het op die manier op te lossen. Dat is waarschijnlijk de ontbrekende stap bij het oplossen van de oefeningen!
Zal hetgeen waarnaar je vroeg vlug al eventjes invullen:
1/f - 1/x = (x+f)/xf
@SafeX: Sorry, ik had daar inderdaad overgekeken. En die werkwijze hanteerde ik niet bij het maken van jouw oefening. Vroeger werd ons afgeleerd om dit te doen, aangezien dit bij grotere getallen niet altijd de efficientste manier is om breuken op te lossen. (Er zijn kleinere gemeenschappelijke delers dan noemer1*noemer2)
Zal hetgeen waarnaar je vroeg vlug al eventjes invullen:
1/f - 1/x = (x+f)/xf
@SafeX: Sorry, ik had daar inderdaad overgekeken. En die werkwijze hanteerde ik niet bij het maken van jouw oefening. Vroeger werd ons afgeleerd om dit te doen, aangezien dit bij grotere getallen niet altijd de efficientste manier is om breuken op te lossen. (Er zijn kleinere gemeenschappelijke delers dan noemer1*noemer2)
Re: exponentiele functie? kwadratische functie?
Bijna, het is natuurlijk (x-f)/xforsted schreef:@jry: jaah! Die rekenregel zegt me wel iets ja Ik ga het morgen eens proberen om het op die manier op te lossen. Dat is waarschijnlijk de ontbrekende stap bij het oplossen van de oefeningen!
Zal hetgeen waarnaar je vroeg vlug al eventjes invullen:
1/f - 1/x = (x+f)/xf
@SafeX: Sorry, ik had daar inderdaad overgekeken. En die werkwijze hanteerde ik niet bij het maken van jouw oefening. Vroeger werd ons afgeleerd om dit te doen, aangezien dit bij grotere getallen niet altijd de efficientste manier is om breuken op te lossen. (Er zijn kleinere gemeenschappelijke delers dan noemer1*noemer2)
Nu heb je dus: 1/y = (x-f)/xf
Lukt het nu?
Re: exponentiele functie? kwadratische functie?
De bedoeling is dat je begrijpt wat je doet, 'de rest is franje'!orsted schreef:@SafeX: Sorry, ik had daar inderdaad overgekeken. En die werkwijze hanteerde ik niet bij het maken van jouw oefening.
En je zou dat probleem ook niet hebben!!!
Re: exponentiele functie? kwadratische functie?
Sorry, was er inderdaad iets te snel over gegaan. Ik ga morgen de oefening eens volledig proberen op te lossen. Heb de hele dag gewerkt, dus ben nu te moe om nog helder na te denkenjry schreef: Bijna, het is natuurlijk (x-f)/xf
Nu heb je dus: 1/y = (x-f)/xf
Lukt het nu?
@SafeX: Ik begrijp de werkwijze van jry. Die gebruikte ik in de lagere school ook meen ik me te herinneren. Ik de middelbare school werd ons echter aangeleerd om op zoek te gaan naar het KGV (Kleinst gemeenschappelijk veelvoud). (Toch als ik het me goed herinner.)
Re: exponentiele functie? kwadratische functie?
jry vertelt je wat je moet doen. Ik probeer je te laten begrijpen wat je moet doen!orsted schreef: @SafeX: Ik begrijp de werkwijze van jry. Die gebruikte ik in de lagere school ook meen ik me te herinneren. Ik de middelbare school werd ons echter aangeleerd om op zoek te gaan naar het KGV (Kleinst gemeenschappelijk veelvoud). (Toch als ik het me goed herinner.)