exponentiele functie? kwadratische functie?
Re: exponentiele functie? kwadratische functie?
De rekenregel om noemers gelijk te maken door teller van getal 1 met noemer van getal 2 te vermenigvuldigen en vice versa.
Re: exponentiele functie? kwadratische functie?
Die RR ken ik niet, vraag:orsted schreef:De rekenregel om noemers gelijk te maken door teller van getal 1 met noemer van getal 2 te vermenigvuldigen en vice versa.
Is dit juist? Ja/nee, zo ja, kies getallen om dit te laten zien, zo nee, wat gaat er fout?
Re: exponentiele functie? kwadratische functie?
Niet juist, er staat een a teveel in de teller/een a te weinig in de noemer.
Re: exponentiele functie? kwadratische functie?
Mooi!
Waar moet je dus op letten?
Moet je op de noemers letten?
Moet je ook op de tellers letten?
Waar moet je dus op letten?
Moet je op de noemers letten?
Moet je ook op de tellers letten?
Re: exponentiele functie? kwadratische functie?
Ik volg je niet meer...
Voor breuken op te tellen moeten de noemers gelijk zijn.
Voor breuken op te tellen moeten de noemers gelijk zijn.
Re: exponentiele functie? kwadratische functie?
Dit is niet mis te verstaan, maar je geeft niet aan waarom ...orsted schreef:Ik volg je niet meer...
Prima! En hoe zorg je voor gelijke noemers?Voor breuken op te tellen moeten de noemers gelijk zijn.
Vb:
Ik wil dat de noemer 21 wordt, wat doe jij?
Kan ik nu vragen: ik wil dat de noemer c^2 wordt?
Re: exponentiele functie? kwadratische functie?
Eerste vb: (5*3)/21
Het tweede voorbeeld heeft weinig zin imo, maar het zou kunnen als je (a/b)/c² doet.
Het tweede voorbeeld heeft weinig zin imo, maar het zou kunnen als je (a/b)/c² doet.
Re: exponentiele functie? kwadratische functie?
Probeer SafeX het ietwat duidelijker te maken (het is verder goed hoor) door te schrijven (5*3)/(7*3)orsted schreef:Eerste vb: (5*3)/21
Het tweede voorbeeld heeft weinig zin imo, maar het zou kunnen als je (a/b)/c² doet.
Waarom zou het tweede voorbeeld geen zin hebben? Het gaat erom dat je leert hoe je deze zaken oplost! Je antwoord is verder goed.
Probeer deze eens:
en
Zie je het verschil??
Re: exponentiele functie? kwadratische functie?
Mooi, en hoe tel je dus breuken op? Wat is je eerste punt?orsted schreef:Eerste vb: (5*3)/21
Het tweede voorbeeld heeft weinig zin imo, maar het zou kunnen als je (a/b)/c² doet.
Bv:
Wat wordt je 'nieuwe' noemer ...
Re: exponentiele functie? kwadratische functie?
Ik zou in dit voorbeeld van de eerste breuk gewoon 3/9 maken. Ookal zegt de rekenregel iets anders.
Re: exponentiele functie? kwadratische functie?
Prima, en die RR ... ???orsted schreef:Ik zou in dit voorbeeld van de eerste breuk gewoon 3/9 maken. Ook al zegt de rekenregel iets anders.
Die RR zegt alleen dat je de breuken gelijknamig moet maken!
Re: exponentiele functie? kwadratische functie?
Is dat de rekenregel? Dat zie ik gewoon als de voorwaarde om breuken op te tellen...
Ik had het over de rekenregel (of rekenmethode? hoe je het ook wil noemen) waar jry me aan herinnerde.
De teller van het ene getal vermenigvuldigen met de noemer van het andere en vice versa.
Ik had het over de rekenregel (of rekenmethode? hoe je het ook wil noemen) waar jry me aan herinnerde.
De teller van het ene getal vermenigvuldigen met de noemer van het andere en vice versa.
Re: exponentiele functie? kwadratische functie?
Je verwisselt oorzaak en gevolg, het gaat om de noemer die ontstaat uit de gegeven noemers, de tellers worden dan aangepast:
vul zelf aan ...
vul zelf aan ...
Re: exponentiele functie? kwadratische functie?
Neen, blader even een paar pagina's terug.
je kan niet anders dan kruisgewijs vermenigvuldigen als je noemers onbekend zijn. Dat is net waar het over gaat.
je kan niet anders dan kruisgewijs vermenigvuldigen als je noemers onbekend zijn. Dat is net waar het over gaat.
-
- Vergevorderde
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
- Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant
Re: exponentiele functie? kwadratische functie?
Ben je bekend met de eigenschap dat de waarde van een breuk niet verandert als je teller en noemer met hetzelfde getal (behalve nul) vermenigvuldigt? Dat is namelijk de eigenschap waarop het gelijknamig maken van breuken berust.orsted schreef:Neen, blader even een paar pagina's terug.
je kan niet anders dan kruisgewijs vermenigvuldigen als je noemers onbekend zijn. Dat is net waar het over gaat.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel