Ervaringen wiskunde studie (WO)

Wil je wiskunde studeren? Of gewoon meer informatie over wiskunde als studie? Dit is de plek!
Plaats reactie
MarijnB
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 nov 2008, 09:14

Ervaringen wiskunde studie (WO)

Bericht door MarijnB » 13 nov 2008, 11:16

Ik vind wiskunde een erg interressant vak en ben misschien van plan om wiskunde te studeren. Er zijn echter vele vooroordelen over de studie. Zo zou het heel moeilijk zijn, enz.

Graag zou ik wat ervaringen willen horen van de studenten zelf. Is bijvoorbeeld de studie echt heel moeilijk? wat is het verschil tussen wiskunde op het vwo en het wo? Hoe is de begeleiding? En hoe zien de lessen eruit? ben je bijvoorbeeld alleen maar sommen aan het maken?

Gebruikersavatar
martinvb
Vast lid
Vast lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 sep 2008, 20:08
Locatie: Velserbroek - NH
Contacteer:

Re: Ervaringen wiskunde studie (WO)

Bericht door martinvb » 15 nov 2008, 13:09

Hey Marijn,

Moeilijk... ach... je krijgt het niet cadeau maar ik ben er van overtuigd dat iedereen die zich er goed voor inzet de studie kan halen. Helemaal precies weet ik niet hoe het op andere universiteit geregeld is, maar op de TUdelft zijn de wiskundestudenten best hecht met elkaar. Zodra je met een probleem zit, kan je bij iedereen terecht of men komt naar jou toe als het opgemerkt wordt - ook van hogere jaren. Regelmatig heb ik met een bachelorstudent gekeken naar huiswerkopdrachten. Verder is het voordeel van de kleinschaligheid ook dat je docenten jou kennen en andersom. Bij grotere studies is het meestal niet het geval.

Het tempo op een universiteit ligt wel stukken hoger dan een middelbare school. Hieraan ben je echter binnen twee weken gewend. Voordeel is ook dat je relatief veel pauzes krijgt om te reflecteren. Met feesten haal je geen wiskundestudie: je moet veel oefenen en bij blijven houden.

Wat ik je aanraad is om een dagje te proefstuderen / meelopen. Dan krijg je een veel beter beeld dan dat ik je over een forum kan duidelijk maken. In ieder geval veel plezier met je studiekeuze!

Groeten,

~~~Mart
"Math is just another language..." - Star Trek Enterprise: The Observer Effect.
Wiskunde hobby/zomerkampen: http://www.vierkantvoorwiskunde.nl

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Re: Ervaringen wiskunde studie (WO)

Bericht door Hugo » 15 nov 2008, 13:24

het is in utrecht wel redelijk hetzelfde als wat martin schetst, dat proefstuderen is zeker een hele goede tip. probeer het een keer zelf te regelen, met iemand die je kent, want dan zie je echt een dag studeren. Universiteiten bieden het ook zelf wel aan, maar dan is het vaak net als met een opendag op je middelbare school, dan zijn de dingen een beetje aangepast.
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

Gebruikersavatar
Marco
Beheerder
Beheerder
Berichten: 831
Lid geworden op: 19 feb 2005, 12:50
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Ervaringen wiskunde studie (WO)

Bericht door Marco » 15 nov 2008, 14:20

Heb je ook al aan HBO gedacht? Er zit namelijk een essentieel verschil tussen wiskunde op het HBO en op het WO. Op het WO moet je alles wat je doet kunnen bewijzen, HBO draait eigenlijk voornamelijk om de toepassing.

De HBO versie van WO wiskunde heet bedrijfswiskunde, deze studie wordt op 4 plekken in Nederland aangeboden geloof ik. Als je wat meer over deze studie in Leeuwarden wilt weten dan hoor ik het graag ;)
Groeten, Marco

MarijnB
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 nov 2008, 09:14

Re: Ervaringen wiskunde studie (WO)

Bericht door MarijnB » 15 nov 2008, 14:55

Ik ga sowieso a.s zaterdag naar Utrecht, dan is er opendag. Verder zal ik nog wat opendagen bezoeken. Het lijkt me een erg leuke studie, wiskunde is erg interressant maar het is natuurlijk wel even wat anders als rechten!

Marco, wat is dan precies bedrijfswiskunde? ligt daar de nadruk op de economische kant van de wiskunde

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Re: Ervaringen wiskunde studie (WO)

Bericht door Hugo » 15 nov 2008, 16:32

sorry marco, maar wat je zegt is niet helemaal waar, eerder helemaal niet eigenlijk. Je gaat in WO dieper in op de wiskunde dat is waar, maar je hoeft het lang niet allemaal te kunnen bewijzen, veelal is de toepassing alleen begrijpen genoeg. Het voornaamste verschil tussen wiskunde op HBO en WO is dat HBO 4 jaar duurt en de WO bachelor 3. Plus dat je makkelijker doorstroomt naar een master met je WO diploma, HBO heeft soms een tussenjaar om wat vakken in te halen.
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

Gebruikersavatar
Marco
Beheerder
Beheerder
Berichten: 831
Lid geworden op: 19 feb 2005, 12:50
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Ervaringen wiskunde studie (WO)

Bericht door Marco » 16 nov 2008, 14:44

Ik heb zelf ook op de universiteit gestudeerd (Groningen), maar ik zit nu zelf op het HBO. Het grootste verschil wat mij opviel was de nadruk die op de uni gelegd wordt op bewijzen en de wiskunde erachter. HBO is praktischer gericht (bijvoorbeeld door stage en meer toegepaste wiskunde).
Groeten, Marco

threedroogs
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:06

Re: Ervaringen wiskunde studie (WO)

Bericht door threedroogs » 27 jan 2009, 22:52

Graag sluit ik mij aan bij de voorgaande reacties. Op de uni begin je bij het begin van de wiskunde. Zo krijg je eerst een vak dat "Wat is Wiskunde?" heet. Je leert zorgvuldig hoe je beweringen moet bewijzen en dat gebruik je vervolgens bij alles.

Als je wiskunde wilt studeren moet je óf een 9 staan óf er 100% van overtuigd zijn dat je het kan en een goede reden hebt dat je het gaat halen. Het is bere moeilijk als je een 6 hebt gehaald. Uiteraard is het te doen, maar reken op keihard werken van minstends 40 uur de week.

Plaats reactie