Studiemateriaal

Wil je wiskunde studeren? Of gewoon meer informatie over wiskunde als studie? Dit is de plek!
Plaats reactie
Leekie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 dec 2008, 21:36

Studiemateriaal

Bericht door Leekie » 10 dec 2008, 21:53

Hallo iedereen,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik ben van plan om begin juli 2009 deel te nemen aan het ingangsexamen arts/tandarts. Het diploma geneeskunde zou een tweede diploma moeten worden (optimistisch, ik weet het :) ). Dit houdt ook in dat de leerstof derde graad secundair onderwijs al heel wat jaren achter me ligt. Voor het examen moeten we kennis in de vier volgende wetenschappen bewijzen: chemie, biologie, fysica en wiskunde. De eerste drie zie ik wel zitten. Ik ben reeds twee maanden aan het studeren en ik denk wel dat dit me zal lukken. Voor wiskunde krijg ik bijles maar dat is niet goedkoop en met een uurtje bijles kom ik er natuurlijk lang niet. Ik ben dus op zoek naar oefenmateriaal ivm algebra.

Hieronder vind je waar ik oefeningen op zoek:
1. Algebra
a) De eigenschappen en rekenregels van de natuurlijke, gehele, rationale en reële getallen kunnen toepassen.
b) Problemen in verband met evenredigheid en omgekeerde evenredigheid kunnen oplossen.
c) Deling van veeltermen in één onbekende met reële coëfficiënten kunnen uitvoeren.
d) Stelsels vergelijkingen van de eerste graad kunnen oplossen met één, twee of drie veranderlijken.
e) Concrete problemen kunnen vertalen naar stelsels van vergelijkingen.
f) De reële oplossingen van vierkantsvergelijkingen kunnen bepalen.

2. (Analytische) meetkunde
c) De vergelijking van een cirkel en van een parabool herkennen en kunnen opstellen waarbij de symmetrieas van de parabool de richting heeft van de X-as of van de Y-as.
d) Bij rechten en/of parabolen, gegeven door vergelijkingen, gemeenschappelijke punten kunnen bepalen.


Voor de rest van de leerstof heb ik al handboeken (statistiek en analyse), maar vooral voor de algebra (inoefenen van rekenregels en eigenschappen) ben ik op zoek naar oefenmateriaal. Het belangrijkste is dat bij het werkboek ook de oplossingen te verkrijgen zijn, zodat ik ze zelf kan verbeteren. Ik kan dit wel laten doen door degene die me bijles geeft, maar daar betaal ik 10 euro per uur voor en dat wordt dan echt wel heel duur.

Concreet zoek ik dus naar een goed oefenboek + oplossingen. Wie kan me helpen? Het zou heel veel voor me betekenen. Ik word er helemaal down van als ik weer eens een zichtzending toegestuurd krijg die eigenlijk weer niet omvat wat ik bedoel. Bij Plantyn hebben ze een werkbundel 'wiskunde 3000', echt precies wat ik zoek maar ... de bundel met oplossingen is niet meer te verkrijgen ... :(

Ik zou echt graag een werk op papier hebben, of iets dat ik kan afdrukken. Ik werk namelijk beter op papier dan op het scherm. Bovendien merk ik dat er vaak foute oplossingen op het net staan. Dat helpt me natuurlijk helemaal niet vooruit.

Alvast heel erg bedankt,
eeen absolute leek in wiskunde ... :?

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3911
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: Studiemateriaal

Bericht door arie » 13 dec 2008, 00:49

Is het boek "Wiswijs" van Pach en Wisbrun mogelijk iets voor je?
zie bijvoorbeeld
http://www.bol.com/nl/p/boeken/wiswijs- ... index.html
Volgens mij overdekt dit een groot deel van je leerstof.
Het bevat opgaven met antwoorden en uitwerkingen.
Wellicht heeft een studieboekhandel bij jou in de buurt het ter inzage.

Leekie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 dec 2008, 21:36

Re: Studiemateriaal

Bericht door Leekie » 13 dec 2008, 08:57

Hoi Arie, dank je wel voor de hulp. Ik heb de beschrijving van het boek eens gelezen en het lijkt inderdaad wel op wat ik zoek. Blijkbaar hebben ze het in onze gemeentelijke bibliotheek, dus ga ik het daar eerst eens inkijken. Groetjes, Leekie :D

Plaats reactie