WO-Wiskunde

Wil je wiskunde studeren? Of gewoon meer informatie over wiskunde als studie? Dit is de plek!
Plaats reactie
Stefancs
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 feb 2009, 16:50

WO-Wiskunde

Bericht door Stefancs » 14 feb 2009, 17:34

Hallo,

Ik vroeg me af hoe het op de universiteit gaat met cijferregeling.
Krijg je net zoveel toetsen als op het vwo, of wordt er eens per jaar een toets gegeven over de stof die je dat jaar behandeld hebt?
Mag je een toets opnieuw doen als je ervoor gefaald hebt?
Ook vroeg ik me af wat voor onderwerpen zoal behandeld worden bij een wiskunde opleiding op de universiteit.
Integraalrekening, algebra en misschien analytische meetkunde?

Bij voorbaat bedankt,

Stefan

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: WO-Wiskunde

Bericht door arno » 14 feb 2009, 18:33

Over het algemeen mag je een onvoldoende tentamen altijd over doen. Je krijgt ieder trimester (of semester) een tentamen over ieder vak dat in die periode aan bod is gekomen.
Wat het soort onderwerpen betreft dat tijdens een universitaire studie aan bod komt: in ieder geval algebra, waarbij je kennismaakt met diverse soorten algebraïsche structuren als groepen, ringen en lichamen, lineaire algebra, waarbij je kennismaakt met vectorruimten, lineaire afbeeldingen, matrices en determinanten, analyse, waarbij het limiet- en continuïteitsbegrip centraal staat, evenals differentiaal- en integraalrekening, functies van 1 en meer variabelen, rijen en reeksen, en kansrekening en statistiek. Verdere mogelijke onderwerpen zijn verzamelingenleer, waarbij je kennismaakt met verzamelingen, relaties, afbeeldingen (surjecties, injecties en bijecties), wat overigens ook deel uit kan maken van het algebracollege, discrete wiskunde, waarbij je kennismaakt met combinatoriek, grafentheorie en een gedeelte getallentheorie, besliskunde, waarbij je kennismaakt met diverse optimaliseringstechnieken en planningsmethoden, meetkunde, waarbij ook niet-euclidische meetkunde en projectiemeetkunde aan bod kan komen, en topologie, waarbij je kennismaakt met het begrip topologische ruimte en met de diverse soorten topologische ruimten, die ook van belang kunnen zijn voor de analyse. Welke vakken precies worden aangeboden varieert van universiteit tot universiteit. Als je meer over diverse vakgebieden van de wiskunde wilt weten raad ik je aan om eens in het Wikipedia-wiskundeportaal een kijkje te nemen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Stefancs
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 feb 2009, 16:50

Re: WO-Wiskunde

Bericht door Stefancs » 14 feb 2009, 20:28

Ah erg bedankt, dit geeft me zeker een beeld van hoe het is.
Het is natuurlijk algemeen bekend dat een wo wiskunde erg moeilijk is, maar als je er genoeg tijd insteekt zou het dan mogelijk zijn om voor een gemiddeld wiskunde persoon(7,6 gem. op het moment) de studie te kunnen doen?

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: WO-Wiskunde

Bericht door arno » 14 feb 2009, 22:01

Als je er genoeg tijd insteekt moet het wel mogelijk zijn om de studie te kunnen doen. De studie is in zoverre moeilijk dat het abstractieniveau hoger is dan wat je op de middelbare school gewend bent, maar als je dat meer als een uitdaging dan als een probleem beschouwt kan een universitaire wiskundestudie heel leuk zijn.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Plaats reactie