Wiskunde studie op HBO?

Wil je wiskunde studeren? Of gewoon meer informatie over wiskunde als studie? Dit is de plek!
Plaats reactie
Labyras
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mar 2009, 11:45

Wiskunde studie op HBO?

Bericht door Labyras » 29 mar 2009, 11:47

Hallo,
Ik zit nu het examenjaar van de HAVO en ik wil hierna een vervolgopleiding gaan doen, en het liefst een wiskunde opleiding. Ik heb het altijd al leuk gevonden en kon vanaf kleins af aan al veel plezier vinden in het oplossen van reken/wiskunde opdrachten.

Nu heb ik rondgekeken en nu verbaast het mij hoe weinig studies er te vinden zijn op het HBO. Ik kwam zelf niet verder dan bedrijfswiskunde en leraren opleiding VO wiskunde. Ligt het nou aan mij of zijn er niet meer? In ieder geval, ik heb eigenlijk al besloten dat ik toch voor de leraren opleiding wiskunde wou gaan, omdat het alle wiskunde aanpakt, en er een makkelijke doorstroom mogelijkheid naar een eventuele mastersopleiding is.

Weet iemand anders misschien nog andere mogelijkheden voor mij? Voor zowel het HBO als een Masters opleiding. Want ik weet niet zeker of ik wel een docent wil worden, maar sowieso wil ik aan de slag met wiskunde!

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Wiskunde studie op HBO?

Bericht door arno » 29 mar 2009, 15:51

Voor zover ik weet zijn de lerarenopleiding wiskunde en de opleiding bedrijfswiskunde de enige wiskundestudies op HBO-niveau. Wat je zou kunnen doen is beginnen met de lerarenopleiding wiskunde en proberen of je na het behalen van de propedeuse alsnog naar een masteropleiding wiskunde zou kunnen overstappen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Marco
Beheerder
Beheerder
Berichten: 831
Lid geworden op: 19 feb 2005, 12:50
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Wiskunde studie op HBO?

Bericht door Marco » 30 mar 2009, 18:36

Zullen we met een master nog maar even wachten totdat je een bachelor hebt? ;)

Je kunt paar dingen doen:
  • Voor bedrijfswiskunde gaan, eventueel na 4 jaar een nog een master er achteraan plakken.
  • Voor 1 jaar bedrijfswiskunde/iets anders hbo-wiskunde-achtig iets gaan en vervolgens overstappen naar een universitaire bachelor (wiskunde of technische wiskunde bijvoorbeeld)
  • Een andere studie zoeken! Dit is geen grapje, studies als elektrotechniek of werktuigbouwkunde puilen uit van de wiskunde. Ik sprak laatst nog iemand die deed elektrotechniek in Rotterdam, die zei dat hij ongeveer 70% van zijn studie met wiskunde bezig was!
Lero wiskunde lijkt me niet handig, op een opleiding als elektrotechniek heb je namelijk meer wiskunde dan bij een lerarenopleiding! (Lero bestaat voor 50% uit didactiek/pedagogiek dingen)
Groeten, Marco

Plaats reactie