Wiskunde, ik snap er niets van

Wil je wiskunde studeren? Of gewoon meer informatie over wiskunde als studie? Dit is de plek!
Plaats reactie
wlf
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 aug 2010, 11:02

Wiskunde, ik snap er niets van

Bericht door wlf » 27 aug 2010, 11:18

Hallo
Ik ben sinds kort op mij 43ste begonnen aan een opleiding
Nu heb ik dus ook wiskunde in mijn pakket.
Ik snap er dus niets van
Vooral het gedeelte over x en y en p1 en p2 enz enz
Nu is mijn vraag: Is er een hele simpele manier om dit in je kop te krijgen
Ik denk dat mijn probleem is dat ik het nut er niet van inzie dat een . voor x staat en dat een x of een y weer voor een cijfer staat. maar ja hoe kom ik dan aan dat cijfer
al met al , IK SNAP HET DUS NIET.

HELP HELP HELP

ti-wereld.nl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 247
Lid geworden op: 24 aug 2008, 16:20
Contacteer:

Re: Wiskunde, ik snap er niets van

Bericht door ti-wereld.nl » 27 aug 2010, 16:22

Wat bedoelt u met, een , voor x staat en x of een y voor een cijfer staat?

Kunt u met een voorbeeld uitleggen wat u niet snapt?

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Wiskunde, ik snap er niets van

Bericht door David » 27 aug 2010, 16:29

Hallo wlf,

Ik kan je denk ik wel uitleggen waarom er voor een . voor x staat en dat een x of een y weer voor een cijfer staat.

Eerst de punt. Stel je wilt x^3 herschrijven als 3 factoren x, net als je 2^3=8 kan schrijven als 2x2x2.
Maar nu x^3 schrijven als factoren x. Dat wordt: xxxxx. Zie jij nog vlug (want dat wil je, vlug) wat de x als getal en wat x voor vermeningvuldigen is? Daarom schrijven we voor vermenigvuldigen een of een * als we bijv. zonder LaTeX werken.

Waarom staat x of y (of willekeurig een andere letter behalve e en i (en ..?) voor een cijfer?
Stel je gaat werken (of werkt al) en je verdient 10 euro per uur. Jij wilt weten hoeveel uur je moet werken voor een fiets van 800 euro. Je zou een formule kunnen schrijven die geeft hoeveel je betaald krijgt voor het aantal uur dat je werkt.
Stel, je werkt 2 uur. Dan verdien je 2 uur*10 euro/uur=20 euro.
Stel, je werkt 5 uur. Dan verdien je 5 uur*10 euro/uur=50 euro.
Stel, je werkt x uur. Dan verdien je x uur*10 euro/uur=10*x euro.

Zie je dat er geldt:
Salaris=10*x euro.

Omdat "salaris" schrijven erg veel werk is, wordt het geschreven als een letter. Kan een "s" zijn, maar in een assenstelsel wordt meestal een y gebruikt. dan geldt y=10*x euro.
"euro" schrijven is ook veel werk, dus maken we er y=10*x van.

Kan het nog korter? Ja. Er is een afspraak, dat als je een getal (hier: 10) en een variabele (hier: x) vermenigvuldigd, hoef je geen vermenigvuldigingsteken op te schrijven. Dat wordt dus: y=10x.

Hoe je de letter kan vinden hangt van de opgave af.
De waarde voor "x" kan afhankelijk van het type opgave op verschillende manieren gevonden worden.
Voorbeelden van opgaven:
20=10x
x^2=9
2^x=16
sin(x)=0.5

Om voor al die typen opgaven x te vinden, moet je dus leren en oefenen.
Dat kost je tijd en energie, maar kan wel erg leuk zijn :)
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Wiskunde, ik snap er niets van

Bericht door David » 01 sep 2010, 19:23

Ik heb me naar aanleiding van een gebruiker gecorrigeerd; met afwisselend x en *.

Kijk eens nader naar xxxxx.
Tot nu toe gingen we ervanuit dat x afgewisseld werd door *. Met de afspraak dat twee letters achter elkaar zonder iets ertussen zegt dat ze worden vermenigvuldigd, is ook te stellen dat xxxxx te schrijven is als (en nu is "x" ook echt de letter "x".)
xxx*x=x^4 of
xxxxx=x^5.

"x" als óf vermenigvuldiging óf variabele leidt er dus toe dat
xxxxx meerdere formules kan voorstellen. Dat is niet wenselijk.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Wiskunde, ik snap er niets van

Bericht door Sjoerd Job » 01 sep 2010, 20:56

Merk op dat het "x" voor keer en "x" als letter in principe een 'zinloos verschil' is. Het keer teken is echt iets heel anders dan de letter . Het keer teken lijkt alleen op de letter "x". Bij een goed te lezen handschrift zie je dus ook echt staan .

Maar, de keerzijde die er wel is:
1) Niet iedereen heeft een duidelijk te lezen handschrift, dus wordt het wel verwarrend.
2) Wiskundigen zijn van nature lui (ja, echt waar). De "punt" is minder werk dan de "keer".

Nu "waarom de letters voor cijfers en de . voor keer?".
Op de basisschool hebben we heel veel rekensommen gezien.


en ga zo maar door.

Laten we nu eens een `probleem' bekijken: Peter heeft zakjes met 6 knikkers. In een doos liggen vier losse knikkers. Hij wil 34 knikkers in de doos hebben. Hoe veel zakjes moet hij mee nemen?
Bij dit probleem zit een rekensommetje. Om het aantal knikkers te weten, moeten we het aantal zakjes vermenigvuldigen met 6, en hier vier bij op tellen. Zullen we zo maar wat mogelijkheden kiezen?






Alle sommen uit rekenen laat ons zien dat de vijfde som uitkomst 34 geeft (ga na!). Hij moet dus 5 zakjes hebben. Ik had ook een moeilijkere som kunnen geven: in plaats van 34 knikkers moet hij 142 knikkers in de doos krijgen. Dan moet je de rij sommen tot 23 uitwerken (want dan vind je het goede antwoord).
Onze `taal' om dingen op te schrijven, geeft ons alleen maar de ruimte om sommetjes uit te rekenen. We hebben nog niet een vakje voor "het aantal zakjes".

Laten we even terug kijken. We hadden de sommen

En hier mocht je in het vierkantje telkens iets anders invullen. De vraag die wij hadden was: "Welk getal moet er in het vakje staan?"

Nu kunnen de sommen ook ingewikkelder worden. We kunnen het namelijk hebben over verschillende dingen die we moeten invullen! Bijvoorbeeld: Appels kosten 30 cent, peren 45 cent. Hierbij krijgen we dan de blokjes-som:

Dus, laat ik naar de markt gaan. Ik heb 5 appels gekocht en 3 peren. Hoe veel was ik kwijt? Oeps! Ik had het blokjes-sommetje al op geschreven, maar ik ben vergeten bij welke de 30 cent hoort. Dus, ik gok bijvoorbeeld

Maar uit mijn beurs mist

Als ik slimmer was geweest had ik op geschreven

Bij thuiskomst wist ik dan: 30 cent voor appels, 45 cent voor peren! De a en p noemen we "variabelen". Het zijn eigenlijk de invul-vakjes.

Nu, als we toch letters gebruiken... de mag ook gebruikt worden. Dus die combinatie wordt, zoals uitgelegt, gevaarlijk. Het -tekes moet dus ruimte maken. We gaan nu een puntje gebruiken. Dit spaart `tijd', inkt, papier en dergelijke.

Nu de vraag `hoe kom ik aan dat cijfer?'. Soms wordt het cijfer gegeven: Je krijgt een formule (zo noemen we een som met een variabele) , en de mededeling "a staat nu voor 8". Dan vul je in

Soms krijg je een vraag als: heeft als uitkomst 23. Wat is a?

Je herinnert je dat 23 = 18 + 5, dus

Hee, ... + 5 = 18 + 5... Wat staat er dan op de stippels? 18 mag ik hopen! Dus

Je herinnert je ook al dat Dus, a = 6.

De opgaven kunnen al spoedig lastiger en lastiger worden.

Ik hoop dat mijn `korte'(kuch) relaas het iets duidelijker heeft mogen maken.
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Wiskunde, ik snap er niets van

Bericht door David » 01 sep 2010, 22:07

Je hebt een mooie uitleg gegeven.

Mij (en mijn klasgenoten..) werd in de onderbouw van de middelbare school de afgeleerd omdat hij teveel lijkt om de x (letter). Zeker als je hem als "kruisje" schrijft. Als je hem schrijft als , een "gespiegelde c" en daaraan rakend een c, is het verschil inderdaad klein/te verwaarlozen. Dan is het nuttig om de "x" als letter zo te schrijven i.p.v. als kruisje, zeker als je niet te lui bent om een te schrijven. De keuze voor het optekenen van "x" is dan ook een onderdeel van je handschrift.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

idefix
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 230
Lid geworden op: 26 feb 2010, 18:27

Re: Wiskunde, ik snap er niets van

Bericht door idefix » 19 okt 2010, 07:10

Als het voor een studie is, kun je het Basisboek Wiskunde downloaden of kopen. In dit boek worden in het eerste hoofdstuk basisrekenvaardigheden herhaald (+, -, x, :).
In hoofdstuk 2 (Algebra) wordt stap voor stap uitgelegd hoe te rekenen met letters (die welsiwaar getallen voorstellen)

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Wiskunde, ik snap er niets van

Bericht door SafeX » 19 okt 2010, 09:56

wlf schreef:Hallo
Ik ben sinds kort op mij 43ste begonnen aan een opleiding
Nu heb ik dus ook wiskunde in mijn pakket.
Ik snap er dus niets van
Vooral het gedeelte over x en y en p1 en p2 enz enz
Nu is mijn vraag: Is er een hele simpele manier om dit in je kop te krijgen
Ik denk dat mijn probleem is dat ik het nut er niet van inzie dat een . voor x staat en dat een x of een y weer voor een cijfer staat. maar ja hoe kom ik dan aan dat cijfer
al met al , IK SNAP HET DUS NIET.

HELP HELP HELP
Kan je een vb geven waar een probleem mee is.

jorsivdh
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 nov 2010, 19:25

Re: Wiskunde, ik snap er niets van

Bericht door jorsivdh » 11 nov 2010, 20:41

Het heeft allemaal te maken met het tekenen van een grafiek.
staat voor de horizontale as en voor de verticale as.

Je hebt dan 2 verschillende soorten formules:
1) lineaire formule - standaard vorm:
staat hier voor het snijpunt met de -as.
staat voor het stijlheid van een grafiek. Als je 1 naar rechts gaat, ga je er ... omhoog/omlaag.

2) kwadratische formule (parabool) - standaard vorm:
staat ook hier weer voor het snijpunt met de -as
staat voor hoe breed en of het een berg- of een dalparabool is.
bergparabool -
dalparabool - [tex a > 0[/tex]
staat voor de verplaatsing naar links of naar rechts.

Ik hoop dat ik u zo een beetje op weg heb kunnen helpen met een grafiek met de formule en wat ieder element (, en ) er in de formule doet.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Wiskunde, ik snap er niets van

Bericht door SafeX » 11 nov 2010, 22:38

Is wif er nog?

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Wiskunde, ik snap er niets van

Bericht door David » 11 nov 2010, 22:44

Ik denk niet meer op dit forum. Hij, wlf, is niet meer online geweest sinds 27 augustus 2010 om 11.18 uur.
Je kan altijd een PM sturen. Misschien vereert hij ons dan nog met een bezoek.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

DEROLLIER
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mei 2011, 19:00

Re: Wiskunde, ik snap er niets van

Bericht door DEROLLIER » 30 mei 2011, 19:17

Ik snap ook niets van wiskunde!
En ook nog niet alles van dit forum dus ik zet mijn vraag even hieronder :)
Ik moet voor wiskunde het wiskundige aspect van de C14-methode bespreken.
Ik kom uiteraard op elke site deze formule 't = ln (Nt/No) x t1/2 / (-0.693)'
tegen, maar wat kan ik er nog meer over vertellen.

Bedankt alvast, S

Kinu
Moderator
Moderator
Berichten: 1144
Lid geworden op: 22 okt 2010, 15:38

Re: Wiskunde, ik snap er niets van

Bericht door Kinu » 30 mei 2011, 20:09

DEROLLIER schreef:Ik snap ook niets van wiskunde!
En ook nog niet alles van dit forum dus ik zet mijn vraag even hieronder :)
Ik moet voor wiskunde het wiskundige aspect van de C14-methode bespreken.
Ik kom uiteraard op elke site deze formule 't = ln (Nt/No) x t1/2 / (-0.693)'
tegen, maar wat kan ik er nog meer over vertellen.

Bedankt alvast, S
Weet je wat de ln is? ...

Plaats reactie