Hexadecimalen

Wil je wiskunde studeren? Of gewoon meer informatie over wiskunde als studie? Dit is de plek!
Pien
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 nov 2010, 14:34

Re: Hexadecimalen

Bericht door Pien » 20 nov 2010, 18:15

Oops sorry ik heb dyslexie
:oops:

Gebruikersavatar
meneer van Hoesel
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 395
Lid geworden op: 20 apr 2010, 14:43
Locatie: Zwolle

Re: Hexadecimalen

Bericht door meneer van Hoesel » 20 nov 2010, 22:08

... en ik vindt het ook altijd erg moeilijk en moet ook steeds heel goed nadenken wat er moet staan.

pas ruim 30 jaar naar dato kan ik het woord parallellogram zonder problemen opschrijven omdat ik toevallig een ezels-bruggetje heb ontdekt:

als twee lijnen parallel lopen dan gebruik je het // symbool (twee schuine lijntjes); een eigenschap van een parallellogram is dat de twee tegenoverliggende zijden parallel lopen, er zijn dus twee paartjes; vandaar dat je het schrijft met twee keer dat symbool PARA//E//OGRAM.

Succes!

Pien
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 nov 2010, 14:34

Re: Hexadecimalen

Bericht door Pien » 07 mar 2011, 13:57

Heei
Ben ik weer, ben onderhand al veel verder gekomen maar......
ik wou nadat ik de hexadecimalen onder de knie had ook graag weten hoe je hexadecimalen van elkaar aftrekt zonder dat je naar ons decimaal stelsel rekent.

is dit mogelijk?

Groetjes Pien :D

Gebruikersavatar
meneer van Hoesel
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 395
Lid geworden op: 20 apr 2010, 14:43
Locatie: Zwolle

Re: Hexadecimalen

Bericht door meneer van Hoesel » 07 mar 2011, 17:10

Ja, je kunt aftrekken in HEX,
zolang je maar de zelfde afspraken en notaties hanteerd als in het decimale talstelsel, dus ook gewoon het 'min-teken' gebruiken bij negatieve getallen en het 'ééntje-lenen' als je bijvoorbeeld #36-#28 wil doen. Het is even wennen, maar het kan

Nee, je kunt NIET aftrekken in HEX,
als je HEX gebruikt in de zin van een 'verkorte weergave' van een binair getal in de computer waarbij er dus sprake is van een vaste lengte van je 'register'.
Analoog aan dit probleem is bijvoorbeeld wat er zou gebeuren met de kilometer teller van een auto als je die terug zou draaien, in een verkleinde uitvoering:
006
005
004
003
002
001
000
999
en daar gaat het dus helemaal mis. is 999 nou het zelfd als -1 ? Of moeten er nu afspraken worden gemaakt dat alle 'cijfer combinaties' die beginnen met een '9' negatief zijn en dus kunnen tellen van -100 tot +899; houdt er dan ook rekening mee dat tellen vanaf 890 naar boven een probleem wordt op het moment dat je dus bij 899 aankomt; 899+1=??? -100. Zeg het maar...

Computers hanteren daar voor 2-complement methoden (1-complement bestaat ook), maar zoals al aangegeven, hexadecimaal is een verkorte weergave voor iets binairs. Dat heeft tot gevolg dat je eerst afspraken moet maken over hoe je met negatieve binaire getallen omgaat, en dat je dan ook een tussen stap moet maken van Hex naar binair, vervolgens de rekenkundige bewerking moet uitvoeren en dan weer terug moet naar hex.

Als je meer wil weten, laat het even weten.
m.vr.gr

Plaats reactie