[opgelost]matrices nodig voor calculus?

Wil je wiskunde studeren? Of gewoon meer informatie over wiskunde als studie? Dit is de plek!
Plaats reactie
idefix
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 230
Lid geworden op: 26 feb 2010, 18:27

[opgelost]matrices nodig voor calculus?

Bericht door idefix » 15 feb 2011, 21:33

Hallo,

heb ik kennis van matrixen (determinanten, de regel van Cramer,...) nodig om calculus te kunnen doen?

In mijn boek calculus komen geen matrixen voor. Maar het boek "precalculus" dat ik doorneem, wijdt er een heel hoofdstuk aan.
Laatst gewijzigd door idefix op 16 feb 2011, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Kinu
Moderator
Moderator
Berichten: 1144
Lid geworden op: 22 okt 2010, 15:38

Re: matrices nodig voor calculus?

Bericht door Kinu » 15 feb 2011, 21:49

Ik veronderstel dat dit hetzelfde is als 'Analyse'? (Calculus - Engelse benaming voor Analyse)

Ik dacht dat matrices, determinanten, reguliere matrices, homogene stelsel, vectorruimten, ... tot de lineaire algebra behoren.

Aan de basis van calculus ligt voornamelijk functies (veeltermfuncties, goniometrische, cyclometrische, hyperbolische, ...) bestuderen en centraal: limieten, afgeleiden en integralen die heel belangrijk zijn bij de Analyse.

Ik weet niet of dit je vraag beantwoord. Misschien wat is je opleiding? ...

Gebruikersavatar
op=op
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1087
Lid geworden op: 23 apr 2010, 18:11

Re: matrices nodig voor calculus?

Bericht door op=op » 15 feb 2011, 22:04

Calculus is oneerbiedig gezegd Analyse voor beginners.
Bij Calculus ligt de nadruk op berekeningen. Analyse gaat veel verder en omvat vele richtingen.
Analyse is het deel van de wiskunde waarin het limietbegrip centraal staat.
Werken met matrices e.d. is inderdaad lineaire algebra.
Als je in een boek een limiet tegen komt, dan weet je zeker dat het geen algebraboek is.
Precalculus is geen officiële benaming. Het zal wel in inleiding zijn op een vervolg in calculus en lineaire algebra.

idefix
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 230
Lid geworden op: 26 feb 2010, 18:27

Re: matrices nodig voor calculus?

Bericht door idefix » 15 feb 2011, 22:06

Hallo Kinu,

Ik doe wiskunde uit zuiver interesse (ik ben leraar Latijn en Grieks). Ik wil me verdiepen in "number theory", maar daarvoor moet je calculus (idd: analyse) kennen. En om me daar degelijk op voor te bereiden heb ik een boek "Precalculus" van 800 blz. Ik heb tot nu toe alle oefeningen gemaakt: algebra, functies en grafieken, polynomen, rationale en wortelfuncties, expon. en logaritmische functies, goniometrie.
Nu kom ik aan hoofdstuk "Systems of linear equations" en ik word ongeduldig. Ik wil zo snel mogelijk aan mijn boek "analyse" beginnen. Daarom wil ik dit hoofdstuk overslaan en direct naar het volgende gaan ("kegelsneden").
Uit hetgeen jij aangeeft, maak ik op dat ik dat gerust mag doen.
Alleszins bedankt voor je antwoord.

Gebruikersavatar
op=op
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1087
Lid geworden op: 23 apr 2010, 18:11

Re: matrices nodig voor calculus?

Bericht door op=op » 15 feb 2011, 22:09

Ja, gewoon overslaan. Ik zou het hoofstuk kegelsneden ook maar overslaan (als dat gaat). Je zult het in de getaltheorie niet nodig hebben.
Overigens, er zijn 3 soorten getaltheorie:
De algebraische, de analytische en de elementaire.
De elementaire (is verre van hetzelfde als eenvoudige) getaltheorie is voor de liefhebber het interessantst.

idefix
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 230
Lid geworden op: 26 feb 2010, 18:27

Re: [opgelost]matrices nodig voor calculus?

Bericht door idefix » 16 feb 2011, 12:15

OK, ik sla dat hoofdstuk over. In mijn boek "Calculus" komen kegelsneden voor (parabolen, ellipsen, hyperbolen en cirkels). Dus dat hoofdstuk ga ik wel eerst doorwroeten.

Merci

Plaats reactie