Wiskunde studie?

Wil je wiskunde studeren? Of gewoon meer informatie over wiskunde als studie? Dit is de plek!
Plaats reactie
Johannes
Vast lid
Vast lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 19 mar 2011, 15:32

Wiskunde studie?

Bericht door Johannes » 19 mar 2011, 16:55

Beste wiskundigen,

Ik heb een probleem/dilemma en misschien kunnen jullie mij helpen. Ik studeer momenteel economie en ik zit in mijn eerste jaar. Ik ben 18 jaar oud en mijn vooropleiding is VWO, E&M-profiel met wiskunde A (stomme keuze, ik was toen 14) en natuurkunde. Ik kon dus geen beta richting kiezen (geen wiskunde B) en dat was ik toen ook niet van plan. Vorig jaar ben ik met economie begonnen. Mijn studie economie verloopt zeer goed en ik haal waarschijnlijk mijn propedeuse met gemak.

Het probleem is dat ik mijn studie veel te oppervlakkig/makkelijk vindt, maar wel interessant. Momenteel bevat mijn studie 25% wiskunde, die ik erg leuk vindt en waar ik me ook veel liever in ga verdiepen. Aan de andere kant wil ik ook niet stoppen met mijn studie economie. Als ik nu stop en begin aan een studie wiskunde (dat zou nu wel kunnen, omdat de wiskunde die ik dit jaar heb gehad ook genoeg is als basiskennis voor een studie wiskunde) zou ik deze (de bachelor) moeten afronden in 3 jaar, vanwege de nieuwe kabinetsmaatregelen.

Ik zou ook de twee studies kunnen combineren, alleen ben ik dan bang dat, dat teveel werk wordt en niet goed samengaat. Ik ga er namelijk vanuit dat ik voor een studie wiskunde veel meer moeite moet doen dan dat ik nu doe voor economie.

Wat zouden jullie doen en hebben jullie nog tips voor me?

Gebruikersavatar
op=op
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1087
Lid geworden op: 23 apr 2010, 18:11

Re: Wiskunde studie?

Bericht door op=op » 19 mar 2011, 17:45

Verkijk je niet op de studie wiskunde. Dat is zeer pittig. Gezien je gebrek aan oefenig in de loop van jaren zou ik er niet aan beginnen. Ik zou in jouw geval gaan denken aan de richting econometrie waar wiskunde een belangrijk onderdeel is.

Gebruikersavatar
Marco
Beheerder
Beheerder
Berichten: 831
Lid geworden op: 19 feb 2005, 12:50
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Wiskunde studie?

Bericht door Marco » 26 mar 2011, 13:41

Een studie wiskunde is inderdaad erg zwaar als je geen wiskunde B hebt gehad, valt erg af te raden. Misschien kun je naast je huidige studie een wiskunde B certificaat in de deeltijd gaan halen? Dit kan bij veel verschillende scholen!
Groeten, Marco

LindaK73
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 jan 2011, 13:57

Re: Wiskunde studie?

Bericht door LindaK73 » 01 apr 2011, 13:11

Ik ben bezig met het vak wiskunde B op havo-niveau van de NHA, heel goed te doen. Het is wel zelfstudie, geschatte tijd volgens de NHA is 8 maand, ik hoop het binnen een half jaar af te ronden. Misschien een tip? Ik doe dit ook als voorbereiding op een deeltijdstudie (Leraar Wiskunde).

Gr.Linda

egbert
Vast lid
Vast lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 apr 2011, 15:30

Re: Wiskunde studie?

Bericht door egbert » 04 apr 2011, 18:52

geloof me: je kunt, met zeer veel goede wil, binnen veel kortere tijd alles afkrijgen. Ik adviseer je wel alles vanaf het begin te doen: je zit er dan lekker in.
Ikzelf ben bijna 25, ben dik anderhalf jaar getrouwd, heb een baan waar ik ongeveer 50 uur per week druk mee ben èn mijn vrouw is in verwachting van de eerste. (GEWELDIG). ik heb 3,5 jaar VWO gedaan en een half jaar HAVO, waarna mij met het oog op mijn inzet en motivatie vriendelijk, doch zeer dringend werd geadviseerd school vaarwel te zeggen. Ik ben NOOIT een bèta geweest, maar het gaat nu zeer goed. tot nu toe (door inzet en motivatie) red ik het aardig. Als je een zeer sterke discipline hebt, is het goed te doen. Begeleiding gaat ook aardig, met name op het gebied van de bèta-vakken (na, sk, wi) erg goed.
Ik ben vanaf het begin begonnen met na, sk, wi, en volgens mij nog 1 of twee vakken, omdat ik er altijd slecht tot zeer slecht voor scoorde. Nu, 4 april 2011, zit ik op ongeveer 85% van de stof, ik heb een natuur en techniek profiel, 8 vakken, complete havo. Ik heb alles bijna klaar: een profielwerkstuk, maatschappijleer-PO, 4 boekverslagen van Duits,(literatuur) 4 van Engels, (literatuur) 14 gelezen boeken van Nederlands (literatuur). Ik heb mijn eerste lesje ingeleverd op (heb het even nagekeken,) 11-09-2010. Als je wilt, kan het, zeker alleen wiskunde-b.

Veel succes, groeten egbert.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Wiskunde studie?

Bericht door David » 04 apr 2011, 21:35

Dat is zeker GEWELDIG! Dus jij bent met veel meer druk dan met je wiskunde? Dapper, goed bezig! Veel geluk samen.

Voor jullie allen, jullie kunnen dit forum altijd als bron van informatie gebruiken; vragen staat vrij!
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

egbert
Vast lid
Vast lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 apr 2011, 15:30

Re: Wiskunde studie?

Bericht door egbert » 06 apr 2011, 20:47

ja, ben er redelijk druk mee. het is moeilijk om extra uitleg te krijgen (wiskunde niet meer, haha.) je kunt wel uitleg krijgen, maar je hebt geen direct adres waar je evt. vragen kunt stellen dus ik probeer zoveel mogelijk zelf uit te zoeken. Wel de beste manier van leren, maar daar gaat ook het meeste tijd in zitten, omdat je net zolang door moet gaan tot je het snapt..
bedankt voor de gelukwensen, vooralsnog is dat geen probleem!

(alhoewel zwanger zijn momenteel synoniem is voor ziek zijn :( )

Huibert
Vast lid
Vast lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 24 apr 2008, 18:56

Re: Wiskunde studie?

Bericht door Huibert » 08 apr 2011, 22:42

Economie en wiskunde combineren lijkt me niet zo'n goed idee. Ik zelf doe natuur- en wiskunde tegelijk, maar dat is georganiseerd en daarom heel goed te doen. Maar ik denk dat je met wat goede wil best een wiskundestudie af kunt ronden. Al weet ik natuurlijk niet wat je capaciteiten op wiskundegebied zijn.

Kinu
Moderator
Moderator
Berichten: 1144
Lid geworden op: 22 okt 2010, 15:38

Re: Wiskunde studie?

Bericht door Kinu » 08 apr 2011, 23:39

Huibert schreef:Economie en wiskunde combineren lijkt me niet zo'n goed idee.
Ik heb al dikwijls gehoord dat economie op universitair niveau zeer wiskunde gericht is.

Huibert
Vast lid
Vast lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 24 apr 2008, 18:56

Re: Wiskunde studie?

Bericht door Huibert » 10 apr 2011, 11:27

Ik weet natuurlijk niet precies wat men bij economie aan wiskunde krijgt, maar een vriend van mij studeert ook economie. En voor hem was de wiskunde allemaal redelijk makkelijk, terwijl hij er op de middelbare school absoluut geen ster in was.

Kinu
Moderator
Moderator
Berichten: 1144
Lid geworden op: 22 okt 2010, 15:38

Re: Wiskunde studie?

Bericht door Kinu » 10 apr 2011, 11:36

Huibert schreef:Ik weet natuurlijk niet precies wat men bij economie aan wiskunde krijgt, maar een vriend van mij studeert ook economie. En voor hem was de wiskunde allemaal redelijk makkelijk, terwijl hij er op de middelbare school absoluut geen ster in was.
Uit welke richting kwam je vriend uit het middelbaar? Hoeveel uur wiskunde? Dat zal een groot verschil maken, zelf ken ik iemand die nu TEW studeert en die uit een 3u-richting wiskunde kwam en dus wel veel problemen met wiskunde ondervond en ondervindt.

Johannes
Vast lid
Vast lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 19 mar 2011, 15:32

Re: Wiskunde studie?

Bericht door Johannes » 12 apr 2011, 16:30

Beste mensen,

Allemaal bedankt voor jullie reacties! Over de economie studie, een economie studie is vrij breed. De algemene economie kant is zeer wiskundig ingesteld, maar de bedrijfseconomie/bedrijfskundige kant niet. Ik ga volgend jaar de algemene kant op, dus daar kom ik nog lekker veel wiskunde tegen.

Ik heb mijn probleem trouwens voor een deel kunnen oplossen. Ik doe nu een honoursprogramma waarbij je extra vakken moet volgen. Deze extra vakken mogen van elke richting zijn, en ik ga uiteraard zoveel mogelijk extra wiskunde vakken volgen. In mijn derde jaar kan ik eventueel ook nog een minor wiskunde volgen :)

Plaats reactie