Laptop aanschafen.

Wil je wiskunde studeren? Of gewoon meer informatie over wiskunde als studie? Dit is de plek!
Plaats reactie
`robert
Vast lid
Vast lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 jan 2008, 22:30

Laptop aanschafen.

Bericht door `robert » 19 jun 2011, 13:10

Hallo,
Omdat ik geslaagd ben voor mijn vwo krijg ik van mijn ouders een studie-laptop.
Ik ga wiskunde en natuurkunde tegelijkertijd studeren aan de RUG. Maar nu vroeg ik me af moet deze laptop ook echt goed zijn voor dingen die ik met die studies ermee ga doen?
Ik wil natuurlijk wel een beetje een goede laptop hebben, maar ik weet eigelijk niet precies wat ik kan verwachten. Voor tekstbewerking en interneten zal het wel mee vallen maar moet je ook veel programmeren en dergelijke? Iemand aanraders?

Mvg Robert

Gebruikersavatar
meneer van Hoesel
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 395
Lid geworden op: 20 apr 2010, 14:43
Locatie: Zwolle

Re: Laptop aanschafen.

Bericht door meneer van Hoesel » 19 jun 2011, 15:06

yup... koop een Mac!

niet alleen mooi en snel, maar ook nog eens gewoon alles aan boord om in een wetenschappelijke omgeving gewoon unix te draaien

`robert
Vast lid
Vast lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 jan 2008, 22:30

Re: Laptop aanschafen.

Bericht door `robert » 19 jun 2011, 15:24

Een Mac?
Ik houd eigelijk niet echt van de Mac laptops, ook meer omdat ik veelal gewend ben aan windows.
Maakt dat uit? Of is een Mac echt een 'must', kan natuurlijk altijd wennen. Daarnaast is een mac ook wel vrij duur
Wat moet zo'n laptop allemaal kunnen draaien qua programeren en dergelijke? Ik weet niet wat te verwachten :p.

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Laptop aanschafen.

Bericht door Sjoerd Job » 20 jun 2011, 17:04

Van wat ik herinner van de RUG draait alles daar op windows.

"Waarschijnlijk zou je willen horen: Koop echt de meest krachtige laptop die er te krijgen is."

Maar jammer genoeg kan ik je dit niet vertellen. Tijdens een wiskundestudie (natuurkunde weet ik niet zeker), heb je in principe genoeg aan de goedkoopste laptop die je maar kan vinden. Als je numerieke wiskunde gaat doen, is een `ietwat krachtige' notebook niet mis, maar ook alles daar is vaak zo opgesteld dat je op een normale computer binnen zeer redelijke tijd een antwoord hebt.

Wat ik in ieder geval aanraad is het volgende:
- Een grote hardeschijf.
- Een `redelijk' formaat. (Tussen de 12 en 14 inch beelddiagonaal.).

En, wees eerlijk tegen je ouders. Als je graag in de vrije tijd leuke (nieuwe) computerspellen speelt, zeg dat gewoon. Dit heeft wel invloed op de eisen. Als je dit wilt, is een `dedicated'/`discrete'/echte video kaart een MUST. Laat hun weten dat je het belangrijk vindt, dan zal er vast wel over te praten zijn.

Ik heb sinds een poos een nieuwe laptop, en ik merk dat ikzelf een convertible(eentje waar je het scherm met de rug op het toetsenbord kan klappen) best wel prettig vindt. Dit stelt mij in staat om mee te schrijven met een college, op de laptop. (Daarnaast zet ik in het openbaar vervoer wel eens een film aan, en dan is het ook fijn dat het toetsenbord minder ruimte inneemt).

Uiteraard zijn dingen als bluetooth, het aantal usb poorten, een eventueel bijgeleverde printer ook allemaal dingen die je mee kan nemen.

Als alles zo te duur wordt voor ze... door te gaan voor een grotere beelddiagonaal (15 inch of meer), wordt het lastiger om de laptop mee te nemen, maar wel goedkoper. Je kan ook gaan voor kleinere laptops, (11 inch of minder), maar vaak gaat de rekenkracht van zo'n laptop nog sneller naar beneden.

De belangrijkste vraag is: wat wil je naast je studie met de laptop doen?

(PS: Ikzelf zal nooit voor Mac kiezen, maar ze hebben wel leuke dingen).
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

Plaats reactie