Voorbereidend op Universiteit

Wil je wiskunde studeren? Of gewoon meer informatie over wiskunde als studie? Dit is de plek!
Plaats reactie
TheUpSide
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 dec 2011, 14:22

Voorbereidend op Universiteit

Bericht door TheUpSide » 09 dec 2011, 15:01

Wist niet of het hier moest of bij Hoger Onderwijs, dus verplaats het maar indien nodig.

Ik wil volgend jaar Informatica gaan studeren, het enige probleem is dat ik de laatste 2 jaren Humane Wetenschappen heb gedaan (3u wiskunde) en hier dikke spijt van had.
~ Ik raad die richting aan niemand aan, tenzij je met je voeten omhoog en in een relax je middelbaar wilt afmaken.

Nu zie je waarschijnlijk het probleem al. Ik heb al een boekje achter de rug, waar ik mee gestopt ben toen het over machinale (standaard)afwijkingen ging, niet dat het niet ging of het niet boeiend was, maar ik dacht dat het beter was eerst mijn achterstand in te halen en dan pas zoiets te doen.

Ik kwam al op het boek BasisBoek Wiskunde, maar op Bol.com las ik dat iemand die Informatica deed er toch niet zoveel aan had, minpuntje dus.

Weet iemand van jullie misschien een geschikt boek voor mij?
Boek, geen site, ik haat van het internet leren (ooit met HTML gedaan, ging langst geen kanten).
Liefst gericht op zelfstudie, veel oefeningen, duidelijke uitleg.

Dank bij voorbaat.
- uP

Roy8888
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 701
Lid geworden op: 24 aug 2011, 21:36

Re: Voorbereidend op Universiteit

Bericht door Roy8888 » 09 dec 2011, 16:13

Hey,

Ik ben zelf op het moment bezig met mijn wiskunde op pijl te brengen voor een studie werktuigbouwkunde op hbo niveau.
Ik had toen ik een half jaar gelden begon geen enkele wiskunde kennis ( kon niet met breuken rekenen laat staan differentiëren en de rest).
Toen heb ik het boek " wiskunde van nul tot oneindig basistheorie" gekocht en ben daar zelf mee aan de slag gegaan zonder hulp van iemand.
Intussen ben ik met deel 2 bezig "wiskunde van nul tot oneindig" dat gaat over integraalrekening , grafieken en logaritmen.
Ondanks dat het oude boeken zijn vind ik ze heel
Goed voor zelfstudie.
Goede uitleg in "spreektaal" dus niet ingewikkelde wiskundige termen, en veel voorbeelden die laten zien hoe je de theorie kan toepassen in de praktijk ( veelal economie).
Ze beginnen hier bij het begin: breuken ,
Machten, worteltrekken. En deel 1 stopt bij differentiëren.
Alles komt aan bod.
Aangezien het mij heel goed geholpen heeft kan ik je dit boek aanraden.
"wiskunde van nul tot oneindig" van: Drs p.c.l dekker

Kinu
Moderator
Moderator
Berichten: 1144
Lid geworden op: 22 okt 2010, 15:38

Re: Voorbereidend op Universiteit

Bericht door Kinu » 09 dec 2011, 20:53

TheUpSide schreef:Wist niet of het hier moest of bij Hoger Onderwijs, dus verplaats het maar indien nodig.
Het staat hier goed ;).
TheUpSide schreef: Ik wil volgend jaar Informatica gaan studeren, het enige probleem is dat ik de laatste 2 jaren Humane Wetenschappen heb gedaan (3u wiskunde) en hier dikke spijt van had.
Inderdaad niet de meest gerichte keuze (wat niet wil zeggen dat het niet kan!). Immers krijg je als je informatica doet toch wel zware wiskunde.
TheUpSide schreef: ~ Ik raad die richting aan niemand aan, tenzij je met je voeten omhoog en in een relax je middelbaar wilt afmaken.
Dit vind ik persoonlijk een vooroordeel. Het is zeker niet de zwaarste richting, maar het is een goede voorbereiding op een verdere studie in o.a psychologie, sociologie, letterkunde, ... (uiteraard niet echt op een wetenschappelijke richting). Dus ik zou zeggen, ieders zijn eigen smaak ;)

Verder raad ik je het boek 'Wiskunde voor de beginnende bachelor' aan van Stijn Verwulgen en Edward Soetens. Het boek bevat vrijwel alle (zeker de belangrijkste) leerstof die je nodig hebt om aan een universitaire studie te beginnen, onderdelen zoals: verzamelingenleer, calculus, reele getallen, lineaire algebra, ruimtemeetkunde, logica (beknopt). Er zit ook een schema bij (normaal gezien toch) waarop aangeduid staat wat vooral belangrijk is voor een richting zoals informatica, wiskunde, biomedische, ... .

TheUpSide
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 dec 2011, 14:22

Re: Voorbereidend op Universiteit

Bericht door TheUpSide » 09 dec 2011, 21:40

@ Roy: Mag misschien iets moeilijker zijn .. Niet verkeerd opvatten ofzo hoor :D

@ Kinu: Zal eens kijken, bedankt.

Over Humane: met wat ik hier zie, neen. Op andere scholen misschien wel.. :p

Kinu
Moderator
Moderator
Berichten: 1144
Lid geworden op: 22 okt 2010, 15:38

Re: Voorbereidend op Universiteit

Bericht door Kinu » 09 dec 2011, 22:28

TheUpSide schreef: @ Kinu: Zal eens kijken, bedankt.

Over Humane: met wat ik hier zie, neen. Op andere scholen misschien wel.. :p
Graag gedaan!
Alvast veel succes ermee, want ik denk toch dat je wel wat achterstand hebt als je uit de 3u wiskunde komt.
Als je vast zit ergens of vragen hebt en je geraakt er niet dan kan je ze ook altijd hier stellen ;).

Het is een goed boek, ik hebt het zelf nog niet lang geleden ook gebruikt voor mijn studie zodat ik de belangrijkste dingen terug kon opfrissen.

Plaats reactie