Wiskunde of Technische Wiskunde

Wil je wiskunde studeren? Of gewoon meer informatie over wiskunde als studie? Dit is de plek!
Plaats reactie
Thijsje
Vast lid
Vast lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 dec 2010, 12:57

Wiskunde of Technische Wiskunde

Bericht door Thijsje » 17 dec 2011, 16:29

Hallo allemaal.

Ik zit nu in 6 VWO en ik hou heel erg van wiskunde :D . Ik ben daarom van plan om wiskunde te gaan studeren. Ik zit echter te twijfelen tussen Technische wiskunde in Delft of Wiskunde in Leiden. (deze plaatsen omdat dit dicht bij mijn huis is).

Hoe kom ik erachter welke van de twee ik leuker vind? en is een van de 2 een betere studie? en welke biedt betere toekomstperspectieven? en zijn er nog andere voor en nadelen die ik kan afwegen?

ow, en nog een vraagje,

Ik sta nu een 9 voor mijn SE Wiskunde B en een 8.5 op die van Wis D. Is een studie wiskunde wel genoeg uitdaging? ik denk zelf van wel hoor maar toch? zijn er mensen die mij aanraden om een extra vak te doen of iets dergelijks?

Groet, Thijs

Ik heb je 2de post even bij je eerste gevoegd. (Kinu)

Kinu
Moderator
Moderator
Berichten: 1144
Lid geworden op: 22 okt 2010, 15:38

Re: Wiskunde of Technische Wiskunde

Bericht door Kinu » 17 dec 2011, 17:18

Ik studeer wiskunde(1e bachelor in Belgie) dus ik weet opzich niet goed wat wiskunde D enz... allemaal inhoud (qua leerstof e.d), maar wiskunde is zeker een uitdaging! De wiskunde op universitair niveau valt op vele vlakken niet echt te vergelijken met de wiskunde op middelbaar niveau (behalve dan calculus)

Doe je graag wiskunde om de wiskunde zelf? Of vind je de toepassingen van de wiskunde leuker?

Thijsje
Vast lid
Vast lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 dec 2010, 12:57

Re: Wiskunde of Technische Wiskunde

Bericht door Thijsje » 17 dec 2011, 18:14

Ja, dat weet ik dus niet zo goed. Ik denk de wiskunde om de wiskunde maar hoe kan ik daar achter komen?

Kinu
Moderator
Moderator
Berichten: 1144
Lid geworden op: 22 okt 2010, 15:38

Re: Wiskunde of Technische Wiskunde

Bericht door Kinu » 17 dec 2011, 18:26

Thijsje schreef:Ja, dat weet ik dus niet zo goed. Ik denk de wiskunde om de wiskunde maar hoe kan ik daar achter komen?
Je hebt nog tijd om je voorkeur uit te zoeken ;). Als je wiskunde studeert ga je kijken naar hoe de wiskunde opgebouwd is en gaat het voornamelijk over stellingen bewijzen en verbanden enz. leggen. Als ingenieur wordt je meer geconfronteerd met toepassingen (alhoewel dat voor Burgerlijk ingenieurs in de 1ste jaren minder is).

Ik kan er zeker van uitgaan dat je wiskunde graag doet, maar hou je van de bewijsvoeringen (met de vraag of je het interessant vind hoe een bepaalde theorie of stelling tot stand is gekomen?) of vind je het leuker om die theorie direct toe te passen in (alledaagse)toepassingen. Dit onderscheid is wel degelijk belangrijk!

Heb je in deze 2 laatste jaren al wat te maken gehad met wat abstracte wiskunde? Hiermee bedoel ik voornamelijk structuren zoals vectorruimten, groepen, ... Als je wiskunde studeert zal je erg veel geconfronteerd worden met abstracte structuren, als je dit nog niet hebt gehad dan zal je daar volgend jaar wel achterkomen.

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Wiskunde of Technische Wiskunde

Bericht door arno » 17 dec 2011, 18:43

@Kinu: De onderwerpen met betrekking tot structuren die jij noemt komen pas in het HBO en op de universiteit aan de orde. In het leerplan wiskunde van 1968 kwam nog wel verzamelingenleer voor, alsmede logica en relaties (met voor het vwo equivalentierelaties), waarna in de bovenbouw van het vwo ook nog groepseigenschappen van congruentie- en gelijkvormigheidsafbeeldingen werden behandeld. Het vwo had naast wiskunde I (analyse en (mathematische) statistiek) een keuzevak wiskunde II waarin vectormeetkunde in het vlak en de ruimte, kegelsneden en bollen, vectorruimten, matrices, determinanten en lineaire afbeeldingen aan bod kwamen plus nog een aantal keuze-onderwerpen die uitsluitend tijdens het schoolonderzoek (dus niet bij het centrale examen) werden getoetst. In 1987 werd het programma voor wiskunde I vervangen door Wiskunde B en kwam het onderdeel (mathematische) statistiek bij het nieuwe programma Wiskunde A terecht, en kwam het keuzeprogramma wiskunde II geheel te vervallen. Van enige abstractie in de Nederlandse schoolwiskunde is sindsdien dan ook geen sprake meer.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Kinu
Moderator
Moderator
Berichten: 1144
Lid geworden op: 22 okt 2010, 15:38

Re: Wiskunde of Technische Wiskunde

Bericht door Kinu » 17 dec 2011, 19:05

Bedankt voor de informatie Arno! Ik zal het er dan maar bij houden of Thijs vooral interesse heeft in hoe een bepaald bewijs of theorie tot stand is gekomen of niet ...

Thijsje
Vast lid
Vast lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 dec 2010, 12:57

Re: Wiskunde of Technische Wiskunde

Bericht door Thijsje » 17 dec 2011, 19:55

Ik zal jullie vertellen welke onderwerpen ik leuk vind:
-complexe getallen
-kegelsnedes
-vectormeetkunde

minder leuk:
-kansrekenen


trouwens, over abstracte wiskunde gesproken. Ik heb op de middelbare topologie gehad, best abstract als je het mij vraagt. :wink:

alvast bedankt voor de hulp

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Wiskunde of Technische Wiskunde

Bericht door Sjoerd Job » 17 dec 2011, 20:07

Thijsje schreef:Ik zal jullie vertellen welke onderwerpen ik leuk vind:
-complexe getallen
-kegelsnedes
-vectormeetkunde

minder leuk:
-kansrekenen


trouwens, over abstracte wiskunde gesproken. Ik heb op de middelbare topologie gehad, best abstract als je het mij vraagt. :wink:

alvast bedankt voor de hulp
Topologie is inderdaad best wel abstract (koffiekopje = donut). Wat vond je daarvan?

Aan de onderwerpen: complex, kegelsnedes & vectormeetkunde, denk ik dat een abstractere wiskunde je best wel kan liggen! (dus niet de 'technische').

Als ik zo naar het programma van Delft kijk, hebben die alleen technische wiskunde (de T in TU Delft).

Van de universiteit van Leiden weet ik niet hoe het zit.

Leiden profileert zich minder technisch, en zou derhalve een betere keus kunnen zijn.

Ook moet je de universiteit van Utrecht, Amsterdam en Groningen niet buiten beeld houden!
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

Kinu
Moderator
Moderator
Berichten: 1144
Lid geworden op: 22 okt 2010, 15:38

Re: Wiskunde of Technische Wiskunde

Bericht door Kinu » 17 dec 2011, 20:44

Ik vind kansrekening ook minder interessant. Maar nu heb je nog geen antwoord gegeven op de vraag die ik stelde: 'Vind je het interessant hoe een bepaalde stelling of theorie tot stand is gekomen? Dus vind je wiskunde leuk om de wiskunde zelf'?

Thijsje
Vast lid
Vast lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 dec 2010, 12:57

Re: Wiskunde of Technische Wiskunde

Bericht door Thijsje » 18 dec 2011, 15:56

Ik vond topologie niet heel leuk, allemaal een beetje vaag gedoe, niet echt rekenen ofzo.

Ja, dat is wel de wiskunde die ik interessant vind. dus dat is het inderdaad de wiskunde om de wiskunde.

dus ik denk dat het dan wiskunde gaat worden en niet technische wiskunde.

bedankt alvast.

Kinu
Moderator
Moderator
Berichten: 1144
Lid geworden op: 22 okt 2010, 15:38

Re: Wiskunde of Technische Wiskunde

Bericht door Kinu » 18 dec 2011, 21:17

Thijsje schreef:Ik vond topologie niet heel leuk, allemaal een beetje vaag gedoe, niet echt rekenen ofzo.

Ja, dat is wel de wiskunde die ik interessant vind. dus dat is het inderdaad de wiskunde om de wiskunde.

dus ik denk dat het dan wiskunde gaat worden en niet technische wiskunde.

bedankt alvast.
Je hebt nog even om tot de conclusie te komen wat je wilt gaan studeren.
Alvast succes! ;)

Plaats reactie