Studielast Wiskundestudie

Wil je wiskunde studeren? Of gewoon meer informatie over wiskunde als studie? Dit is de plek!
Dvorak
Vast lid
Vast lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 sep 2011, 15:02

Studielast Wiskundestudie

Bericht door Dvorak » 10 jan 2012, 11:33

Ik zit met wat vragen en ik hoop dat hier iemand is die mij iets meer kan vertellen...

Na veel jaren aanrommelen op school heb ik (eindelijk) de kans om naar de universiteit te gaan. Na veel omzwervingen ben ik er achter gekomen dat ik Wiskunde erg leuk vind, dat ik er goed in ben en dat ik die kant op wil. Nu kom ik niet uit een omgeving met academisch geschoolden en ken ik dus niemand die überhaupt een studie op de universiteit heeft afgemaakt (wél gedaan, maar dat was al 30 jaar geleden) en zit ik dus met wat specifieke vragen rondom de studie Wiskunde.

Van een collega hoorde ik enige tijd geleden dat de studie Wiskunde veel colleges kent (niet dat hij het zelf deed). Daar schrok ik eerlijk gezegd een beetje van. Niet dat ik bang ben voor veel colleges, maar wel omdat ik eigenlijk hoopte dat het een beetje zoals het HBO was. Op het HBO had ik namelijk relatief weinig lesuren en veel zelfstudie. Nou was dat wel een Alfastudie, dus misschien hielp dat ook wel mee. :lol: Echter vraag ik mij wel af wat ik van een Wiskundestudie moet verwachten wat betreft onderwijsuren. Zit je bij wijze van spreken 40 uur in collegezalen of is het veel minder?

Mijn vraag uit de vorige alinea komt voort uit een andere vraag: is het reëel om nog een baan(tje) naast een wiskundestudie te hebben of is dat bijna onmenselijk? Helaas heb ik vrij veel financiële verantwoordelijkheden en is een voltijdstudie een grote aanslag op mijn beschikbare tijd. Praktisch gezien kan ik beter aan het werk gaan, echter heb ik bijna geen diploma's en is het enige dat ik wil studeren aan de universiteit. Helaas valt mijn keus op een studie die mijns inziens onverenigbaar is met financiële verantwoordelijkheden. Ik vraag me ook af hoe anderen het doen... Zijn er typische bijbaantjes voor wiskundestudenten? Ik ben zelf redelijk goed met computers en kan ook in verschillende talen scripten/programmeren. In het verleden heb ik een baan als systeembeheerder (linux) afgewezen, omdat ik naar het HBO wilde gaan. Ik zit er over te denken om toch weer zulk werk te gaan doen, echter weet ik niet in wat voor vorm. Met name omdat ik niet weet wat ik moet verwachten van de studie Wiskunde.

Plaats reactie