Te moeilijk?

Wil je wiskunde studeren? Of gewoon meer informatie over wiskunde als studie? Dit is de plek!
Plaats reactie
voetbaltj
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jan 2012, 16:35

Te moeilijk?

Bericht door voetbaltj » 14 jan 2012, 16:39

Hallo!
Ik zit nu in 6 vwo en weet nog niet wat ik wil gaan studeren, ik heb altijd geneeskunde gezegd maar de laatste tijd twijlfel ik daaraan.. Nu dacht ik om misschien wiskunde te gaan studeren, het is altijd mijn lievelingsvak geweest en de voorlichtingsdagen vond ik ook erg leuk!
In de onderbouw heb ik altijd een 9 voor wiskunde gestaan en in de 4e ook. In de 5e ben ik lang ziek geweest waardoor ik veel heb gemist, en het laatste halfjaar heb ik toen niet meer vee voor school gedaan (dom..) waardoor ik nog een 7/7.5 voor wiskunde stond
Nu het laatste jaar heb ik voor mijn eerste proefwerk een 6.5 gehaald en mijn tweede een 3.2 xD (maar die ga ik herkansen..)
Het lijkt me dus heel leuk om wiskunde te studeren, alleen ben ik bang dat het te moeilijk voor me is! De meeste mensen die wiskunde studeren staan denk ik wel een 8/9/10 ofzo gemiddeld..
Is er iemand die wiskunde studeert met ongeveer een 7 gemiddeld op het vwo? Is dat te doen of wordt het dan echt veel te moeilijk?
Alvast bedankt :D

voetbaltj
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jan 2012, 16:35

Re: Te moeilijk?

Bericht door voetbaltj » 14 jan 2012, 16:49

oh en nog een vraagje aan mensen die het studeren
moet je het echt heel heel heel leuk vinden? want ik zit bijvoorbeeld in mijn vrije tijd niet wiskunde sommen of puzzels te maken ofzo.. :P

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Te moeilijk?

Bericht door arno » 14 jan 2012, 19:24

Als je een wiskundestudie overweegt is het in ieder geval een vereiste dat het je aanspreekt. Je dient je overigens wel te realiseren dat een universitaire wiskundestudie een hoog abstract karakter heeft in vergelijking met de schoolwiskunde die je tot dusver hebt gehad. In het wiskundeportaal van Wikipedia vind je een beschrijving van de diverse deelgebieden van de wiskunde, dus misschien is het voor jou wel interessant om daar eens een kijkje te nemen. Je krijgt dan in ieder geval vast een beeld van de onderwerpen die bij een universitaire wiskundestudie aan bod komen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Kinu
Moderator
Moderator
Berichten: 1144
Lid geworden op: 22 okt 2010, 15:38

Re: Te moeilijk?

Bericht door Kinu » 18 jan 2012, 21:56

Ik studeer wiskunde en je moet inderdaad heel geinteresseerd zijn in wiskunde om aan deze opleiding te beginnen. Het is geen algemene opleiding (waarmee ik bedoel dat je niet een beetje biologie hebt en wat chemie, ...) en alles wat je leert zal wiskundig gericht zijn dus interesse is een grote vereiste. Verder zijn natuurlijk goede punten belangrijk, maar voornamelijk is een goede baiskennis belangrijk om aan de opleiding te beginnen. Ik weet niet hoe het in Nederland allemaal in z'n werk gaat, maar je moet toch wel uit een sterk wiskundige richting komen; niet alleen omdat je anders achter staat, maar ook omdat het van een heel ander niveau is als op het middelbaar onderwijs (vele abstracter).

Wat vind je vooral interessant aan wiskunde? Vind je het interessant hoe een bepaalde theorie of stelling tot stand komt of vind je het leuker om deze theorie of stelling rechtstreeks toe te passen. In een opleiding wiskunde ga je voornamelijk kijken hoe de wiskunde is opgebouwd, natuurlijk komt dit weinig aan bod op het middelbaar onderwijs, maar het is toch belangrijk dat je hier even bij stil staat.

Plaats reactie