Wiskunde C - Toch naar Universiteit

Wil je wiskunde studeren? Of gewoon meer informatie over wiskunde als studie? Dit is de plek!
Plaats reactie
Nohman
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 feb 2012, 13:49

Wiskunde C - Toch naar Universiteit

Bericht door Nohman » 16 feb 2012, 14:00

Hallo allemaal,

Heb even een account aangemaakt om deze vraag, aangezien dit mij de ideale plek lijkt om hem te stellen :)

Ik heb 1,5 jaar geleden mijn VWO diploma behaald in het Cultuur Maatschappij profiel. Op dat moment was voor mij nog niet helemaal duidelijk wat ik wou gaan studeren. Nu wil ik echter graag Wiskunde gaan studeren. Het spreekt me zeer aan, ik zie mezelf als een rationeel iemand die graag problemen oplost en de onderliggende structuren bloot wil leggen. Het probleem is echter dat ik Wiskunde C heb gekozen. Ik heb ook HAVO gedaan en daar haalde ik wegens sterke motivatie altijd achten en negens. Op de VWO was de motivatie weg en haalde ik doorgaans zesjes of krappe voldoendes.

Maar goed, waar het om gaat is dit. Op dit moment is het omdat ik Wiskunde C heb voor mij onmogelijk om Wiskunde te studeren op universitair niveau. Oplossing hiervoor is, om een colloquium doctum (toelatingstest) te nemen in augustus. Ik zou graag mijn wiskunde zelf willen bijschaven tot het juiste niveau.

Is dit realistisch? Ik ben op het moment zeer gemotiveerd. Ik heb nu een tijdje geen school gehad en sta te popelen om aan de slag te gaan voor iets waar ik daadwerkelijk in geloof en voor sta. Ik heb ongeveer 4,5 maand om mij voor te bereieden. Ik heb het Basisboek Wiskunde gekocht, dit zou mij als het goed is op het benodigde niveau moeten helpen.

Ik denk zelf wel dat het te doen is, maar aangezien jullie meer kennis en ervaring hebben zou ik graag van jullie willen weten of het reeel is. En of er nog eventueel studiemateriaal is wat jullie me kunnen aanraden om door te spitten.

Alvast bedankt voor jullie tijd en reactie(s).

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Wiskunde C - Toch naar Universiteit

Bericht door SafeX » 16 feb 2012, 14:52

Het basisboek wiskunde is bedoeld en noodzakelijk voor de beheersing van de basistechnieken in de wiskunde. Dus prima!
Ik hoop dat je het meeste in deze tijd kan doorwerken. Maak ook proeftentamens.
Succes.

Nohman
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 feb 2012, 13:49

Re: Wiskunde C - Toch naar Universiteit

Bericht door Nohman » 21 feb 2012, 20:15

Heb het nog even nagerekend maar heb 5,5 maand ipv 4.5. Ik heb nog even een extra vraag voor degene die ervaring hebben met de VWO Wiskunde B boeken van Getal en Ruimte.

In de inhoudsopgave zeggen ze dat er ruim 30 studielasturen worden gerekend per hoofdstuk. Kan iemand hier iets over zeggen? Ik heb zelf het idee na het doorbladeren van een hoofdstuk dat dit veel minder is, maar ik heb het nog nooit gemaakt dus kan ook eigenlijk geen echt oordeel erover geven. Zou hier iemand een toelichting over kunnen geven? Zodoende weet ik of het voor mij mogelijk is om ook nog de Getal en Ruimte boeken door te werken.

Met vriendelijke groet,
Nohman

Gebruikersavatar
op=op
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1087
Lid geworden op: 23 apr 2010, 18:11

Re: Wiskunde C - Toch naar Universiteit

Bericht door op=op » 22 feb 2012, 09:50

Dat zal afhangen van je talent. Als je minder talent hebt zul je alle opgaven willen maken, en als je veel talent hebt zul je met minder oefening kunnen volstaan. Je zult toch zelf moeten ervaren hoeveel tijd je nodig hebt om de stof te beheersen.

Plaats reactie