(Technische) wiskunde studeren op de RUG

Wil je wiskunde studeren? Of gewoon meer informatie over wiskunde als studie? Dit is de plek!
Plaats reactie
HC94
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 apr 2012, 17:45

(Technische) wiskunde studeren op de RUG

Bericht door HC94 » 07 apr 2012, 18:11

Hallo mensen van wiskundeforum,

Zoals jullie kunnen zien ben ik een nieuw op dit forum. Ik zit al een tijdje op dit forum, maar ik heb nog nooit eerder een account aangemaakt. Er zijn vrij veel topics over (technische) wiskunde studeren, maar ik denk dat de aanbevelingen over (technische) wiskunde studeren per persoon verschillen. Daarom ook dit topic!

Ik doe nu de studie Chemische Technologie (CT) op het HBO, omdat ik een havo diploma heb. Het gaat zo goed (vooral met de 'echte' wiskundige vakken, zoals stromingsleer en statistiek) dat ik waarschijnlijk dit schooljaar mijn hbo-p(ropedeuse) haal en van plan ben om volgend jaar naar de universiteit te gaan. Zelf heb ik op het vwo gezeten, maar ik was niet heel goed in Duits, Engels, Maatschappijleer etc. waardoor ik dus vrijwillig naar havo ben gegaan. Echter waren mijn cijfers voor de betavakken wel goed.

Wiskunde is altijd al mijn favoriete vak geweest en ik zou dus ook graag (technische) wiskunde studeren. Mijn CE wiskunde cijfer is een 9.0 en dit jaar heb ik op het hbo een 10.0 op statistiek gehaald. Deze factoren zijn o.a. doorslaggevend geweest voor mijn beslissing om TW te gaan studeren op de universiteit. Ik verwacht dan ook geen 9 of 10 op de universiteit, maar dat maakt mij ook niet uit. Als ik maar de studie haal, ook al is dat met veel moeite (en plezier), dan ben ik al zo trots als een pauw.

Binnenkort, mei (en evt. juni en/of juli), heb ik mijn wiskunde b toets op vwo-niveau en ik ga ervan uit dat ik die toets haal en dus TW op de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) mag gaan studeren. Voor die toets heb ik getal en ruimte vwo deel 3 en 4 geleerd. Ik heb alle noodzakelijk hoofdstukken al volledig gemaakt en beschik ook de theorieën voor de toets.


Dus even in het kort:
- Schooljaar 2010/2011 mijn havo diploma gehaald met een 9.0 voor wiskunde op mijn CE.
- Schooljaar 2011/2012 eerste jaar hbo (CT) --> hbo-p 'diploma'.
- Schooljaar 2012/2013 naar RUG en TW studeren.

Na mijn lange introductie heb ik alleen maar één gunst: Zouden jullie mij tips kunnen geven over het studeren op EEN universiteit en de studie TW zelf? Moeilijkheid/haalbaarheid? Aanraden? 'Leuk'heid? Etc.?


PS: studie-uitleg en -voorbeelden van zowel TW als wiskunde als econometrie als andere wiskundige vakken zijn welkom! Ook al gaat het niet over de RUG, informatie over andere universiteiten zijn ook zeer welkom!

Kinu
Moderator
Moderator
Berichten: 1144
Lid geworden op: 22 okt 2010, 15:38

Re: (Technische) wiskunde studeren op de RUG

Bericht door Kinu » 07 apr 2012, 19:22

Welkom op het forum! ;)

Ik studeer wiskunde (1ste bachelor) in Belgie, maar voor zover ik kan wil ik je wel enkele adviezen en informatie meegeven. Vermits je (Technische) (tussen haakjes) zet ben je er dan al uit of je wiskunde of technische wiskunde wilt gaan studeren? Het eerste jaar lijkt zowel bij wiskunde als bij technische wiskunde (ik heb dit even opgezocht) vrij gelijkaardig, maar nadien zal dit wel vrij hard uit elkaar lopen. Vind je de abstracte dingen 'leuk'? Of ben je meer geinteresseerd in toegepaste zaken van de wiskunde? Indien je meer toegepast bent raad ik je Technische wiskunde aan, want veel toepassing zie je niet echt in een opleiding zuivere wiskunde. Het draait hier voornamelijk om het ontwikkelen van theorien en verbanden leggen tussen deze theorien.

Goede wiskunde resultaten zullen zeker handig zijn, maar interesse lijkt me het allerbelangrijkste. Als je niet echt overtuigd bent of je zeker wiskunde zou willen studeren omwille van interesse kan je dat naar mijn mening beter niet doen, want dan wordt het al snel vrij saai, maar aan je uitleg te zien denk ik wel dat je genoeg interesse lijkt te hebben ;).

Alvast succes met je studiekeuze. Als je vragen hebt laat maar weten!

HC94
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 apr 2012, 17:45

Re: (Technische) wiskunde studeren op de RUG

Bericht door HC94 » 07 apr 2012, 19:38

Bedankt voor uw reactie Kinu!

Het eerste jaar, op de RUG tenminste, lijken de studie W(iskunde) en TW inderdaad veel op elkaar. Ik ben meer geïnteresseerd in toegepaste zaken van de wiskunde, mits u met 'toegepaste zaken' bedoeld 'natuurkundige aspecten'. Ook moet ik u vertellen dat ik abstracte zaken niet zo heel erg vind :D, maar ik denk dat toegepaste zaken beter bij mij past. Zou u iets kunnen vertellen over uw achtergrond? Hoe vond u wiskunde toen u op het voortgezette onderwijs zat? Moet u hard werken? Hoe leuk vind en vond u wiskunde (schaal 1 t/m 10)?

Ik heb natuurlijk ook wel even op internet rondgeneusd over beide opleidingen en ik denk dat ik met TW beter uit de verf kom, ofwel dat TW mij beter ligt. Dat komt waarschijnlijk doordat ik mij vooral heb verdiept in de studie TW, omdat ik bij TW een beter gevoel had dan bij wiskunde. Zou u mij kunnen vertellen hoe de toekomst eruit ziet als ik wiskunde (en/of TW) heb gestudeerd?

Kinu
Moderator
Moderator
Berichten: 1144
Lid geworden op: 22 okt 2010, 15:38

Re: (Technische) wiskunde studeren op de RUG

Bericht door Kinu » 07 apr 2012, 19:54

HC94 schreef:Bedankt voor uw reactie Kinu!
Het eerste jaar, op de RUG tenminste, lijken de studie W(iskunde) en TW inderdaad veel op elkaar. Ik ben meer geïnteresseerd in toegepaste zaken van de wiskunde, mits u met 'toegepaste zaken' bedoeld 'natuurkundige aspecten'. Ook moet ik u vertellen dat ik abstracte zaken niet zo heel erg vind :D, maar ik denk dat toegepaste zaken beter bij mij past. Zou u iets kunnen vertellen over uw achtergrond? Hoe vond u wiskunde toen u op het voortgezette onderwijs zat? Moet u hard werken?
Natuurkundige aspecten lijken mij inderdaad vrij toegepast, in ieder geval met toegepast denk ik meer aan het gebruik van wiskunde in andere vakgebieden, terwijl je in een opleiding wiskunde echt wiskunde leert om de wiskunde zelf ;).

Ik heb op het middelbaar (ik weet niet hoe het in Nederland allemaal in z'n werk gaat) een richting gevolgd met 7u wiskunde en dat is zeker een goede voorbereiding voor een opleiding wiskunde. Als je 6u per week had lijkt me dat ook prima, als je 4/5u hebt gehad zul je waarschijnlijk voor sommige dingen wat moeten bijbenen, hangt er natuurlijk vanaf hoe snel je bepaalde dingen snapt.

Ik vond wiskunde interessant toen ik op het middelbaar zat, maar het lijkt totaal niet op wat je kan verwachten op een universiteit. Nu is het allemaal veel abstracter en naar mijn mening ook veel interessanter. Je ziet de verbanden vele beter dan op het middelbaar.

Hard werken is natuurlijk relatief, hangt er natuurlijk vanaf hoe snel je bepaalde dingen enz ... snapt. Ik kan je zeggen dat ik toch wel vrij hard moet werken, maar het is zeker doenbaar! Ik vind persoonlijk dat ik zeker genoeg vrije tijd heb.
HC94 schreef: Ik heb natuurlijk ook wel even op internet rondgeneusd over beide opleidingen en ik denk dat ik met TW beter uit de voet kom. Dat komt waarschijnlijk doordat ik mij vooral heb verdiept in de studie TW, omdat ik bij TW een beter gevoel had dan bij wiskunde. Zou u mij kunnen vertellen hoe de toekomst eruit ziet als ik wiskunde (en/of TW) heb gestudeerd?
Ik moet zelf nog afwachten wat de toekomst me zal brengen ;). In ieder geval denk ik dat je veel job mogelijkheden hebt zowel als wiskundige als technisch wiskundige.

Je moet gewoon kiezen wat je het meeste lijkt te interesseren, als je denkt TW dan moet je daar voor gaan ;).

Probeer als je de kans hebt om zeker nog eens te informeren bij studenten die technische wiskunde volgen om te zien wat hun standpunt is, die kunnen er waarschijnlijk veel meer over vertellen.

HC94
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 apr 2012, 17:45

Re: (Technische) wiskunde studeren op de RUG

Bericht door HC94 » 07 apr 2012, 20:06

Bedankt!

Door uw laatste (en natuurlijk ook één daarvoor) reactie heb ik zeker een beter beeld gekregen over de beide studies! Ik ga denk ik nu definitief voor TW. Eén voordeel is dat ik na het eerste jaar nog kan wisselen van studie en dus Wiskunde kan gaan studeren zonder studievertraging. Dus als ik uiteindelijk TW toch minder leuk vind dan Wiskunde, kan ik dan nog altijd bijsturen. :D

Ik ga mij nog verdiepen op TW en vooral dan de beroepsmogelijkheden en hoe het op de RUG word 'aangeboden'. Als ik nog meer vragen heb, zal ik dat wel op dit forum stellen en/of u een pm sturen (als u dat niet erg vind natuurlijk!). :wink:

Als u nog tips heeft kunt u dat altijd bij mij kwijt!

Kinu
Moderator
Moderator
Berichten: 1144
Lid geworden op: 22 okt 2010, 15:38

Re: (Technische) wiskunde studeren op de RUG

Bericht door Kinu » 07 apr 2012, 23:06

Stel gerust vragen op het forum of via pm ;).

Alvast veel succes met je studie!

Plaats reactie