wiskunde Kwadratische problemen
Geplaatst: 18 nov 2013, 22:54
hallo,
ik heb vorig jaar ook een laatste roep om hulp gedaan, net een dag voor het proefwerk toen ik nog in de 2e klas havo zat.
nu, dit jaar ( 3e klas havo ) sta ik weer voor zo een verschrikkelijk moeilijke repetitie..
ik heb ook bijles gevraagd maar dit had geen baat ik snap er nog steeds niks van.
ik heb een rijtje voorbeeld sommen en ik snap het redelijk het is ook niet dat ik niet weet hoe het moet, maar ik moet gewoon weten hoe ik moet beginnen en dan kan ik het.
nou ik begin,
y=-3x(kwadraat)-6x
a teken de grafiek ( hier loop ik meteen al stuk ) B
b schrijf de coördinaten van de top op ( x top dan toch? xtop= - - )
C Teken de symetrie-as ( ik kan de grafiek niet eens maken...) 2xA
welke stappen moet ik hier hanteren om de grafiek te krijgen?
--------------------------------------
de boog van de brug bij Frederiks stad (Noorwegen)heeft een parabool vorm.
voor de onderkant van de boog geld de formule h=-0,005x(kwadraat)+x
x en h in meters.
a bereken de hoogte bij x=50 en x=150
b bij welke x is h maximaal? bereken de maximale h.
hierbij moet ik de top berekenen, de x of de y top dan? en hoe doe ik dat precies want als ik de x top formule toe pas kom ik op iets heel raars uit.
c het gedeelte van het wegdek dat over de boog hangt is 120 meter lang. op welke hoogte hangt het wegdek. licht toe.
ook hier snap ik dan niks van..
hoe moet ik dit doen?
en dan iets van ontbinden in factoren, de evenwichts methode heb ik noooit begrepen en de abc formule hebben we nog niet en is toch ook niet van toepassing? hoe moet ik dit oplossen :
a y=3x(kwadraat)-12x-5
b y=-4x(kwadraat)+18x-1
c y=0,8x(kwadraat)+2,4x-0.7
dan komt er nog iets wat me geheel onduidelijk is..
snap hier niks van.
de grafiek van f(x)=x(kwadraat)-6x+5 snijd de x as in de punten a en b.
en de y as in het punt c. bereken abc.
wat moet ik nu doen?
nog 10 losse sommetjes die ik niet snap
x(kwadraat)+2x=0
-3x(kwadraat)+6x=0
x(kwadraat)-7x-8=8
(x+5)(x-4)=0
x(kwadraat)+7x-18=0
x(kwadraat)-5x=
2x(kwadraat)+8x=
x(kwadraat)-4x-13=
x(kwadraat)+6x+5
x(kwadraat)-10x-24
ik kan natuurlijk alleen maar hopen dat iemand dit nog leest en me helpen wilt!
ik sta morgen vroeg een uur eerder op, en dan ga ik met de antwoorden aan het werk. ik hoop dat het dan duidelijk genoeg is, dan zet ik het op mijn ipad en kan ik nog in de trein leren en alles doornemen.
prettige avond!
ik heb vorig jaar ook een laatste roep om hulp gedaan, net een dag voor het proefwerk toen ik nog in de 2e klas havo zat.
nu, dit jaar ( 3e klas havo ) sta ik weer voor zo een verschrikkelijk moeilijke repetitie..
ik heb ook bijles gevraagd maar dit had geen baat ik snap er nog steeds niks van.
ik heb een rijtje voorbeeld sommen en ik snap het redelijk het is ook niet dat ik niet weet hoe het moet, maar ik moet gewoon weten hoe ik moet beginnen en dan kan ik het.
nou ik begin,
y=-3x(kwadraat)-6x
a teken de grafiek ( hier loop ik meteen al stuk ) B
b schrijf de coördinaten van de top op ( x top dan toch? xtop= - - )
C Teken de symetrie-as ( ik kan de grafiek niet eens maken...) 2xA
welke stappen moet ik hier hanteren om de grafiek te krijgen?
--------------------------------------
de boog van de brug bij Frederiks stad (Noorwegen)heeft een parabool vorm.
voor de onderkant van de boog geld de formule h=-0,005x(kwadraat)+x
x en h in meters.
a bereken de hoogte bij x=50 en x=150
b bij welke x is h maximaal? bereken de maximale h.
hierbij moet ik de top berekenen, de x of de y top dan? en hoe doe ik dat precies want als ik de x top formule toe pas kom ik op iets heel raars uit.
c het gedeelte van het wegdek dat over de boog hangt is 120 meter lang. op welke hoogte hangt het wegdek. licht toe.
ook hier snap ik dan niks van..
hoe moet ik dit doen?
en dan iets van ontbinden in factoren, de evenwichts methode heb ik noooit begrepen en de abc formule hebben we nog niet en is toch ook niet van toepassing? hoe moet ik dit oplossen :
a y=3x(kwadraat)-12x-5
b y=-4x(kwadraat)+18x-1
c y=0,8x(kwadraat)+2,4x-0.7
dan komt er nog iets wat me geheel onduidelijk is..
snap hier niks van.
de grafiek van f(x)=x(kwadraat)-6x+5 snijd de x as in de punten a en b.
en de y as in het punt c. bereken abc.
wat moet ik nu doen?
nog 10 losse sommetjes die ik niet snap
x(kwadraat)+2x=0
-3x(kwadraat)+6x=0
x(kwadraat)-7x-8=8
(x+5)(x-4)=0
x(kwadraat)+7x-18=0
x(kwadraat)-5x=
2x(kwadraat)+8x=
x(kwadraat)-4x-13=
x(kwadraat)+6x+5
x(kwadraat)-10x-24
ik kan natuurlijk alleen maar hopen dat iemand dit nog leest en me helpen wilt!
ik sta morgen vroeg een uur eerder op, en dan ga ik met de antwoorden aan het werk. ik hoop dat het dan duidelijk genoeg is, dan zet ik het op mijn ipad en kan ik nog in de trein leren en alles doornemen.
prettige avond!