LaTeX vraagje

Wil je een ingewikkelde formule duidelijk op het forum zetten? Wij helpen je!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ilona
Gevorderde
Gevorderde
Berichten: 100
Lid geworden op: 13 sep 2013, 11:33

LaTeX vraagje

Bericht door Ilona » 06 mar 2015, 17:48

Hi, ik heb een vraag over het gebruiken van LaTeX. Ik moet een verslag schrijven en hierin mijn letterlijke invoer typen. Dit is een functie, namelijk x^2.

Als ik dit in LaTeX type, herkent 'ie het als wiskundig en krijg ik foutmelding, want dan wil het programma dat ik het tussen dollartekens zet. Dan krijg ik . Dan kan ik de x\^2 typen, maar dan komt het dakje op de 2 te staan. Dit wil ik beide niet. Ik wil letterlijk typen x^2. Weet iemand hoe dat moet in LaTeX?

Alvast bedankt,
groeten Ilona

Ps: als het topic verkeerd staat, laat het maar weten. Ik wist niet zo goed waar ik dit kon vragen, want ik kon geen gedeelte vinden over computergebruik en wiskunde

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3911
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: LaTeX vraagje

Bericht door arie » 06 mar 2015, 19:46

Zoiets:



met LaTeX code:

Code: Selecteer alles

x \^ 2

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: LaTeX vraagje

Bericht door David » 06 mar 2015, 20:50

Welke editor gebruik je? Doet anders \verb|x^2| wat je wilt?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Gebruikersavatar
Ilona
Gevorderde
Gevorderde
Berichten: 100
Lid geworden op: 13 sep 2013, 11:33

Re: LaTeX vraagje

Bericht door Ilona » 07 mar 2015, 22:55

@ arie: helaas lukt het via die manier niet. Dan komt alsnog het dakje op de 2 te staan. Maar de andere optie werkt wel!
@ David: dankje, zoals ik hierboven al schreef, werkt het wel. Ziet er ook erg netjes uit dus dat kan ik zeker mooi gebruiken .Ik gebruik, trouwens TexWorks icm Miktex 2.9.

Enorm bedankt, ik ben nu in ieder geval weer gered voor komend verslag.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: LaTeX vraagje

Bericht door David » 08 mar 2015, 01:21

Okay, ik gebruik TeXstudio, dus wat ik noemde had ik daarin geprobeerd. Maar bij jou werkt het gelukkig ook. Eventueel kan nog $x \,\hat{}\, 2$, als je wilt.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie