Breinbrekers van denksport

Heb je een leuke wiskunde puzzel of een mooi vraagstuk gevonden en wil je die met ons delen? Post het hier.
Plaats reactie
Marwin
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jan 2014, 18:51

Breinbrekers van denksport

Bericht door Marwin » 08 jan 2014, 18:55

Hallo,

Er zijn meerdere puzzels van het puzzelboekje breinbrekers van denksport waar ik niet uitkom. Het zijn allemaal logische puzzels. Is er iemand die dit puzzelboekje kent die het wel lukt om de puzzels op te lossen en mij zou willen helpen?

Marwin

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3911
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: Breinbrekers van denksport

Bericht door arie » 08 jan 2014, 21:58

Kan je een voorbeeld geven van het soort problemen waar je niet uitkomt?
Wellicht kunnen we je dan al wat verder helpen.

Marwin
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jan 2014, 18:51

Re: Breinbrekers van denksport

Bericht door Marwin » 15 jan 2014, 19:33

Ik zal binnenkort een afbeelding van een van de puzzels inscannen en plaatsen op dit forum.

Marwin
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jan 2014, 18:51

Re: Breinbrekers van denksport

Bericht door Marwin » 24 jan 2014, 17:01

Hier de eerste puzzel van het puzzel boekje Breinbrekers van Denksport waar ik niet uitkom: Peertjes.

Afbeelding
Uitleg over de Puzzel: Plaats de gloeilampen(rondjes) zo, dat elk wit vakje door minimaal één peertje wordt beschenen. De cijfers geven aan in hoeveel horizontaal en verticaal aangrenzende vakjes een gloeilamp komt. Gloeilampen geven alleen horizontaal en verticaal licht tot aan een zwart vakje en mogen elkaar niet beschijnen.

Ik heb hem voor een deel ingevuld maar ik kom niet verder. Is er iemand die wel iets ziet om in te vullen, een rondje of een kruisje?

Alvast bedankt,

Marwin

Dux
Vast lid
Vast lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 13 jul 2012, 12:38

Re: Breinbrekers van denksport

Bericht door Dux » 24 jan 2014, 19:17

Een paar redenaties die je verder helpen kunnen:

- Rond een getal x staan nog x+1 lege plaatsen. Er mag maar 1 plaats leeg blijven, dus er kan geen gloeilamp zijn die twee plaatsen rond het getal tegelijkertijd beschijnt.

- Rond een getal x staan nog x+1 lege plaatsen. Als 2 bepaalde plaatsen bezet zouden worden door een gloeilamp, zou een ander getal niet meer genoeg gloeilampen rond zich kunnen hebben. Daarom moet 1 van die twee plaatsen leeg zijn, en moet de rest van de plaatsen wel een gloeilamp hebben. (Bijvoorbeeld bij de twee 3'en aan de linkerkant)

- (Iets lastiger) Wanneer in twee rijen op een of andere manier twee lampen moeten staan, kan ergens anders in die rijen geen lamp staan.

Nog een tip: gebruik aparte tekens voor 'geen lamp' en voor 'wordt beschenen', bijvoorbeeld een punt voor geen lamp en een kruis voor wordt beschenen. Zo kan je goed zien dat een plaats nog beschenen moet worden.

Dit puzzeltype staat overigens ook bekend als 'Akari' of 'Light Up' (http://en.wikipedia.org/wiki/Light_Up_(puzzle))

Marwin
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jan 2014, 18:51

Re: Breinbrekers van denksport

Bericht door Marwin » 30 jan 2014, 13:05

Heel erg bedankt Dux! Ik heb veel aan je tips gehad. Het is me gelukt om de puzzel helemaal op te lossen.

Marwin
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jan 2014, 18:51

Re: Breinbrekers van denksport

Bericht door Marwin » 30 jan 2014, 13:20

Ik heb inmiddels een afbeelding van een tweede puzzel (uit het puzzelboekje breinbrekers) geplaatst als nieuw onderwerp: Buienradar.

Marwin
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jan 2014, 18:51

Re: Breinbrekers van denksport

Bericht door Marwin » 03 feb 2014, 16:18

Ik heb een afbeelding van de derde puzzel geplaatst als nieuw onderwerp: Tussensommen.

Plaats reactie