Puzzel Breinbrekers denksport: Tussensommen

Heb je een leuke wiskunde puzzel of een mooi vraagstuk gevonden en wil je die met ons delen? Post het hier.
Plaats reactie
Marwin
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jan 2014, 18:51

Puzzel Breinbrekers denksport: Tussensommen

Bericht door Marwin » 03 feb 2014, 16:26

Hier is de derde puzzel uit het puzzelboekje 'Breinbrekers' (van denksport) waar ik niet uitkom: Tussensommen

Afbeelding

Uitleg bij de puzzel: 'Plaats twee zwarte vakjes en de cijfers 1 t/m 5 op elke regel en in iedere kolom. De getallen aan de buitenkant geven de som van de cijfers tussen de twee zwarte vakjes in de betreffende rij of kolom.'

Zo'n zelfde puzzel van een makkelijker niveau is me wel gelukt, dus ik heb de basisaanpak door.
Alleen bij deze kom ik niet verder dan 1 zwart vakje. Is er iemand die meer ziet wat ingevuld kan worden of die algemene tips heeft voor deze soort puzzel voor gevorderden?

Marwin

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Puzzel Breinbrekers denksport: Tussensommen

Bericht door David » 03 feb 2014, 23:38

Ik kan de afbeelding niet zien en in de link staat hij ook niet. Kan je de afbeelding anders uploaden?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Gebruikersavatar
barto
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 654
Lid geworden op: 07 jun 2011, 16:02

Re: Puzzel Breinbrekers denksport: Tussensommen

Bericht door barto » 04 feb 2014, 11:22

Zie hier (of hier als die niet werkt.)
Marwin, als je een link gebruikt voor een afbeelding, dan dient dit (meestal) te eindigen op een afbeelding-extensie als .jpg, .gif,... Als het gewoon een link naar Google Drive is, accepteert deze website dat niet.

Wat de puzzel betreft begrijp ik de opgave niet goed. Is het de bedoeling dat in elk vakje een getal komt te staan, of enkel in de witte vakjes? Bedoel je met 'tussen' strikt ertussen?
Given that, by scientifical reasons, the state of an object is completely determined by the physical influence of its environment, the probability to roll six with a dice is either one or zero.

Marwin
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jan 2014, 18:51

Re: Puzzel Breinbrekers denksport: Tussensommen

Bericht door Marwin » 04 feb 2014, 19:13

Kunnen jullie hem wel zien via deze link?
http://afbeelding.im/RrF

Als dit ook niet werkt, weet een van jullie dan een manier om de afbeelding te plaatsen? Hij is gewoon als afbeelding opgeslagen (eindigend op jpg) maar als ik hem als bijlage wil toevoegen op dit forum dan wil het niet. Er staat dan: De extensie jpg is niet toegestaan. En als ik hem als gif opsla, dan staat er: De extensie gif is niet toegestaan. En als ik de afbeelding invoeg in word en opsla en dan als bijlage toevoeg, dan staat er: Sorry, de forum bijlagequota is bereikt.

Een uitgebreidere uitleg van de puzzel:
In ieder vakje komt óf een cijfer óf hij wordt zwart gekleurd. In iedere rij of kolom (van 7 vakjes) staat dan uiteindelijk 1 t/m 5 en twee zwarte vakjes. De getallen aan de buitenkant geven de som aan van de cijfers tussen de twee zwarte vakjes in de desbetreffende rij of kolom. Dus het totaal. Als er 0 staat dan betekent dit dat de twee zwarte vakjes naast elkaar staan. Er staat dan dus geen cijfer tussen. En als er bijvoobeeld een 1 staat dan moet er wel een vakje met een 1 tussen die twee zwarte vakjes staan. Zo kun je puzzelen waar zwarte vakjes moeten komen en waar welke cijfers moeten komen.

Dat zwarte vakje dat ik heb ingekleurd daar ben ik op de volgende manier aan gekomen:
De kolom met de 10 onderaan in het midden heeft 3 of 4 cijfers tussen de twee zwarte vakjes. 2 of minder kan niet want daar kun je geen 10 mee vormen met de cijfers 1 t/m 5 waarvan allemaal verschillende cijfers. Dit betekent dat het middelste vakje van die kolom niet zwart kan zijn. Als hij namelijk wel zwart is dan is de grootste afstand als het tweede zwarte vakje aan de rand staat waardoor er maar twee witte vakjes met cijfers tussen zitten. Dat vakje in het midden van die kolom krijgt dus een cijfer en hoort bij de rij met de 6 aan de rechterkant. De 6 kan alleen gevormd worden met 2 of 3 cijfers. Het cijfer van net dat in dat middelste vakje moet, moet onderdeel zijn van de cijfers die 6 vormen tussen twee zwarte vakjes omdat het onmogelijk is om links of rechts van dat cijfer twee zwarte vakjes te plaatsen met 2 of 3 cijfers er tussen. Er past dan namlijk niet meer dan 1 cijfer tussen. Dat cijfer dat in het middelste vakje moet komen staat dus tussen twee zwarte vakjes met meerdere cijfers. Er zijn 3 mogelijkheden voor het zwarte vakje rechts van dit cijfer. Namelijk de 3 vakjes er naast. Het eerste vakje er naast is mogelijk. Het tweede en derder vakje echter niet. Het tweede vakje staat in de kolom met de 11 onderaan en het derde vakje in de kolom met de 12 onderaan. Zowel de 11 als de 12 moeten met 3 of 4 cijfers gevormd worden. Maar als het middelste vakje van zo'n kolom zwart is dan kan dit niet, omdat de grootste afstand dan is als het andere zwarte vakje aan een rand zit en er dan twee cijfers tussen staan. Het eerste vakje van rechts, naast het middelste vakje, is dus de enige mogelijkheid voor het zwarte vakje aan de rechterkant, dus moet deze zwart worden.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Puzzel Breinbrekers denksport: Tussensommen

Bericht door David » 04 feb 2014, 21:38

Okay, dank jullie, ik heb de foto nu gezien. Hier is een nieuwe weergave van wat er staat.
Afbeelding
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie