Kan er iemand mij aub helpen

Heb je een leuke wiskunde puzzel of een mooi vraagstuk gevonden en wil je die met ons delen? Post het hier.
Plaats reactie
Jossi
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mar 2014, 14:47

Kan er iemand mij aub helpen

Bericht door Jossi » 12 mar 2014, 14:54

Ik zit met een lastig vraagstukje, kan er iemand mij helpen en vertellen op welke manier ik dit moet oplossen.

vraagstuk:
De klas van Mr Wouters neemt de Ferry over een meer met een snelheid van 51 km/uur.
Op hetzelfde moment vertrekt aan de andere kant van het meer een vissersboot in tegenovergestelde richting met een snelheid van 72 km/uur.
De 2 vaartuigen zijn op 7 km van elkaar vertrokken en varen in elkaars richting.
Hoelang duurt het voordat ze elkaar passeren?

Voila

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Kan er iemand mij aub helpen

Bericht door arno » 12 mar 2014, 18:30

Jossi schreef:Ik zit met een lastig vraagstukje, kan er iemand mij helpen en vertellen op welke manier ik dit moet oplossen.

vraagstuk:
De klas van Mr Wouters neemt de Ferry over een meer met een snelheid van 51 km/uur.
Op hetzelfde moment vertrekt aan de andere kant van het meer een vissersboot in tegenovergestelde richting met een snelheid van 72 km/uur.
De 2 vaartuigen zijn op 7 km van elkaar vertrokken en varen in elkaars richting.
Hoelang duurt het voordat ze elkaar passeren?

Voila
Maak eens een schets van de situatie. Wat je in ieder geval weet is dat ze allebei op 7 km afstand van elkaar zijn verwijderd voordat ze elkaar tegemoet varen. Hoeveel km legt de ferry na t minuten af? Hoeveel km heeft de vissersboot dat afgelegd, dus hoeveel km zijn ze dan nog van elkaar verwijderd?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Gma-X
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mar 2014, 22:59

Re: Kan er iemand mij aub helpen

Bericht door Gma-X » 12 mar 2014, 23:19

De makkelijkste manier om dit op te lossen is door de situatie te relativeren. Je kan hetzelfde antwoord krijgen door aan te nemen dat 1 van de twee stil staat.

Echte situatie:

Boot heeft snelheid x.
Ferry heeft snelheid y.

Relatieve situatie:

Boot staat stil.
Ferry heeft snelheid (x+y)

Bovenstaand is een relatieve situatie. Zowel in deze situatie als de echte situatie is de tijd die benodigd is voor beide voertuigen om elkaar tegen te komen exact hetzelfde.

Als je nu met het gegeven werkt dat ze op 7 km afstand van elkaar zitten dan heb je deze som zo opgelost.

Plaats reactie