Vraagstuk kan ik niet oplossen

Heb je een leuke wiskunde puzzel of een mooi vraagstuk gevonden en wil je die met ons delen? Post het hier.
Plaats reactie
mister
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 okt 2014, 13:49

Vraagstuk kan ik niet oplossen

Bericht door mister » 14 okt 2014, 13:55

Dit kan ik zelf niet oplossen. Telkens als ik zulk vraagstuk krijg lijkt het alsof ik het kan, maar dan loop ik vast. dan differentieer ik naar V of S terwijl het niet moet of maak ik een vergelijk =0 of het gevraagde tijdstip of vergeet ik een limiet te gebruiken.

Kan iemand dit gewoon oplossen? en eventueel korte uitleg eronder posten wanneer limiet, differentieren etc, ik snap er de ballen van.

vraagstuk: vb Een metalen kogel valt van een gebouw van 150 meter.
Op hoeveel seconden raakt de kogel de grond?
Hoeveel meter heeft hij afgelegd op 1 seconden?

Functievoorschrift voor de tijd:
h(t) = 60t – 4.9*t^2

Tweede vraagstuk maar ik ken het niet meer precies uit mijn hoofd, dus als iemand me kan zeggen hoe ik dit ongeveer oplos vind ik het wel:
Op de groente veiling komen komkommers binnen. de grootste komkommers boven 56 cm worden jumbo komkommers.
De kleinste komkommers (50% is kleiner dan 46 cm), de kleinste komkommer is 36 cm
Omdat er teveel kleine komkommers zijn worden 25% van de kleinste komkommers weggegooid.
wat is de gemiddelde lengte nu 25 % van de kleinste komkommers is vernietigd?

Boxplot?

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Vraagstuk kan ik niet oplossen

Bericht door David » 14 okt 2014, 15:01

1. Waar staat het functievoorschrift dat je erbij geeft? Wat weet je over de snelheid van de kogel na t seconden?

2. Er is te weinig informatie beschikbaar om het op te lossen. Voor welk onderwerp is dit vraagstuk bedoeld? Verdelingen?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

mister
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 okt 2014, 13:49

Re: Vraagstuk kan ik niet oplossen

Bericht door mister » 14 okt 2014, 15:33

ontbreekt er echt iets? ik heb het zo vlak na het examen genoteerd zodat ik het kon inoefenen. dan heb ik een probleem ik dacht dat dat alles was wat er stond.

En is het mogelijk om oplossingmethoden op te sommen voor de verschillende vragen?:

Na hoeveel seconden heeft hij 60 meter bereikt (Differentiëren of limitet?)
Op welk tijdstip raakt hij de grond ? ???
wat is de gemiddelde snelheid van de kogel? (delta y/delta X) of F'(x)= h(x+h) - fx/h

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Vraagstuk kan ik niet oplossen

Bericht door David » 14 okt 2014, 16:05

1.
Een aantal methoden.
- In een functie f(t) voor de hoogte, los op voor f(t) = 60. (is h(t) deze functie??) Wat als t = 0?
- In een functie v(t) voor de snelheid, integreer van 0 naat t1. Wat krijg je dan?

Waar staat de functie h voor?

2. Hier zijn twee sets met lengten van komkommers. {36,44,47,47} en {36,44,56,56}. Voldoen beide sets aan de omschrijving? Voor elke set, verwijder de laagste 25% en bereken het gemiddelde. Wat is je conclusie?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

mister
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 okt 2014, 13:49

Re: Vraagstuk kan ik niet oplossen

Bericht door mister » 14 okt 2014, 18:02

David schreef:1.
Een aantal methoden.
- In een functie f(t) voor de hoogte, los op voor f(t) = 60. (is h(t) deze functie??) Wat als t = 0?
- In een functie v(t) voor de snelheid, integreer van 0 naat t1. Wat krijg je dan?

Waar staat de functie h voor?

2. Hier zijn twee sets met lengten van komkommers. {36,44,47,47} en {36,44,56,56}. Voldoen beide sets aan de omschrijving? Voor elke set, verwijder de laagste 25% en bereken het gemiddelde. Wat is je conclusie?
1. jaja sorry h = t in die notatie. dat is toch de forumule om ik weet nietmeer wat te doen. iets gelijkaardigs als delta y/delta x?
Ik vond dit op het net, en daar leer ik veel bij, filmje 4 lijkt op mijn vraag momdat het om een tijdSTIP gaat. maar daar staat maar 1 t in. dus dan raak ik de kluts weer helemaal kwijt.
2.
dus voor die komkommers is het simpelweg die sets maken a.h.v. de opgegeven verdeling/hoeveelheden en dan berekenen. dus de boxplot.

mister
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 okt 2014, 13:49

Re: Vraagstuk kan ik niet oplossen

Bericht door mister » 14 okt 2014, 18:07

mister schreef:
David schreef:1.
Een aantal methoden.
- In een functie f(t) voor de hoogte, los op voor f(t) = 60. (is h(t) deze functie??) Wat als t = 0?
- In een functie v(t) voor de snelheid, integreer van 0 naat t1. Wat krijg je dan?

Waar staat de functie h voor?

2. Hier zijn twee sets met lengten van komkommers. {36,44,47,47} en {36,44,56,56}. Voldoen beide sets aan de omschrijving? Voor elke set, verwijder de laagste 25% en bereken het gemiddelde. Wat is je conclusie?
1. jaja sorry h = t in die notatie. dat is toch de forumule om ik weet nietmeer wat te doen. iets gelijkaardigs als delta y/delta x?
Ik vond dit op het net, en daar leer ik veel bij, filmje 4 lijkt op mijn vraag momdat het om een tijdSTIP gaat. maar daar staat maar 1 t in. dus dan raak ik de kluts weer helemaal kwijt: http://wiskundeacademie.nl/lesmethode/g ... -snelheden
2.
dus voor die komkommers is het simpelweg die sets maken a.h.v. de opgegeven verdeling/hoeveelheden en dan berekenen. dus de boxplot.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Vraagstuk kan ik niet oplossen

Bericht door David » 14 okt 2014, 18:17

Wat is h nu? Hoogte? Afgelegde weg?
Je kan verschillende dingen doen.
1. de gemiddelde snelheid bepalen op een interval.
Neem de afstand die is afgelegd. Deel door de verstreken tijd.
2. de snelheid op een bepaald punt (tijdstip) bepalen.
Vergelijkbaar met 1. Maar je maakt het tijdsinterval klein. Je neemt de limiet voor het tijdsinterval naar 0.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie