Een paar vraagstukken -> 1 grote blackout ! HELP!!!

Heb je een leuke wiskunde puzzel of een mooi vraagstuk gevonden en wil je die met ons delen? Post het hier.
Plaats reactie
Steamyke
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 okt 2014, 19:31

Een paar vraagstukken -> 1 grote blackout ! HELP!!!

Bericht door Steamyke » 28 okt 2014, 19:58

Vraagstuk 1:
De kwartaalomzet van een onderneming bedraagt 24.200 euro (btw 21% incl). De winstmarge op de aankoopprijs bedraagt 15%. Bereken de winst en de aankoopprijs van de verkochte goederen.

Vraagstuk 2:
De kwartaalomzet van een onderneming bedraagt 24.200 euro (btw 21% incl). De winstmarge is 15% van de verkoopprijs (excl btw). Bereken de winst en de aankoopprijs van de verkochte goederen.

Vraagstuk 3:
De omzet van een onderneming bedraagt 20.000 euro (btw incl.). De gemiddelde winstmarge is 39,50% op de verkoopprijs (excl btw). Bereken de winst van de onderneming.

Vraagstuk 4:
De verkoopprijs van een gemengd voertuig bedraagt 20.000 euro (excl 21% btw). In het kader van een promotieactie biedt de verkoper de btw gratis aan. bereken het percentage van de korting.

Vraagstuk 5:
De omzet in een boekjaar van een handelaar bedraagt 30.000 euro. De aankopen bedragen 5.000 euro. De beginvoorraad bedraagt 790 euro en de eindvoorraad 1.020 euro.
- bereken de brutowinst op de verkoop
- bereken de winstmarge op de verkoop.

Vraagstuk 6:
De verkoopprijs van een product bedraagt 500,00 euro excl btw. De handelaar staat een korting toe van 12%. Hij wint 25% op de verkoopprijs excl btw. Wat is de aankoopprijs?

Een antwoord op alle bovenstaande vraagstukken is meer dan welkom, uitleg over hoe ik deze moet oplossen is zelfs beter.
Nogal dom ik weet het maar ik zit met een complete blackout en ik krijg het maar niet opgelost.
Ik ben ten einde raad dus .... please help me !!!

Alvast bedankt vor de snelle reactie! :)

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Een paar vraagstukken -> 1 grote blackout ! HELP!!!

Bericht door SafeX » 28 okt 2014, 20:14

Begin eerst eens met een vraagstuk waar jij iets over kan zeggen en opschrijven ...

Steamyke
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 okt 2014, 19:31

Re: Een paar vraagstukken -> 1 grote blackout ! HELP!!!

Bericht door Steamyke » 28 okt 2014, 20:23

op Vraagstuk 6 had ik zelf denk ik al de oplossing gevonden maar ik ben zo in de war dat ik aan alles twijfel dus vandaar dat ik deze er ook heb bijgezet.
Maar goed hier is dus mijn berekening:
500+12%= 560 euro verkoopprijs
verkoopprijs -25% = kostprijs
560 - 140 = 420 -> aankoopprijs.

:?

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Een paar vraagstukken -> 1 grote blackout ! HELP!!!

Bericht door SafeX » 29 okt 2014, 10:45

Je zegt dat je 'helemaal in de war' bent ...

Laten we met een eenvoudig vb beginnen:

Een marktkoopman koopt fruit in voor 1 euro per doos en verkoopt dezelfde hoeveelheid voor 2 euro.
Nu vraag ik niet naar de winst in procenten maar wil ik weten hoe jij dat berekent ...

Plaats reactie