Geen drie goden, toch leuk raadsel...

Heb je een leuke wiskunde puzzel of een mooi vraagstuk gevonden en wil je die met ons delen? Post het hier.
Plaats reactie
Berdar
Gevorderde
Gevorderde
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 mei 2007, 16:32
Locatie: Gent-België

Geen drie goden, toch leuk raadsel...

Bericht door Berdar » 05 jul 2007, 23:03

Ik heb er drie speelkaartjes onder mijn hand. Ik leg ze op tafel zodanig dat jullie niet kunnen zien welke speelkaartjes ze zijn.Dus we zien alleen achterkant van de speelkaartjes. Maar ik zeg jullie dat twee ervan ruiten zijn, één klaver.Jullie zullen mij zo precies één vraag stellen dat ik jullie met een ja of nee kan beantwoorden en zo moeten jullie de plaats van één van de twee ruiten juist raden.Ik geef mijn antwoorden voorwaardelijk:
Jullie zullen één van de op tafel liggende speelkaartjes aanraken en daarna één vraag stellen aan mij.Als jullie aan ruit aanraken, antwoord ik juist op jullie, als het klaver is geef ik mijn antwoorden willekeurig.Dus gooi ik denkbeeldige muntstukken in mijn hoofd.

Samengevat:
Raak een speelkaart aan die op tafel ligt.
Stel mij een vraag zodanig dat ik met een ja of nee beantwoord.
Raad één van de twee ruiten juist.

Voorwaarden:
Je raakt aan klaver dan geef ik een willekeurige aantwoord.
Je raakt aan ruit dan geef ik juist antwoord.

Tip:
Je kan/mag aan een speelkaart raken en over anderen een vraag stellen.Dus jij bent niet verplicht om alleen voor aangeraakte speelkaart een vraag te stellen.
Let op : Al mijn vragen zijn geen opgave!

parko
Gevorderde
Gevorderde
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 dec 2014, 18:41

Re: Geen drie goden, toch leuk raadsel...

Bericht door parko » 22 dec 2014, 14:22

Berdar schreef:Ik heb er drie speelkaartjes onder mijn hand. Ik leg ze op tafel zodanig dat jullie niet kunnen zien welke speelkaartjes ze zijn.Dus we zien alleen achterkant van de speelkaartjes. Maar ik zeg jullie dat twee ervan ruiten zijn, één klaver.Jullie zullen mij zo precies één vraag stellen dat ik jullie met een ja of nee kan beantwoorden en zo moeten jullie de plaats van één van de twee ruiten juist raden.Ik geef mijn antwoorden voorwaardelijk:
Jullie zullen één van de op tafel liggende speelkaartjes aanraken en daarna één vraag stellen aan mij.Als jullie aan ruit aanraken, antwoord ik juist op jullie, als het klaver is geef ik mijn antwoorden willekeurig.Dus gooi ik denkbeeldige muntstukken in mijn hoofd.

Samengevat:
Raak een speelkaart aan die op tafel ligt.
Stel mij een vraag zodanig dat ik met een ja of nee beantwoord.
Raad één van de twee ruiten juist.

Voorwaarden:
Je raakt aan klaver dan geef ik een willekeurige aantwoord.
Je raakt aan ruit dan geef ik juist antwoord.

Tip:
Je kan/mag aan een speelkaart raken en over anderen een vraag stellen.Dus jij bent niet verplicht om alleen voor aangeraakte speelkaart een vraag te stellen.
je raakt de eerste speelkaart aan en vraagt, zegt u bij de tweede speelkaart vaker de waarheid dan bij de derde speelkaart.
bij ja is derde speelkaart een ruiten
bij neen is de tweede speelkaart een ruiten

parko
Gevorderde
Gevorderde
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 dec 2014, 18:41

Re: Geen drie goden, toch leuk raadsel...

Bericht door parko » 22 dec 2014, 23:01

parko schreef:


je raakt de eerste speelkaart aan en vraagt, zegt u bij de tweede speelkaart vaker de waarheid dan bij de derde speelkaart.
bij ja is derde speelkaart een ruiten
bij neen is de tweede speelkaart een ruiten
foutje bij mijn conclussie
bij ja is de tweede speelkaart een ruiten
bij neen is de derde speelkaart een ruiten

hij spreekt de waarheid als ruiten de eerste kaart is,
en bij ruiten altijd de waarheid en bij klaveren soms de waarheid
dus bij ruiten zal hij vaker de waarheid spreken

speelkaart 1 is een ruiten
antwoord ja : tweede speelkaart is ruiten en derde is klaveren
antwoord neen : tweede speelkaart is klaveren en derde speelkaart is een ruiten

speelkaart 1 is klaveren
maakt niet uit welk antwoord je krijgt want je wijst altijd een ruiten aan bij de tweede of derde speelkaart

Plaats reactie