Chinese kindertjes =)

Heb je een leuke wiskunde puzzel of een mooi vraagstuk gevonden en wil je die met ons delen? Post het hier.
Plaats reactie
Thomas
Gevorderde
Gevorderde
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 apr 2007, 02:02

Chinese kindertjes =)

Bericht door Thomas » 01 aug 2007, 22:07

In China was er een probleem met de kinderen. Overbevolking, China raakte gewoon vol. De regering besloot daarom om een nieuwe wet in te stellen: "Mensen mogen geen kinderen meer krijgen na een jongen." Dat houd dus in dat een gezin slechts een jongen kan bevatten, maar wel veel meisjes. Maar hoe dan ook, is de zoon altijd de jongste in het gezin.

Er ontstond wel een conflict. Op het moment dat China deze regelering invoerde was er een bijna perfecte houding tussen jongens en meisjes, namelijk een op een. Sceptici tegen de ingang van de regeling waren bang dat deze perfecte verhouding zou verdwijnen. Voorstanders van de regeling, beweerde echter dat dit niet zo het geval is. Wie heeft er gelijk?

Njah, ik ging voor het voor-de-hand-liggende antwoord, maar ik begin te denken dat het een strikvraag is, wat menen jullie?

Gebruikersavatar
Dinkydau
Vast lid
Vast lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 feb 2007, 17:33
Locatie: Klaud
Contacteer:

Bericht door Dinkydau » 01 aug 2007, 22:28

Sommige gezinnen hebben gelijk een jongen als eerste kind, geen meiden meer erbij of niks.
Sommige andere gezinnen hebben 2 meiden en daarna een jongen.
Toch nog 2 jongens en 2 meiden.
En dan heb je nog de gezinnen met een meid en een jongen.
Die maken niets uit.
En als we voor een gezin met 3 meiden 3 gezinnen met 1 jongen hebben wat allebei weinig voorkomt, is het weer gelijk.
Leuke strikvraag.

Gebruikersavatar
luijs
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 347
Lid geworden op: 18 aug 2006, 09:45
Locatie: Tilburg

Bericht door luijs » 08 aug 2007, 15:09

Als het nu in evenwicht is dan gaan we er voor het gemak maar van uit dat de kans op een jongen even groot is als op een meisje, nl. 50%

Dus, als we een boomdiagram maken én ervan uit gaan dat mensen blijven doorfokken (jaja, oneerbiedig) tot ze een jongen krijgen of 5 meiden hebben (anders wordt het teveel werk ;)) dan krijg je dit:

J: 50%
MJ: 25%
MMJ: 12.5%
MMMJ: 6.25%
MMMMJ: 3.125%
MMMMM: 3.125%

Dus... Even optellen:

J=50+25+12.5+6.25+3.125=96.875
M=25+2*12.5+3*6.25+4*3.125+5*3.125=96.875

Dat is dus EVENVEEL!!!

Natuurlijk is in de laatste berekening niet meer met procenten gerekend maar heb ik gewoon gedaan alsof er 100 kinderen geboren worden en er ook halve en tienden (etc.) kinderen geboren kunnen worden.

En er stoppen mensen ook wel eens na minder dan 5 meiden, dus er zullen meer meisjes zijn dan jongens... :)
Ik ben het er niet mee eens!!
Of wel..?

Plaats reactie