Incrementeel inzetten tijdens poker

Heb je een leuke wiskunde puzzel of een mooi vraagstuk gevonden en wil je die met ons delen? Post het hier.
Plaats reactie
bpvanoort
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 aug 2015, 16:44

Incrementeel inzetten tijdens poker

Bericht door bpvanoort » 08 aug 2015, 18:12

Hallo!

Ik heb een wiskundige uitdaging waar ik al tijden mijn hoofd over breek. Wellicht is dit een leuke uitdaging voor iemand hier? Ik zou het erg op prijs stellen! Kennis van poker is niet nodig aangezien het puur om percentageberekening gaat.

De probleemstelling:
We kennen getal A: onze hoeveelheid chips
We kennen getal B: het aantal chips in de pot
Wij willen weten: Een formule welke getal C berekent, welke staat voor het percentage van B (de pot) dat wij driemaal achtereen in moeten zetten, waarbij onze tegenstander tevens dezelfde inzet doet, om na driemaal inzetten op 2*A (onze stack) uit te komen.

Voorbeeld:
De pot ( B ) is 10 chips en onze stack ( A ) 135 chips . Wij willen in 3 procentueel gelijke inzetrondes t.o.v. B dus op een pot van 270 uitkomen.

Getal C is hier 1 ( 100% ), want:
Eerste inzetronde zetten wij 10 chips in ( 100% ) van de pot en tegenstander gaat mee
Tweede inzetronde zetten wij 30 chips in ( weer 100% van de pot op dat moment ) en tegenstander gaat mee
Derde inzetronde is de pot 90, wij zetten nogmaals 90 in en tegenstander gaat mee.
Zodoende komen wij op 270 uit. De vraag is echter hoe ik door middel van een formule C kan berekenen, in het formaat C = VulHierMaarInHoeWijErOpUitKomen

De formule omgekeerd:
Wellicht is het eenvoudiger om een formule om te draaien, dus bij deze de formule om vanuit C en B A te berekenen:
A = (((B+((C*B)*2))+(C*(B+((C*B)*2))*2))+(C*((B+((C*B)*2))+(C*(B+((C*B)*2))*2))*2))/2

Hoe kan ik dit omdraaien naar een formule die begint met C = en die alleen A en B hebben?

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen :)

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Incrementeel inzetten tijdens poker

Bericht door David » 08 aug 2015, 21:35

Dit vereenvoudigt tot (4*C^3 + 6*C^2 + 3*C + 1/2)*B = A. Met de Formule van Cardano of met numerieke methoden kan je C vinden. Okay?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

bpvanoort
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 aug 2015, 16:44

Re: Incrementeel inzetten tijdens poker

Bericht door bpvanoort » 08 aug 2015, 22:10

David schreef:Dit vereenvoudigt tot (4*C^3 + 6*C^2 + 3*C + 1/2)*B = A. Met de Formule van Cardano of met numerieke methoden kan je C vinden. Okay?
Hartelijk dank!
Volgens mij is C = ((∛(2ab²))/2b)-0.5

Maar zodra ik dit laat berekenen door mijn programma, krijg ik niet de juiste C als antwoord :(

bpvanoort
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 aug 2015, 16:44

Re: Incrementeel inzetten tijdens poker

Bericht door bpvanoort » 08 aug 2015, 22:23

bpvanoort schreef:
David schreef:Dit vereenvoudigt tot (4*C^3 + 6*C^2 + 3*C + 1/2)*B = A. Met de Formule van Cardano of met numerieke methoden kan je C vinden. Okay?
Hartelijk dank!
Volgens mij is C = ((∛(2ab²))/2b)-0.5

Maar zodra ik dit laat berekenen door mijn programma, krijg ik niet de juiste C als antwoord :(
Berekening is inderdaad correct! Eindelijk. Nogmaals dank!

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Incrementeel inzetten tijdens poker

Bericht door David » 10 aug 2015, 09:27

Goed bezig :idea:
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie