Puzzel voorraadallocatie

Heb je een leuke wiskunde puzzel of een mooi vraagstuk gevonden en wil je die met ons delen? Post het hier.
Plaats reactie
parafix
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 aug 2015, 17:21

Puzzel voorraadallocatie

Bericht door parafix » 20 aug 2015, 18:01

Beste

Ik heb een probleem dat je m.i. moet kunnen oplossen met een LP model en/of solver in Excel . Ik heb helaas alleen wat moeite het model te formuleren, het betreft dat met name het kiezen van de juiste variabelen.
Het probleem is als volgt:

Binnen een bedrijf bestaan een beschikbaarheid van artikel X, bestaande uit 3 loten te weten lot A, B en C. Elk lot kent een aantal van 100. Daarnaast heeft elk van de loten een score op een kwaliteitsaspect (dit betreft b.v. kleur=blauw, verantwoord geproduceerd = ja, etc). De loten hebben of het kenmerk wel, of niet (de mogelijkheden zijn ja/nee)

Lotnummer Aantal Kenmerk1 Kenmerk2
L1 100 JA NEE
L2 100 JA JA
L3 100 NEE JA

De verkoopafdeling van de organisatie heeft inmiddels aan 2 klanten voorraad beloofd te weten

Verkooporder Aantal Kenmerk_1_vereist? Kenmerk_2_vereist?
V1 40 JA JA
V2 50 NEE NEE

Verkooporder 1; 40 stuks ; de betreffende klant is kritisch ten aanzien van zowel kenmerk 1 als 2

Verkooporder 2; 50 stuks ; de klant is niet kritisch ten aanzien kenmerken; elk lot volstaat

De verkoper van de organisatie van het bedrijf heeft een nieuwe klant aan de lijn die informeert naar de beschikbaarheid van het artikel. De betreffende klant is kritisch ten aanzien van kenmerk 1 (dit moet ja zijn). Uiteraard wil de verkoper een zo hoog mogelijk beschikbaar aantal toezeggen; welk aantal kan hij/zij beloven?


Nou is het in dit voorbeeld redelijk gemakkelijk aan te tonen dat v1 beleverd moet worden uit lot L2 omdat dit lot de correcte kenmerken heeft. Omdat de beschikbare voorraad van loten met kenmerk 1 aanwezig gemaximaliseerd moet worden is de conclusie snel te trekken dat V2 het best beleverd kan worden uit L3 omdat dit lot dit kenmerk (kenmerk1 = JA) niet heeft. Ik krijg het helaas niet voor elkaar in excel / op papier een model op te zetten dat met dit antwoord komt. Als mij dit gelukt is wil ik het model verder uitbreiden(meer kenmerken, meerdere opties) maar vooralsnog lukt het me nog niet eens dit eenvoudige voorbeeld op te lossen; kan iemand me helpen????

DirkKuilman
Vast lid
Vast lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 apr 2012, 12:25

Re: Puzzel voorraadallocatie

Bericht door DirkKuilman » 22 aug 2015, 08:55

Vertel eerst eens wat je tot nu toe hebt gedaan met je gegevens?

Dirk

parafix
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 aug 2015, 17:21

Re: Puzzel voorraadallocatie

Bericht door parafix » 28 aug 2015, 11:25

Hoi Dirk,

Wat ik tot nu geformuleerd heb is het volgende

Gedefinieerde variabelen:

Resterende voorraad Lot L1= X
Resterende voorraad Lot L2= y
Resterende voorraad Lot L3= Z

Toewijzing Verkooporder 1 = V1 (voor waarde 40)
Toewijzing Verkooporder 2 = V2 (voor waarde 50)

Doelfunctie = Max. X + Y (onder de aanname dat voorraad met kenmerk 1 = ja gemaximaliseerd moet worden)

Onder de volgende restricties
X <= 100
Y <= 100
Z <= 100
X => 0
Y => 0
Z => 0
V1 = ? (combinatie van een claim op lot 1, 2, 3)
V2 = ? (combinatie van een claim op lot 1, 2, 3)

Waar ik op vastloop is de vraag wat is de variabele V1/V2 (hoe definieer ik die en hoe is hij gerelateerd naar X, Y en Z

DirkKuilman
Vast lid
Vast lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 apr 2012, 12:25

Re: Puzzel voorraadallocatie

Bericht door DirkKuilman » 28 aug 2015, 20:00

Je wilt iets van: V1 = (L1, L2, L3).
Je moet dan wel nagaan of V1 wel alle soorten wil ontvangen.

Je moet dus voor ieder 'product' gaan achterhalen of de Koper dit product wil ontvangen.
Maak gebruik van een extra matrix om dit realiseren.

Dirk

Plaats reactie