logicapuzzels

Heb je een leuke wiskunde puzzel of een mooi vraagstuk gevonden en wil je die met ons delen? Post het hier.
Plaats reactie
dhaeyer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 aug 2007, 08:42

logicapuzzels

Bericht door dhaeyer » 13 aug 2007, 17:35

Hallo ,
wie kan mij helpen volgende logicapuzzels op te lossen:

puzzel1
"in een bos wonen twee soorten kabouters: sommigen spreken steeds de waarheid, anderen liegen steeds. Je ontmoet 3 kabouters. De eerste beweert dat beide anderen leugenaars zijn. De tweede ontkent een leugenaar te zijn. De derde beweert dat de tweede een leugenaar is. Hoeveel kabouters liegen er?

puzzel2
"in het bos van de kabouters ontmoet je weer 3 kabouters. De eerste beweert dat ze alle 3 leugenaars zijn, de tweede beweert dat precies 2 van de 3 leugenaars zijn, de derde beweert dat de anderen liegen. Is de derde een oprechte of een leugenaar?"

puzzel3
In een bos wonen 3 kabouters. De eerste spreekt steeds de waarheid, de tweede liegt steeds en de derde is een twijfelaar die soms liegt en soms de waarheid spreekt.
Wandelend in dat bos, kom je ze samen tegen. Je vraagt, domweg, wie is de Oprechte , wie is de Leugenaar en wie is de Twijfelaar. De linkerkabouter wijst naar de middelste en zegt: "hij is de oprechte". De rechter kabouter wijst naar de linkerkabouter en zegt: "hij is de oprechte". De middelste zwijgt. Wie is wie?
Noteer je antwoord met: OLT dwz Oprechte links, Leugenaar midden en Twijfelaar rechts.

puzzel4
Annie, Bart, Carla en Dennis zijn vreemde kinderen. Als ze samen zijn, spreekt er een steeds de waarheid, terwijl de andere drie steeds liegen. Alleen weet je nooit wie welke rol speelt. Toen een van hen het huis in de fik had gestoken, legden ze de volgende verklaringen af. Annie: "Dennis stak het aan" ; Bart: "Ik heb het niet gedaan"; Carla: "Annie deed het" ; Dennis: "Toen Annie me beschuldigde, loog ze ".
Wie is het pyromaantje?

Alvast dank voor het meedenken

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Re: logicapuzzels

Bericht door Hugo » 13 aug 2007, 18:44

puzzel 4 is duidelijk bart, ga maar na wat er gebeurd als die de waarheid zou spreken.

wat die andere betrefd, deze ken ik al, maar als je gewoon even logisch op papier neer zet kom je er zo uit.
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

dhaeyer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 aug 2007, 08:42

Re: logicapuzzels

Bericht door dhaeyer » 14 aug 2007, 17:43

Hugo,
de antwoorden die ik vind zijn:

puzzel 1 : 2 kabouters
puzzel 2 : leugenaar
puzzel 3 : TOL

Is dit correct?

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Re: logicapuzzels

Bericht door Hugo » 14 aug 2007, 18:07

ja correct!
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

dhaeyer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 aug 2007, 08:42

Re: logicapuzzels

Bericht door dhaeyer » 14 aug 2007, 19:19

Hallo Hugo,
misschien een woordje uitleg. Ik speel een computerspel waarin ik 9 puzzels moet oplossen. De 4 puzzels die ik gepost heb zijn daar een onderdeel van. Na het oplossen van de 9 puzzels krijg je de boodschap: "je hebt minstens één fout" en bijgevolg moet ik herbeginnen. En je voelt het al : ik vind mijn fout niet!
Kan ik u de rest soms eens doormailen?

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Re: logicapuzzels

Bericht door Hugo » 15 aug 2007, 08:26

mailen mag, maar als je het hier post kunnen meer mensen het lezen, en als ik het dan niet weet, dan weten zij het misschien. :mrgreen:
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

dhaeyer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 aug 2007, 08:42

Re: logicapuzzels

Bericht door dhaeyer » 15 aug 2007, 08:47

nog enkele puzzels:

puzzel 5
In een cel zaten 3 gevangenen: een blinde, een eenogige en een die (na al die jaren) nog over beide ogen beschikte.Op een goeie dag kwam de sadistische cipier de cel binnen met 3 witte en 2 zwarte hoeden. Hij plaatste elke gevangene in een hoek, zette ze elk een hoed op het hoofd (maar zo dat ze niet konden zien welke kleur de hoed op hun hoofd had) en liet ze omdraaien. De cipier zei eerst aan de twee-ogige dat hij vrij mocht gaan als hij kon raden welke hoed hij op het hoofd had maar dat hij hem ter plaatse zou doden als hij verkeerd raadde. De twee-ogige verklaarde dat hij verkoos te zwijgen. Vervolgens deed de cipier hetzelfde aanbod aan de eenogige, maar ook die verkoos te zwijgen. Met enige ironie deed de cipier het aanbod ook aan de blinde en ... moest hem vrijlaten. Welk was de kleur waarmee de blinde antwoordde? Antwoord met wit of zwart.

puzzel 6
Een TV-figuur presenteert een wekelijkse kwis en voert daarbij telkens het volgende op. De winnaar mag een van de 3 deuren kiezen. Achter een ervan zit een auto, achter de twee andere niets. Nadat de winnaar zijn of haar keuze heeft gemaakt, opent de TV-figuur een deur waarachter niets zit en geeft hij de winnaar de mogelijkheid zijn of haar keuze te herzien. Sommigen blijven bij hun eerste keuze, anderen herzien ze. Heeft het zin zijn keuze te herzien , of maakt het niets uit? Antwoord met zin of geen zin.

puzzel 7
Een vader en zijn zoon hebben samen een ongeval. De vader overleeft het niet. De zoon wordt naar het ziekenhuis gevoerd. Daar roept de chirurg van dienst uit "ik kan mijn eigen zoon niet opereren" en vraagt dat men meteen een collega zou bellen. Antwoord wat de relatie is van de chirurg tot de patiënt. Voorbeeld: vader, grootvader,...

Dank voor het meedenken.

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: logicapuzzels

Bericht door Sjoerd Job » 15 aug 2007, 09:09

dhaeyer schreef:nog enkele puzzels:

puzzel 5
In een cel zaten 3 gevangenen: een blinde, een eenogige en een die (na al die jaren) nog over beide ogen beschikte.Op een goeie dag kwam de sadistische cipier de cel binnen met 3 witte en 2 zwarte hoeden. Hij plaatste elke gevangene in een hoek, zette ze elk een hoed op het hoofd (maar zo dat ze niet konden zien welke kleur de hoed op hun hoofd had) en liet ze omdraaien. De cipier zei eerst aan de twee-ogige dat hij vrij mocht gaan als hij kon raden welke hoed hij op het hoofd had maar dat hij hem ter plaatse zou doden als hij verkeerd raadde. De twee-ogige verklaarde dat hij verkoos te zwijgen. Vervolgens deed de cipier hetzelfde aanbod aan de eenogige, maar ook die verkoos te zwijgen. Met enige ironie deed de cipier het aanbod ook aan de blinde en ... moest hem vrijlaten. Welk was de kleur waarmee de blinde antwoordde? Antwoord met wit of zwart.

puzzel 6
Een TV-figuur presenteert een wekelijkse kwis en voert daarbij telkens het volgende op. De winnaar mag een van de 3 deuren kiezen. Achter een ervan zit een auto, achter de twee andere niets. Nadat de winnaar zijn of haar keuze heeft gemaakt, opent de TV-figuur een deur waarachter niets zit en geeft hij de winnaar de mogelijkheid zijn of haar keuze te herzien. Sommigen blijven bij hun eerste keuze, anderen herzien ze. Heeft het zin zijn keuze te herzien , of maakt het niets uit? Antwoord met zin of geen zin.

puzzel 7
Een vader en zijn zoon hebben samen een ongeval. De vader overleeft het niet. De zoon wordt naar het ziekenhuis gevoerd. Daar roept de chirurg van dienst uit "ik kan mijn eigen zoon niet opereren" en vraagt dat men meteen een collega zou bellen. Antwoord wat de relatie is van de chirurg tot de patiënt. Voorbeeld: vader, grootvader,...

Dank voor het meedenken.
5: 2 ziet 1 of 2 witte. 1 ziet 1 witte op hoofd 0.
6: monty hall, zin
7: moeder
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

dhaeyer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 aug 2007, 08:42

Re: logicapuzzels

Bericht door dhaeyer » 15 aug 2007, 13:54

Bedankt Sjoerd.
Bent u akkoord met de oplossingen van de eerste 4 puzzels?

Tot slot de laatste 2 puzzels:

Puzzel 8
Beschouw 3 koffers (genummerd van 1 tot 3 ) en op elke koffer staat een opschrift nl:
Koffer met het nummer 1 : "deze koffer is leeg"
Koffer met het nummer 2 : "het goud zit in koffer met nr 3"
Koffer met het nummer 3 : "beide andere koffers zijn leeg"
Er zit goud in precies één koffer. Op precies één koffer staat er een ware uitspraak. Waar zit het goud?

Puzzel 9
Beschouw 4 koffers (genummerd van 1 tot 4 ) en op elke koffer staat een opschrift nl:
Koffer met het nummer 1 : "het goud zit in koffer met nr 2"
Koffer met het nummer 2 : "alle andere koffers zijn leeg"
Koffer met het nummer 3 : "deze koffer bevat het goud"
Koffer met het nummer 4 : "deze koffer is leeg"
Er zit goud in precies één koffer en op één koffer staat een ware uitspraak. Waar zit het goud?

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: logicapuzzels

Bericht door Sjoerd Job » 15 aug 2007, 14:07

dhaeyer schreef:Bedankt Sjoerd.
Bent u akkoord met de oplossingen van de eerste 4 puzzels?

Tot slot de laatste 2 puzzels:

Puzzel 8
Beschouw 3 koffers (genummerd van 1 tot 3 ) en op elke koffer staat een opschrift nl:
Koffer met het nummer 1 : "deze koffer is leeg"
Koffer met het nummer 2 : "het goud zit in koffer met nr 3"
Koffer met het nummer 3 : "beide andere koffers zijn leeg"
Er zit goud in precies één koffer. Op precies één koffer staat er een ware uitspraak. Waar zit het goud?

Puzzel 9
Beschouw 4 koffers (genummerd van 1 tot 4 ) en op elke koffer staat een opschrift nl:
Koffer met het nummer 1 : "het goud zit in koffer met nr 2"
Koffer met het nummer 2 : "alle andere koffers zijn leeg"
Koffer met het nummer 3 : "deze koffer bevat het goud"
Koffer met het nummer 4 : "deze koffer is leeg"
Er zit goud in precies één koffer en op één koffer staat een ware uitspraak. Waar zit het goud?
de waarheid/lieg-vragen vind ik niet leuk, dus kijk ik niet naar.

8: 1 waar, dan in 2e. 2 waar, dan 1 en 3 ook. 3 waar, dan 1 en 2 ook. dus 1 waar. goud in 2.
9: 1 waar, dan 2 waar. 2 waar, dan 1 waar. 3 waar, 4 waar. 4 waar, dan 2 leeg, en 3 leeg, dus kijk in 1.
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Re: logicapuzzels

Bericht door Hugo » 15 aug 2007, 14:41

ahum, kgeloof toch het wiskundeforum al antwoord gegeven had op de eerste 4 vragen :evil:
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

dhaeyer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 aug 2007, 08:42

Re: logicapuzzels

Bericht door dhaeyer » 15 aug 2007, 19:53

Sorry Hugo,
maar ik krijg bij de controle nog steeds de melding "u heeft minstens één puzzel fout..." vandaar mijn vraag aan Sjoerd.

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: logicapuzzels

Bericht door Sjoerd Job » 15 aug 2007, 21:51

Natuurlijk is het antwoord gegeven correct, zoals we mogen verwachten. Voor de mensen die het niet inzien dat dit het juiste antwoord moet zijn, is hier een methode weergegeven die het antwoord geeft. Over het algemeen zijn het telkens `stel dat het zo is' => waarheid/tegenspraak.
dhaeyer schreef:puzzel1
"in een bos wonen twee soorten kabouters: sommigen spreken steeds de waarheid, anderen liegen steeds. Je ontmoet 3 kabouters. De eerste beweert dat beide anderen leugenaars zijn. De tweede ontkent een leugenaar te zijn. De derde beweert dat de tweede een leugenaar is. Hoeveel kabouters liegen er?
Als #2 liegt, spreekt #3 de waarheid.
Als #3 liegt, spreekt #2 de waarheid.
Dus #1 liegt altijd.
In totaal kom ik op 2 leugenaars.
puzzel2
"in het bos van de kabouters ontmoet je weer 3 kabouters. De eerste beweert dat ze alle 3 leugenaars zijn, de tweede beweert dat precies 2 van de 3 leugenaars zijn, de derde beweert dat de anderen liegen. Is de derde een oprechte of een leugenaar?"
#1 zal nooit gelijk hebben. Dus #1 liegt.
Als #3 oprecht, liegt #2, waardoor 2 leugenaars zijn, dus #2 spreekt waarheid. paradox.
Als #3 liegt, dan spreekt #2 de waarheid, en #2 spreekt dan ook volgens zichzelf die waarheid.
Dus 3 #liegt.
puzzel3
In een bos wonen 3 kabouters. De eerste spreekt steeds de waarheid, de tweede liegt steeds en de derde is een twijfelaar die soms liegt en soms de waarheid spreekt.
Wandelend in dat bos, kom je ze samen tegen. Je vraagt, domweg, wie is de Oprechte , wie is de Leugenaar en wie is de Twijfelaar. De linkerkabouter wijst naar de middelste en zegt: "hij is de oprechte". De rechter kabouter wijst naar de linkerkabouter en zegt: "hij is de oprechte". De middelste zwijgt. Wie is wie?
Noteer je antwoord met: OLT dwz Oprechte links, Leugenaar midden en Twijfelaar rechts.
Als er een oprechte is, zou deze naar zichzelf wijzen. Geen enkele wijst naar zichzelf, dus moet de zwijger dat zijn.
XOX...
Li wijst naar Mi als Opr. Hij kan dus niet Leu zijn. Dus moet hij Twij zijn.
Automatisch volgt dat Re de Leu is.
TOL dus.
puzzel4
Annie, Bart, Carla en Dennis zijn vreemde kinderen. Als ze samen zijn, spreekt er een steeds de waarheid, terwijl de andere drie steeds liegen. Alleen weet je nooit wie welke rol speelt. Toen een van hen het huis in de fik had gestoken, legden ze de volgende verklaringen af. Annie: "Dennis stak het aan" ; Bart: "Ik heb het niet gedaan"; Carla: "Annie deed het" ; Dennis: "Toen Annie me beschuldigde, loog ze ".
Wie is het pyromaantje?
Merk op: A is eerlijk, of niet.
A Waar => D Onwaar
A Onwaar => D Waar
Dus B en C zijn onwaar.
B liegt => B pyromaan. => A liegt => D waarheid => C liegt.
Alleen D spreekt de waarheid, en het antwoord is B.

Deze antwoorden kloppen met wat eerder al ondervonden is door Hugo en de vragensteller, dus ga ik er van uit dat bovenvermelde logica klopt.
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

dhaeyer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 aug 2007, 08:42

Re: logicapuzzels

Bericht door dhaeyer » 16 aug 2007, 16:26

Hallo,
wie ben ik om aan jullie te twijfelen , alleen het computerspel weigerde jullie goede antwoorden :?: . Gisterenavond heb ik contact gehad met de ontwerper van het spel en... er zat een programmeerfout in de automatische verbetering. Dus alles is uitgeklaard, alle gegeven antwoorden zijn 100% juist en de programmeerfout is ontdekt.

Sjoerd en Hugo , nogmaals van harte dank voor de snelle respons, het meedenken en nogmaals sorry dat ik aan het forum twijfelde :(

mvg
Dirk

Plaats reactie