inleg berekening sparen

Heb je een leuke wiskunde puzzel of een mooi vraagstuk gevonden en wil je die met ons delen? Post het hier.
Plaats reactie
MarckNL
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 sep 2015, 20:51

inleg berekening sparen

Bericht door MarckNL » 24 sep 2015, 20:57

Ik wil een excel sheet maken waarbij ik een bepaalde inleg kan berekenen o.b.v. startkapitaal;looptijd in maanden;rentevoet en eindkapitaal. De formule die ik tegenkom is E = (B * (1+i)^L) + (s * (((1+i)^L) - 1 / i))
waarbij E = eindkapitaal; B = beginkapitaal;L = looptijd;s = jaarlijkse extra inleg;i = interestvoet (bij 7% interest bijvoorbeeld 0,07)

Wat mij niet lukt is de formule zo om te bouwen dat ik juist de maandelijkse inleg kan berekenen; uitgaande van startkapitaal; looptijd in maanden; eindkapitaal en rentevoet.
Wie kan me helpen? Het liefst met een excel voorbeeld.

DirkKuilman
Vast lid
Vast lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 apr 2012, 12:25

Re: inleg berekening sparen

Bericht door DirkKuilman » 24 sep 2015, 22:12

Wat mij niet lukt is de formule zo om te bouwen dat ik juist de maandelijkse inleg kan berekenen; uitgaande van startkapitaal; looptijd in maanden; eindkapitaal en maandrentevoet.


Vereenvoudig je formule eens door gelijk te stellen aan y. Wat krijg je dan?

Dirk

MarckNL
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 sep 2015, 20:51

Re: inleg berekening sparen

Bericht door MarckNL » 25 sep 2015, 14:03

Ik heb werkelijk geen idee; volgens mij was dat ook de reden dat ik hulp inroep via dit forum :D

Zijn er mensen die mij iets conreter kunnen helpen?
Dus de berekening van inleg indien er sprake is van startkapitaal; looptijd(mnd); rentevoet(dan ook mnd) en eindkapitaal

DirkKuilman
Vast lid
Vast lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 apr 2012, 12:25

Re: inleg berekening sparen

Bericht door DirkKuilman » 26 sep 2015, 09:49

Hoe herschrijf je




Dirk

MarckNL
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 sep 2015, 20:51

Re: inleg berekening sparen

Bericht door MarckNL » 26 sep 2015, 11:09

Wellicht snap ik dit forum niet, wellicht wil Dirk mij kostte wat het kost een educatief moment laten beleven?
In ieder geval was dat niet mijn opzet. Bij puzzels denk ik aan oplossingen. Blijkbaar is dit niet de bedoeling.
Ik ga verder zoeken...(en me uitschrijven van dit forum)

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: inleg berekening sparen

Bericht door arno » 26 sep 2015, 12:21

MarckNL schreef:Wellicht snap ik dit forum niet, wellicht wil Dirk mij kostte wat het kost een educatief moment laten beleven?
In ieder geval was dat niet mijn opzet. Bij puzzels denk ik aan oplossingen. Blijkbaar is dit niet de bedoeling.
Ik ga verder zoeken...(en me uitschrijven van dit forum)
Niet zo vlug. Waar het om gaat is dat je uit een gegeven formule de waarde van een variabele kunt vinden door de formule op een bepaalde manier anders te schrijven. Probeer dat eens bij de formule die jij geeft, en geef vervolgens aan waar je precies op vastloopt als dat niet lukt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

DirkKuilman
Vast lid
Vast lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 apr 2012, 12:25

Re: inleg berekening sparen

Bericht door DirkKuilman » 28 sep 2015, 20:27

Ik wil een excel sheet maken
Laat excel financiële functies hebben!

Dirk

MarckNL
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 sep 2015, 20:51

Re: inleg berekening sparen

Bericht door MarckNL » 28 sep 2015, 21:37

Joh? Wat ben jij goed! Dank je wel voor alle moeite. Top!

Plaats reactie