Wiskunde vergelijking oplossen

Heb je een leuke wiskunde puzzel of een mooi vraagstuk gevonden en wil je die met ons delen? Post het hier.
Plaats reactie
iemandmeteenvraag
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 nov 2015, 15:36

Wiskunde vergelijking oplossen

Bericht door iemandmeteenvraag » 14 nov 2015, 15:41

Beste lezer,

Op school ben ik bezig met een project en ik ben op een vergelijking als deze gekomen (versimpeld om het probleem duidelijk te maken):
Y(x)=(4+Y)/(2x)

Ik vraag me af hoe dit goed omgeschreven kan worden, in de vorm Y(x) = ... , of hoe dit kan worden geplot/gemodelleerd.

Volgens mij heb ik er te lang naar zitten kijken of ik zit gewoon helemaal verkeerd.
Als je een oplossing hebt, heel erg bedankt!

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Wiskunde vergelijking oplossen

Bericht door SafeX » 14 nov 2015, 15:46

Wat is het probleem ...
Is Y links dezelfde Y rechts ...

Wil je Y als functie van x schrijven?
Waarom is Y een hoofdletter en x een kleine?

iemandmeteenvraag
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 nov 2015, 15:36

Re: Wiskunde vergelijking oplossen

Bericht door iemandmeteenvraag » 14 nov 2015, 15:55

SafeX schreef:Wat is het probleem ...
Is Y links dezelfde Y rechts ...

Wil je Y als functie van x schrijven?
Waarom is Y een hoofdletter en x een kleine?
ja zelfde y's (Y is hetzelfde als Y) ?
kortom, alle y's links de rest rechts van '='
Y hoofdletter en x kleine letter > ik snap niet wat dat uitmaakt, smaken verschillen.

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Wiskunde vergelijking oplossen

Bericht door arno » 14 nov 2015, 16:07

iemandmeteenvraag schreef:Y hoofdletter en x kleine letter > ik snap niet wat dat uitmaakt, smaken verschillen.
Als je Y en y naast elkaar gebruikt zou dat kunnen betekenen dat je met 2 verschillende variabelen werkt. Aangezien dat hier blijkbaar niet zo is, is het raadzaam om voor een en dezelfde variabele (in dit geval y) alleen een kleine letter of een hoofdletter te gebruiken.
Gaat het er om dat je herschrijft als x = ...? Zo ja, ga dan eens na wat je krijgt door links en rechts met 2x te vermenigvuldigen. Wat moet je vervolgens doen om op een uitdrukking van de gedaante x = ... uit te komen?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

iemandmeteenvraag
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 nov 2015, 15:36

Re: Wiskunde vergelijking oplossen

Bericht door iemandmeteenvraag » 14 nov 2015, 16:13

arno schreef:
iemandmeteenvraag schreef:Y hoofdletter en x kleine letter > ik snap niet wat dat uitmaakt, smaken verschillen.
Als je Y en y naast elkaar gebruikt zou dat kunnen betekenen dat je met 2 verschillende variabelen werkt. Aangezien dat hier blijkbaar niet zo is, is het raadzaam om voor een en dezelfde variabele (in dit geval y) alleen een kleine letter of een hoofdletter te gebruiken.
Gaat het er om dat je herschrijft als x = ...? Zo ja, ga dan eens na wat je krijgt door links en rechts met 2x te vermenigvuldigen. Wat moet je vervolgens doen om op een uitdrukking van de gedaante x = ... uit te komen?
herschrijven met y = ... (zoals het al is) maar dan alleen x en cijfers aan de andere kant. Eigenlijk dus de y in naar de andere kant.

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Wiskunde vergelijking oplossen

Bericht door arno » 14 nov 2015, 17:37

iemandmeteenvraag schreef: herschrijven met y = ... (zoals het al is) maar dan alleen x en cijfers aan de andere kant. Eigenlijk dus de y in naar de andere kant.
Vermenigvuldig eerst links en rechts met 2x. Wat levert dat op, en wat moet je vervolgens doen om op een uitdrukking van de gedaante y = ... uit te komen?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

iemandmeteenvraag
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 nov 2015, 15:36

Re: Wiskunde vergelijking oplossen

Bericht door iemandmeteenvraag » 14 nov 2015, 18:00

arno schreef:
iemandmeteenvraag schreef: herschrijven met y = ... (zoals het al is) maar dan alleen x en cijfers aan de andere kant. Eigenlijk dus de y in naar de andere kant.
Vermenigvuldig eerst links en rechts met 2x. Wat levert dat op, en wat moet je vervolgens doen om op een uitdrukking van de gedaante y = ... uit te komen?
2xy = 4+y > , bedankt :), zat raar te denken...

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Wiskunde vergelijking oplossen

Bericht door arno » 14 nov 2015, 18:30

iemandmeteenvraag schreef:2xy = 4+y > , bedankt :), zat raar te denken...
Graag gedaan. :)
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Plaats reactie