een formule

Heb je een leuke wiskunde puzzel of een mooi vraagstuk gevonden en wil je die met ons delen? Post het hier.
Plaats reactie
josh88
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 sep 2007, 18:45

een formule

Bericht door josh88 » 01 sep 2007, 18:56

hey beste forum

ik en een vriend, van me komen er maar niet uit wat het juiste antwoord is op een bepaalde vraag
4/0=? (4 gedeelt door 0 = ?)

ik zeg het is antwoord 4 en de vriend van me 0

mij uitleg is : je heb 4 snoepjes en die deel je door 0 mensen dus hoeveel snoepjes heb je in je hand 4?


vriend uitleg : 4x0 = 0 en 0x4= 0 en daarom 0/4=0 en 4/0=0 ook


ik ben het er mee eens over dat 4x0=0 0/4=0


alvast vriendelijk bedankt

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Re: een formule

Bericht door Hugo » 02 sep 2007, 00:23

delen door nul is een bijzonder geval, dat mag namelijk niet. Het antwoord op je vraag is dan ook ongedefinieerd, dus jullie hebben beide geen gelijk
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

josh88
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 sep 2007, 18:45

Re: een formule

Bericht door josh88 » 05 sep 2007, 16:34

als je het niet weet kan je het ook gewoon zeggen xD

hoe kan je voor een vraag geen antwoord hebben , alles is te beantwoorden

alleen de vraag "hoe is het onstaan" dat kan je maar terug trekken tot een stuk , dan krijg je verschillende
theorieen die uit dingen bestaan waar ze als nog geen uitleg voor hebben


maar als je het mij vraagt is het 4

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: een formule

Bericht door Sjoerd Job » 05 sep 2007, 21:09

josh88 schreef:als je het niet weet kan je het ook gewoon zeggen xD

hoe kan je voor een vraag geen antwoord hebben , alles is te beantwoorden

alleen de vraag "hoe is het onstaan" dat kan je maar terug trekken tot een stuk , dan krijg je verschillende
theorieen die uit dingen bestaan waar ze als nog geen uitleg voor hebben


maar als je het mij vraagt is het 4
Dat is het rare... sommige vragen kan men niet beantwoorden... de wortel uit negatieve getallen kan al... en ook daarvan weer vele dingen... de wiskunde draait er om om antwoorden te maken op vragen die niet te beantwoorden zijn, welke leiden tot uitbreidingen...
Maar, dit is een ander geval... dit is lastig om te bedenken.

Laten we even kijken naar . 6/2 = 3, WANT 6 = 2*3...
6/3 = 2, want 6 = 3*2

Nu even terug naar 4/0... 4/0 = 0, want 4 = 0*0 (onzin, niet waar). 4/0 = 4, want 4 = 4*0, onzin! dus welk getal we ook pakken, we hebben onzin... (concludeer zelf)...
Nu, wat nu als we in werkelijkheid niet echt 0 hebben, maar een klein getal... (iets in de buurt van 1/n, voor grote n)... Dan is het antwoord ongeveer 4n... maar, als we toch naar 0 willen kijken, moeten we n naar oneindig laten gaat, dus 4n gaat daar ook heen. Dus, waarom noemen we 4/0 niet oneindig? Tsja, dat kan, wordt ook wel eens gedaan...

en 0/0 dan? aj! 0/0 = 0, want 0 = 0*0... 0/0 = 1, want 0=0*1... etc... dus dat kan alles worden. (ook met de steeds kleinere wordende waarden kom je op het zelfde)
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

Gebruikersavatar
luijs
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 347
Lid geworden op: 18 aug 2006, 09:45
Locatie: Tilburg

Re: een formule

Bericht door luijs » 06 sep 2007, 06:57

mij uitleg is : je heb 4 snoepjes en die deel je door 0 mensen dus hoeveel snoepjes heb je in je hand 4?
En als jij 4 snoepjes hebt en die verdeeld over 0 kinderen dan blijf je maar met die 4 in je hand staan rondkijken tot je de eerste kunt uitdelen en ben je er dus nooit mee klaar. --> delen door 0 kan niet.
Ik ben het er niet mee eens!!
Of wel..?

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: een formule

Bericht door SafeX » 10 sep 2007, 12:23

De 'denkfout' is hier dat delen over een aantal mensen verward wordt met het delen van getallen.
Je kan (misschien) ook zeggen dat iets uitdelen over 0 mensen niet mogelijk is want er is niet te delen. Maar ik houd het maar bij m'n eerste opmerking: "Je moet eerst 'iets' zorgvuldig definiëren voordat je over dat 'iets' iets zinnigs kan zeggen".

Flippy
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 sep 2007, 17:41

Re: een formule

Bericht door Flippy » 10 sep 2007, 17:58

Elk getal gedeeld door 0 is ongedefinieerd! Je kunt dit niet in een getal uitdrukken.

Dit is vrij gemakkelijk te zien als je het volgende leest:

Als een getal y gelijk was aan een getal x gedeeld door 0, dan zou x dus gelijk moeten zijn aan 0 * y.

Zoals je misschien wel weet is elk getal vermenigvuldigt met 0 gelijk aan 0.
Dit klopt dus alleen als x ook 0 zou zijn.

Nu het volgende geval... Stel dat x inderdaad 0 was.
Je zou kunnen zeggen dat 0 / 0 dan een geldige deling was. (Immers, 0 * 0 = 0)

Laten we deze deling z noemen: z = 0 / 0
Zoals bovenaan uitgelegd zou dan het volgende moeten gelden:
z * 0 = 0

Nou zul je zeggen, dat klopt toch? Deze formule is inderdaad voor elk getal z waar.

MAAR, wat is dan de uitkomst van 0/0 ? Elk getal?
Omdat 1 * 0 = 0 en 2 * 0 = 0 zou je kunnen zeggen dat 0/0 = 1 EN 0/0 = 2.
Samen kom je tot de conclusie dat: 1 = 2 :?: :?: :?: . En dat klopt natuurlijk niet!

Dus delen door 0 is gewoon niet gedefinieerd. Het bestaat niet.


Als laatste wordt er vaak gezegd dat iets gedeeld door 0 gelijk is aan oneindig. Maar dan moet je je afvragen, wat is oneindig eigenlijk? Het is in elk geval geen getal! Kijk maar naar het volgende:
Als je 1 optelt bij oneindig, wat hou je dan over? Nog steeds oneindig natuurlijk.
En als je 2 optelt bij oneindig hou je ook nog steeds oneindig over.

In formules:
oneindig + 1 = oneindig
oneindig + 2 = oneindig

Opnieuw kom je samen tot de conclusie dat 1 = 2...

Plaats reactie