Schiftingsvraag wedstrijd

Heb je een leuke wiskunde puzzel of een mooi vraagstuk gevonden en wil je die met ons delen? Post het hier.
Plaats reactie
Nikki
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jun 2016, 11:43

Schiftingsvraag wedstrijd

Bericht door Nikki » 01 jun 2016, 12:38

Dag iedereen!

Mijn naam is Nikki en ik doe mee aan een wedstrijd waarmee ik een reis kan winnen naar Nieuw - Zeeland.
Bij een wedstrijd hoort natuurlijk ook een schiftingsvraag en ik vroeg me af of jullie mij hiermee willen helpen?
Die vraagt hoeveel kiwi’s er in een American Tourister reiskoffer passen. De buitenafmetingen van de koffer zijn 66cm (hoogte) x 46cm (breedte) x 25.5cm (diepte). Het betreft Zespri SunGold kiwi’s maat 36 (92 -105 gr).
Zelf heb ik ook al het aantal beschikbare liter in de koffer gevonden. Dit bedraagt 57,5 L.
Mijn probleem zit zich voornamelijk in het feit dat een kiwi (ik denk) een ellipsoïde is.
Om een precieze berekening te hebben moet ik dus enerzijds weten wat de inhoud is van elke kiwi en hoeveel de overgebleven ruimte tussen de kiwi's zal bedragen. Enkel op die manier kom ik het dichtst mogelijk bij de juiste oplossing.
Kunnen jullie hierbij helpen? Als je meer gegevens nodig hebt, vraag gerust!

Bedankt en een postkaartje uit Nieuw - Zeeland als ik win!

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Schiftingsvraag wedstrijd

Bericht door David » 01 jun 2016, 20:25

Als de kiwi's heel moeten blijven, misschien is proberen een goede methode (virtueel of echt)?
Anders, bepaal het volume v van de kiwi. Kies daarvoor de kleinste kiwi's (92 gram). Dan is het 57,5 L/ dat volume. Rond dat resultaat af naar beneden op gehelen. Misschien met een demofilmpje naar de jury?

Er zijn meerdere antwoorden op deze vraag; er past 0 kiwi's in, 1 kiwi, 2 kiwi's, ..., m kiwi's, waar m het hoogste aantal kiwi's is die er in welke gekozen toestand in passen. De prijsvraag vermeldt dat de kiwi's onder toezicht van een gerechtsdeurwaarder in de koffer worden gedaan.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

groenellaatje
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jul 2016, 10:05

Re: Schiftingsvraag wedstrijd

Bericht door groenellaatje » 02 jul 2016, 10:10

Hello Nikki,
Leuk dat ik toevallig nog een KIWI-wedstrijd-deelnemer ontdek. Ben zelf geen rekenknobbel en ik ben pas 2 dagen geleden in actie geschoten om een paar vrienden op te trommelen om me te helpen. Misschien moet ik zelf kiwi's kopen. Ik heb reiskoffers genoeg staan om er kiwi's in te persen :-)
Ik heb ondertussen de bewuste reiskoffer op internet teruggevonden en de inhoud zou inderdaad 57,5 L zijn. Een gewone volumeberekening geeft echter 75,41 L. Maar, door de hoeken in de koffer is er dus minder inhoud (blijkbaar).
Groetjes en misschien tot schrijfs !
Nikki schreef:Dag iedereen!

Mijn naam is Nikki en ik doe mee aan een wedstrijd waarmee ik een reis kan winnen naar Nieuw - Zeeland.
Bij een wedstrijd hoort natuurlijk ook een schiftingsvraag en ik vroeg me af of jullie mij hiermee willen helpen?
Die vraagt hoeveel kiwi’s er in een American Tourister reiskoffer passen. De buitenafmetingen van de koffer zijn 66cm (hoogte) x 46cm (breedte) x 25.5cm (diepte). Het betreft Zespri SunGold kiwi’s maat 36 (92 -105 gr).
Zelf heb ik ook al het aantal beschikbare liter in de koffer gevonden. Dit bedraagt 57,5 L.
Mijn probleem zit zich voornamelijk in het feit dat een kiwi (ik denk) een ellipsoïde is.
Om een precieze berekening te hebben moet ik dus enerzijds weten wat de inhoud is van elke kiwi en hoeveel de overgebleven ruimte tussen de kiwi's zal bedragen. Enkel op die manier kom ik het dichtst mogelijk bij de juiste oplossing.
Kunnen jullie hierbij helpen? Als je meer gegevens nodig hebt, vraag gerust!

Bedankt en een postkaartje uit Nieuw - Zeeland als ik win!

Plaats reactie