zelfde dag geboren

Heb je een leuke wiskunde puzzel of een mooi vraagstuk gevonden en wil je die met ons delen? Post het hier.
Gesloten
cardonie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jun 2016, 06:24

zelfde dag geboren

Bericht door cardonie » 23 jun 2016, 11:19

Beste,

ik heb hier een vraagstuk gekregen, heb die proberen oplossen maar het klopt niet.
de vraag is :

"Aan de marathon namen 2.022 lopers deel. Het was de 32ste keer dat die marathon werd gelopen.
De wedstrijd werd gelopen onder gunstige omstandigheden. Het was een zonnige dag, 65 procent luchtvochtigheid en windkracht 3 tot 4. Bij de start van marathon was het 6 graden. Later in de middag liep de temperatuur op tot 12 graden.
De snelste tijd bij de heren bedroeg 2 uur 5 minuten en 52 seconden.
Op de 1.101ste plaats eindigde de 43-jarige GeoHakke, geboren op 6 februari, in een tijd van 3 uur 47 minuten en 53 seconden.
GeoHakke wil nadien (op 6 februari) een verjaardagsfeestje bouwen, en nodigt de lopers uit die ná hem finishten, te beginnen met diegene die achter hem finishte en zo verder tot en met nummer 1.201 uit de uitslag.
Wat is de kans in procenten dat er niet alleen voor Geohakke een verjaardagsliedje wordt gezongen maar voor nog minstens 1 iemand anders, m.a.w. wat is de kans dat er één of meer lopers op dezelfde dag als GeoHakke is geboren?
(En we houden geen rekening met schrikkeljaren.)"

Dacht dat dit simpel ging zijn, maar blijkbaar heb ik toch ergens iets verkeerd gedaan.

Wie kan me hierbij even helpen

mvg
Bjorn

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: zelfde dag geboren

Bericht door SafeX » 23 jun 2016, 11:34

Waarom stel je dit soort vragen niet in de rubriek http://wiskundeforum.nl/viewforum.php?f=23 ...

Of is dit een puzzelvraag? Zo ja, hoe kom je aan deze vraag?

cardonie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jun 2016, 06:24

Re: zelfde dag geboren

Bericht door cardonie » 23 jun 2016, 11:45

ik heb deze vraag gekregen van een vriend van mij.
Hij vroeg om hem te helpen, had al eens gekeken, maar het klopte niet wat ik deed;
Daarom dat ik het hier eens vroeg.
Maar idd mss moet ik het in een ander rubriek vragen, weet niet of ik dit hier kan veranderen

bjorn

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3916
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: zelfde dag geboren

Bericht door arie » 23 jun 2016, 12:22

Dit is een geocache (deel-)opdracht, zie
https://www.geocaching.com/geocache/GC6 ... ee37e9bb99

Het is niet netjes om oplossingen van dergelijke puzzels op Wiskundeforum te plaatsen.
Ten eerste bederven we zo de pret voor de mensen die de puzzel zelf hebben opgelost.
Ten tweede is het uiterst vervelend voor de bedenker van de puzzel, die zijn creativiteit en inspanning op deze manier volledig verloren ziet gaan.
Bovendien gaat het hier ook nog eens om een vrij recente cache (verborgen op 13-2-2016).

Daarom is dit onderwerp op slot.

Gesloten