Wiskunde vraag

Heb je een leuke wiskunde puzzel of een mooi vraagstuk gevonden en wil je die met ons delen? Post het hier.
Plaats reactie
Th88
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jun 2016, 14:49

Wiskunde vraag

Bericht door Th88 » 10 mar 2017, 16:22

Hallo allemaal, ik zit ergens mee vast, hopelijk kunnen jullie helpen. het gaat om het volgende:

a=(-2d/x^2-d^2) wordt x^2=d^2+(2d/a), maar ik wil eigenlijk x^2=d^2((d^2/d^2)+(2/ad))

excuses, de formule functie geeft geen formule weer dus moet het even zo. Dit is een onderdeeltje van een berekening waar ik dus niet uitkom omdat die 2/ad mist, terwijl ik 2d/a krijg. Zouden jullie mij hiermee kunnen helpen?

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Wiskunde vraag

Bericht door arno » 10 mar 2017, 22:41

Je wilt dus herschrijven als x² = ... als ik het goed begrijp. Links en rechts vermenigvuldigen met x² levert:
ax² = -2d-d²x², dus (a+d²)x² = -2d, dus x² = ...
Met behulp van de knop Formule kun je met behulp van LaTeX de uitdrukking weergeven die je wilt herschrijven. Onder op de hoofdpagina van het Wiskundeforum vind je een subforum waarin het werken met LaTeX wordt behandeld. Een alternatief is dat je via de knop Equation Editor de uitdrukking samenstelt die je wilt herschrijven.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Wiskunde vraag

Bericht door SafeX » 11 mar 2017, 12:30

Th88 schreef:a=(-2d/x^2-d^2) wordt x^2=d^2+(2d/a)
Hoe kom je hieraan?

Plaats reactie