afmetingen 6-Hoek bepalen

Heb je een leuke wiskunde puzzel of een mooi vraagstuk gevonden en wil je die met ons delen? Post het hier.
Plaats reactie
freekleek
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 sep 2018, 20:53

afmetingen 6-Hoek bepalen

Bericht door freekleek » 22 sep 2018, 21:06

Beste winskunde wonders,

Voor mijn net gestarte bedrijfje (handel in motoren) wil ik een draai plateau maken waar ik een motor op kan zetten die vervolgens door een elektro motortje 360 graden kan draaien.
Nu wil ik een 6 hoekig frame maken van ijzeren buizen. De doorsnede word 2 bij 2 meter
Hiervoor heb ik de afmeting van de 3 zijden van de gelijke driehoeken nodig. Dit word namelijk het frame.
Als ik die weet kan ik bepalen hoeveel meter ijzeren buis ik nodig heb om het frame te lassen.
Ik heb flink gezocht op internet maar ik kom er niet uit met die formules.

Wie kan mij helpen?

Groetjes Freek

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: afmetingen 6-Hoek bepalen

Bericht door arno » 23 sep 2018, 09:58

Gaat het om een frame in de vorm van een regelmatige zeshoek? Zo ja, dan is iedere driehoek in dat frame gelijkzijdig. De hoogte van zo'n driehoek is altijd ½√3 maal de zijde van de driehoek, wat je kunt aantonen met de stelling van Pythagoras. Als je dus weet wat de hoogte van zo'n driehoek moet worden weet je dus ook wat dan de lengte van de zijde is. Die is dan namelijk ⅔√3 maal de de hoogte van zo'n driehoek.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Plaats reactie