Ik ben een student programmeur en ik ben momenteel op zoek naar een algoritme om een oppervlakte te verdelen in verschillende kleinere oppervlakten. Het gaat over een programma waar de gebruiker de breedte en lengte van de grootste oppervlakte kan ingeven en dan de breedte en lengte van de verschillende kleine oppervlakten die uit de grote moeten worden gehaald. Het programma moet dan berekenen hoe de kleine stukken er moeten worden uitgehaald met zo weinig mogelijk verlies van de gootste oppervlakte.
Bestaat er daar een formule of manier voor?
Algoritme
Re: Algoritme
eerlijk gezegd begrijp ik de vraag, niet, kan je hem niet illustreren met een afbeelding?
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.
Re: Algoritme
Ik zal een voorbeeld geven. Er is een grote plaat van 5m op 10m. Dan is er een kleine plaat van 1m op 2m, eentje van 1.7m op 2m en dan eentje van 2m op 2m. Hoe moeten deze kleine platen uit de grote gehaald worden met zo weinig mogelijk verlies van de grote plaat? Dit moet dan telkens kunnen worden berekend met verschillende afmetingen en met meer dan 3 kleine platen.
Re: Algoritme
moet de verhouding van die grote plaat hetzelfde blijven? want er gaat van de 50 m^2 gewoon 2 + 3.4 + 4 =9.4 m^2 af.
?
?
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.
Re: Algoritme
Het gaat gewoon over de positionering van de kleine stukken tegenover de grote.
Als je slecht begint kan je er soms minder stukken uithalen.
Het is dus de bedoeling om alle stukken zo goed mogelijk te positioneren zodat ze er allemaal uit kunnen worden gehaald.
Als je slecht begint kan je er soms minder stukken uithalen.
Het is dus de bedoeling om alle stukken zo goed mogelijk te positioneren zodat ze er allemaal uit kunnen worden gehaald.
Re: Algoritme
Kan niemand mij helpen?
-
- Vergevorderde
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
- Locatie: Krimpen aan den IJssel
Re: Algoritme
Ik ben niet op de hoogte van een algoritme om dit soort zaken op te lossen. Misschien kan je enige hulp vinden in het Integer Programmeren:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lineair_pr ... ogrammeren
Maar ook dat betwijfel ik.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lineair_pr ... ogrammeren
Maar ook dat betwijfel ik.
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''
Re: Algoritme
Het probleem is eigenlijk een 2D-bin packing probleem. Dat is een veel besproken mathematisch probleem waar er verschillende algoritmes voor bestaan. Alleen vind ik ze niet. Voor 1D-bin packing vind ik wel veel maar 2D en 3D is al wat complexer. Kan er mij iemand helpen?