Algoritme

Heb je een leuke wiskunde puzzel of een mooi vraagstuk gevonden en wil je die met ons delen? Post het hier.
Plaats reactie
Fury
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 okt 2007, 18:40

Algoritme

Bericht door Fury » 16 okt 2007, 18:47

Ik ben een student programmeur en ik ben momenteel op zoek naar een algoritme om een oppervlakte te verdelen in verschillende kleinere oppervlakten. Het gaat over een programma waar de gebruiker de breedte en lengte van de grootste oppervlakte kan ingeven en dan de breedte en lengte van de verschillende kleine oppervlakten die uit de grote moeten worden gehaald. Het programma moet dan berekenen hoe de kleine stukken er moeten worden uitgehaald met zo weinig mogelijk verlies van de gootste oppervlakte.
Bestaat er daar een formule of manier voor?

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Re: Algoritme

Bericht door Hugo » 16 okt 2007, 19:54

eerlijk gezegd begrijp ik de vraag, niet, kan je hem niet illustreren met een afbeelding?
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

Fury
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 okt 2007, 18:40

Re: Algoritme

Bericht door Fury » 16 okt 2007, 22:05

Ik zal een voorbeeld geven. Er is een grote plaat van 5m op 10m. Dan is er een kleine plaat van 1m op 2m, eentje van 1.7m op 2m en dan eentje van 2m op 2m. Hoe moeten deze kleine platen uit de grote gehaald worden met zo weinig mogelijk verlies van de grote plaat? Dit moet dan telkens kunnen worden berekend met verschillende afmetingen en met meer dan 3 kleine platen.

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Re: Algoritme

Bericht door Hugo » 17 okt 2007, 05:15

moet de verhouding van die grote plaat hetzelfde blijven? want er gaat van de 50 m^2 gewoon 2 + 3.4 + 4 =9.4 m^2 af.

?
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

Fury
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 okt 2007, 18:40

Re: Algoritme

Bericht door Fury » 17 okt 2007, 09:21

Het gaat gewoon over de positionering van de kleine stukken tegenover de grote.
Als je slecht begint kan je er soms minder stukken uithalen.
Het is dus de bedoeling om alle stukken zo goed mogelijk te positioneren zodat ze er allemaal uit kunnen worden gehaald.

Fury
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 okt 2007, 18:40

Re: Algoritme

Bericht door Fury » 18 okt 2007, 22:27

Kan niemand mij helpen? :(

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Algoritme

Bericht door Sjoerd Job » 19 okt 2007, 13:17

Ik ben niet op de hoogte van een algoritme om dit soort zaken op te lossen. Misschien kan je enige hulp vinden in het Integer Programmeren:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lineair_pr ... ogrammeren

Maar ook dat betwijfel ik.
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

Fury
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 okt 2007, 18:40

Re: Algoritme

Bericht door Fury » 23 okt 2007, 13:19

Het probleem is eigenlijk een 2D-bin packing probleem. Dat is een veel besproken mathematisch probleem waar er verschillende algoritmes voor bestaan. Alleen vind ik ze niet. :roll: Voor 1D-bin packing vind ik wel veel maar 2D en 3D is al wat complexer. Kan er mij iemand helpen?

Plaats reactie