Algoritme

Heb je een leuke wiskunde puzzel of een mooi vraagstuk gevonden en wil je die met ons delen? Post het hier.
Plaats reactie
Fury
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 okt 2007, 18:40

Algoritme

Bericht door Fury » 16 okt 2007, 18:47

Ik ben een student programmeur en ik ben momenteel op zoek naar een algoritme om een oppervlakte te verdelen in verschillende kleinere oppervlakten. Het gaat over een programma waar de gebruiker de breedte en lengte van de grootste oppervlakte kan ingeven en dan de breedte en lengte van de verschillende kleine oppervlakten die uit de grote moeten worden gehaald. Het programma moet dan berekenen hoe de kleine stukken er moeten worden uitgehaald met zo weinig mogelijk verlies van de gootste oppervlakte.
Bestaat er daar een formule of manier voor?

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Re: Algoritme

Bericht door Hugo » 16 okt 2007, 19:54

eerlijk gezegd begrijp ik de vraag, niet, kan je hem niet illustreren met een afbeelding?
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

Fury
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 okt 2007, 18:40

Re: Algoritme

Bericht door Fury » 16 okt 2007, 22:05

Ik zal een voorbeeld geven. Er is een grote plaat van 5m op 10m. Dan is er een kleine plaat van 1m op 2m, eentje van 1.7m op 2m en dan eentje van 2m op 2m. Hoe moeten deze kleine platen uit de grote gehaald worden met zo weinig mogelijk verlies van de grote plaat? Dit moet dan telkens kunnen worden berekend met verschillende afmetingen en met meer dan 3 kleine platen.

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Re: Algoritme

Bericht door Hugo » 17 okt 2007, 05:15

moet de verhouding van die grote plaat hetzelfde blijven? want er gaat van de 50 m^2 gewoon 2 + 3.4 + 4 =9.4 m^2 af.

?