Hulp gezocht bij maken formule

Heb je een leuke wiskunde puzzel of een mooi vraagstuk gevonden en wil je die met ons delen? Post het hier.
Plaats reactie
jos123
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 nov 2007, 01:18

Hulp gezocht bij maken formule

Bericht door jos123 » 06 nov 2007, 01:30

Ik (Wiskunde B eindexamencijfer: 5) zoek hulp bij het maken van een formule. Ik wil namelijk een zo goed mogelijke inschatting kunnen maken van het aantal unieke bezoekers die websites dagelijks trekken. Dit wil ik doen aan de hand van de resulaten van enkele grote zoekmachines zoals Google, Altavista en Yahoo en van de ranking die websites hebben bij alexa.com. Des te populairder een website is des te meer links deze heeft bij de grote zoekmachines. Bij Alexa is het andersom: des te populairder een website is des te lager de ranking is. Yahoo staat bij Alexa bijvoorbeeld op nummer 1 en Google op nummer 2. Van een aantal websites heb ik het aantal unieke bezoekers per dag dus de formule zou aan de hand hiervan gemaakt moeten kunnen worden. Ik wil graag dat de resulaten van Google en Alexa zwaarder wegen dan de rest en dat de weegfactoren (eventueel later) aangepast kunnen worden. Ook zullen de weegfactoren bij druk bezochte websites wellicht wat anders moeten zijn dan bij minder druk bezochte websites.

Wie kan mij op weg helpen? Ik heb tien websites met hun gegevens in een Excel bestand toegevoegd.
Bijlagen
stats.xls
cijfers websites
(16 KiB) 180 keer gedownload

Thomas
Gevorderde
Gevorderde
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 apr 2007, 02:02

Re: Hulp gezocht bij maken formule

Bericht door Thomas » 06 nov 2007, 09:04

Je bedoelt waarschijnlijk met een lage ranking dat het een lager cijfer is, maar de ranking is hoger naarmate het cijfer lager is.

Zo is 1 de hoogste ranking en bij 200 deelnemers 200 de laagste ranking.

jos123
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 nov 2007, 01:18

Re: Hulp gezocht bij maken formule

Bericht door jos123 » 06 nov 2007, 09:29

Thomas schreef:Je bedoelt waarschijnlijk met een lage ranking dat het een lager cijfer is, maar de ranking is hoger naarmate het cijfer lager is.

Zo is 1 de hoogste ranking en bij 200 deelnemers 200 de laagste ranking.
Klopt, het was al laat... :wink:

Plaats reactie