de klok

Heb je een leuke wiskunde puzzel of een mooi vraagstuk gevonden en wil je die met ons delen? Post het hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
di nucci
Vast lid
Vast lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 sep 2007, 17:09
Locatie: spijkenisse

de klok

Bericht door di nucci » 21 nov 2007, 15:59

hallo allemaal,

ik zat me het volgende af tevragen in mijn veel te saaie engels les.
ik zat dus heel de tijd naar de klok te kijken. en vroeg me af: is er een formule voor het aantal graden dat de wijzers uit elkaar staan. en hoe bereken je het. ik weet dat het een idiote vraag is maar dat soort dingen ga je je zelf afvragen tijdens engels XD
ik heb het volgende ge daan:

1. eerst iets makkelijks gepakt. 12 uur = 0 graden
3 uur = 90 graden
6 uur = 180 graden
9 uur = 270 graden


2. toen naam ik half 3 dan heb je 3 uur (van 3 tot 6) dit is 90 graden er is in een half uur 15 graden af gelegd
van 3 tot 6 is go graden dus 75 graden (90-15)

3. dit heb ik ook gedaan met kwart voor 4

nu is mijn vraag hoe kan ik een formule op zetten waar je gewoon de tijd in voert als x en het aantal graden uit komt als y
snappie

ik hoop dat hulle mij kunnen helpen

MvG di nucci

edit. het is niet voor school maar gewoon voor de lol (hé dat rijmt XD)
1 lijkt weinig 100% lijkt veel toch kan 1 ook 100% zijn....

Thomas
Gevorderde
Gevorderde
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 apr 2007, 02:02

Re: de klok

Bericht door Thomas » 29 nov 2007, 11:25

EDIT: hier heb je misschien meer aan, onder de rij van *'en staat m'n eerste uitleg

De grote wijzer gaat in 1 uur rond. Dus hij draait in 1 uur 360 graden. 1 uur is 3600 seconden, daar kan je vast wat mee!

De kleine wijzer gaat in 24 uur rond. ook 360 graden. Je kan dus uitrekenen hoeveel graden hij per seconde verder gaat of uitrekenen per hoeveel seconden hij 1 graden afwijkt.




******************************************************************
Ik heb hier eens iets bij een wiskundeproefwerk/examen van gehad. Volgens mij is het met... ok, ben de naam kwijt, maar iets in deze trend:

x=sin at
y=cos bt
Hierin is t de variabele zoals meestal x in een formule y=ax^b de variabele is.
Volgens mij waren het niet poolcoördinaten. Hiermee kan je ook lissajousfiguren maken, maar dat is nogal offtopic.

Heb je een graphisch rekenmachine? Daar kan je ergens een instelling veranderen zodat je dit soort grafieken kan plotten.

en dan nog een keer voor de andere wijzer. Verdore, ik moet me er echt weer in verdiepen, werken maakt me dom =(

Gebruikersavatar
di nucci
Vast lid
Vast lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 sep 2007, 17:09
Locatie: spijkenisse

Re: de klok

Bericht door di nucci » 29 nov 2007, 22:34

edit: werken maakt me dom
-_- XD

ik heb een GR maar je uitleg snap ik niet helemaal (ligt aan mij want mij kennis is nog niet zo hoog (wis b/d 4 havo))

maar je snapt het iedee in ieder geval.... (nu ik nog -.-)

@ evry one zijn hier misschien ook standaard procudures om een grafiek te plotten met 2 verschillende variabelen.

MvG di nucci
1 lijkt weinig 100% lijkt veel toch kan 1 ook 100% zijn....

lfcghvhtgf
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 okt 2012, 18:17

Re: de klok

Bericht door lfcghvhtgf » 24 okt 2012, 18:21

Ik wil graag iets vragen want ik probeer het op internet te vinden maar ik vindt het niet dus vraag ik het hier maar ik moet vandaag nog een ant. hebben. Mijn vraag:

1 seconde heeft ... graden?


Dankje voor uw hulp.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: de klok

Bericht door David » 24 okt 2012, 20:59

De urenwijzer? Hij gaat 360 graden rond in 12 uur. Hoeveel graden geeft dat?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie