Controle formule

Heb je een leuke wiskunde puzzel of een mooi vraagstuk gevonden en wil je die met ons delen? Post het hier.
Redroest
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jan 2008, 22:28

Controle formule

Bericht door Redroest » 25 jan 2008, 22:50

Ik moet een formule maken voor een klein websitesysteempje. Hier mijn probleem:

Ik heb een auto waarvan ik bijvoorbeeld 100 onderdelen heb. Deze onderdelen zijn voorzien van een periode. Aan het eind van elke periode moeten deze gecontroleerd worden. Nu komt het probleem om de hoek kijken. De periode van elk onderdeel is verschillend. Het ene onderdeel mag bijvoorbeeld 10 rij-uren meegaan en het andere onderdeel 100. Weer een ander onderdeel 33 enz. enz. Het is niet toegestaan een onderdeel langer dan zijn opgegeven aantal uren te laten zitten. Ook moet de auto zo veel en zo lang mogelijk rijden en dat is een extra probleem.

op dit moment heb ik een soort inspectiesysteempje
vaste checks:

-check 1: om de 10 uur
-check 2: om de 50 uur
-check 3: om de week etc. etc...

Het nadeel hiervan is dat wanneer een onderdeel bijvoorbeeld om de 12 uur gecontroleerd moet worden ik het onderdeel dus 2 uur eerder moet controleren. Dit gaat aardig in de kosten lopen wat betreft manuren enz.

Bij een ander systeempje staan de onderdelen in een database:
-hierbij word bij elk onderdeel gekeken of het de inspectiedatum nadert.
-na elke rit worden de onderdelen die de database uitspuugt geinspecteerd.

Nu hiervan het nadeel: voor een inspectie van een onderdeel word in de database gekeken hoe lang de inspectie enz daarvan duurt. Hiervoor word dan een tijd van bijvoorbeeld 1 uur uitgetrokken. maar als het onderdeel kapot is kan ik niet op tijd rijden en BAM fikse vertraging en nog hogere kosten dan in het andere systeempje.

Dus, wie weet hiervoor een oplossing. Ik heb al lopen kloten door bijvoorbeeld het onderdeel met de kleinste periode te inspecteren:

-periode kleinste onderdeel = 10 uur
-Interval volgende onderdeel = 100 uur
-Volgende interval is: 100/10 = de 10e check van het kleinste onderdeel moet de volgende ook gechecked worden

maar wat nu als ik meerdere onderdelen heb? hoe ga ik dan verder :|

Plaats reactie