HELP!! A.U.B.... HELP !! HELP!!

Heb je een leuke wiskunde puzzel of een mooi vraagstuk gevonden en wil je die met ons delen? Post het hier.
Plaats reactie
Dwayne91
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 mar 2008, 16:29

HELP!! A.U.B.... HELP !! HELP!!

Bericht door Dwayne91 » 18 mar 2008, 17:27

Hallo beste mensen en wiskundig genieën,,
Ik zit met een delimma en ik hoop oh zo zeer dat iemand van jullie me hierbij kan helpen. :roll:

Het probleem is als volgt, ik heb van school uit een stencil gekregen met, zeer moeilijke kans berekeningen, ja voor mij zijn ze tenminste stervens moeilijk. Ik krijg hier een punt voor, en ik hoopte dat iemand van jullie me misschien hierbij zou willen helpen. Dit is voor mij echt van levensbelang, want dit telt heel zwaar mee voor mijn eindcijfers, namelijk 80 % voor dit periode cijfer. (Zit op 5 Havo) Ik ben jullie dan echt eeuwig dankbaar :D

Help me a.u.b., ik moet dat voor morgen inleveren :cry: :cry: :oops: ,, het gaat om de volgende 3 opgaves:

(Let trouwens maar niet op de puntjes in de tabel bij opgave 2, dat heb ik gedaan omdat anders de tabel niet goed stond. En wil degene die zo geweldig is om me f te helpen hiermee, wel de berekening bij het antwoord vermelden, anders krijg ik namelijk geen punten ervoor en heb ik als nog een 1 :oops: )

1. Volgens een krantenbericht reist 20% van de mensen die in Amsterdam van de tram gebruik maken zonder een geldig plaatsbewijs. We nemen in het volgende aan dat dit bericht juist is. Een controleur stapt een tram binnen en controleert 12 passagiers. Bereken in vier decimalen nauwkeurig de kans dat:
a) alle gecontroleerde passagiers in het bezit zijn van een geldig plaatsbewijs.
b) 10 van de 12 passagiers een geldig plaatsbewijs bezitten.
c) minstens 2 passagiers geen geldig plaatsbewijs bezitten.

2. Het Centraal Bureau voor de Levensmiddelenhandel heeft ontdekt dat de consument medicijnen waarvoor geen recept nodig is meestal bij de drogist haalt. Andere verkooppunten voor zulke medicijnen zijn de apotheek, de reformwinkel en de supermarkt. 76% van de consumenten koopt wel eens pijnstillers, 42% koopt vitaminen en 30% koopt homeopathische middelen. In de onderstaande tabel staat in afgeronde percentages waar de consument dergelijke medicijnen koopt.

................|.drogist | apotheek| reformwinkel| supermarkt |
pijnstillers....|...74....|.....19....|........6.......|.....0........|
vitaminen.....|...79....|.....11....|........4.......|.....4........|
homeopathie..|...74....|.....10....|........11.....|......2.......|

Men ondervraagt 80 willekeurige mensen naar hun medicijngebruik.
a) Hoeveel van deze mensen kopen nooit pijnstillers, vitaminen of homeopathische middelen?
b) Bereken in twee decimalen de kans dat een ondervraagde zijn pijnstillers bij de drogist koopt.

Bereken in vier decimalen de kans dat:
c) tenminste 25 van de ondervraagden hun vitaminen bij de drogist kopen.
d) ten hoogste 3 van de ondervraagden hun homeopathische middelen in de reformwinkel kopen.
e) bij een supermakt kopen 8000 klanten regelmatig hun boodschappen.
Hoeveel van deze klanten kopen daar wel eens vitaminen?
f) Hoeveel consumenten moet je minimaal ondervragen opdat de kans dat minstens 20 hiervan
homeopathische middelen gebruiken groter is dan 0,01?

3. Op een totoformulier moet je per kolom twaalf uitslagen voorspellen. Bij elke voorspelling heb je de keuze uit drie mogelijkheden:
- de thuis spelende club wint;
- de thuis spelende club verliest;
- de ploegen spelen gelijk.
Rudy heeft geen verstand van voetballen en hij vult één�olom van het totoformulier op goed geluk in.
a) Bereken in vier decimalen nauwkeurig de kans dat Rudy minstens vijf van de twaalf uitslagen juist voorspelt.

Floor heeft wel verstand van voetballen en beweert dat ze van vier wedstrijden de uitslag met 100% zekerheid kan voorspellen en dat ze bij de overige wedstrijden een kans van 1/2 in plaats van 1/3 heeft op een goede voorspelling.
b) Stel dat Floor gelijk heeft. Bereken in vier decimalen nauwkeurig de kans dat Floor bij het invullen van één��om precies negen goede voorspellingen doet.

Bij tien, elf of twaalf goede voorspellingen per kolom win je een prijs. Henk vult net als Rudy het formulier op goed geluk in. Om meer kans te maken vult Henk zes kolommen met elk twaalf voorspellingen in.
c) Bereken in vier decimalen nauwkeurig de kans dat hij geen prijs wint.
d) Bereken in vier decimalen nauwkeurig de verwachtingswaarde van het aantal prijzen voor henk.

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Re: HELP!! A.U.B.... HELP !! HELP!!

Bericht door Hugo » 18 mar 2008, 19:22

1 keer posten is meer dan genoeg
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

Plaats reactie