Snelheid behaald op nog te bouwen Rally circuit

Heb je een leuke wiskunde puzzel of een mooi vraagstuk gevonden en wil je die met ons delen? Post het hier.
Plaats reactie
4UFO
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 apr 2008, 11:30

Snelheid behaald op nog te bouwen Rally circuit

Bericht door 4UFO » 11 apr 2008, 12:03

Beste Wizzkids,

Ik en mijn vrienden gaan ter gelegenheid van een 30ste verjaardag van een vriend een race of betergezegd
Rally circuit bouwen.Om alles in goede banen te houden wil ik een zo veilig circuit bouwen als mogelijk
Dus het wordt er eentje met zeer veel bochten om de opgedreven snelheid zo laag mogelijk te houden
Graag zou ik wensen te berekenen met welke +/- maximale snelheid we zouden rijden op het langste rechte stuk van het circuit , deze bedraagt 150 meter

Aan het begin van de rechte baan heeft de auto een snelheid van 0 km/h
Dit is na een scherpe chicane dus veel hoger zal deze dus werkelijk niet liggen
De auto die we gaan gebruiken rijdt van 0 tot 100 km/h in 12,8 seconden
Welke snelheid (ongeveer) zal ik maximaal kunnen bereiken op deze rechte lijn van 150 meter
Auto is een Mitsubishi Colt 1300 cc & +/- 1000 Kg
66 kw/90 pk

Maximaal vermogen pk 95 pk, bij 5250 toeren/min
125 Nm, bij 4000 toeren/min

Persoonlijk heb ik totaal geen enkel idee hoe ik dit ongeveer zou moeten berekenen

Kan iemand mij helpen ?

Alvast bedankt !

Info gevonden maar veel wijzer word ik er niet van:

Acceleratie (auto)
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Acceleratie is synoniem voor versnelling. Heeft men het bij auto's over prestaties, dan wordt vaak de accelleratietijd van 0 tot 100 km/h opgegeven (of van 0 tot 60 miles/h (=96 km/h) in angelsaksische landen).

Van invloed op de acceleratietijd zijn vooral het motorvermogen, de voertuigmassa, de snelheid van schakelen, en het soort versnellingsbak.


[bewerk] Invloedsfactoren
Deze invloedsfactoren verhouden zich als volgt: De acceleratietijd van 0 tot 100 km/h van een auto (0 tot 27.8 m/s) wordt geregeerd door de wet van Newton (F=m.a), oftewel a = F/m [m/s^2] (1). Hierin is “F” de kracht die de auto versnelt en “m” de massa van de auto.

Boven de deelstreep (1) staat “F”. De relatie tussen het motorvermogen en de aandrijvende kracht F is als volgt uit te drukken: F = T*(1/i)*η/r, waarin

F = omtrekskracht aan het aangedreven wiel [N]

T = motorkoppel aan de krukas [Nm]

i = overbrenging versnellingsbak maal eindoverbrenging (differentieel)

η = rendement van de overbrenging

r = radius van het aangedreven wiel [m]


Omgekeerd is hieruit het motortoerental bij een gegeven snelheid te bepalen:

n = (v*60) / (2л * r *i) , waarin

n = motortoerental [toeren/min]

v = snelheid [m/s]

Olivier1992
Vast lid
Vast lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 apr 2008, 18:00

Re: Snelheid behaald op nog te bouwen Rally circuit

Bericht door Olivier1992 » 07 jun 2008, 16:57

He, Hierbij zal ik een poging wagen je vraagstuk op te lossen. Het ziet er nog al ingewikkeld uit, maar volgens mij is de oplossing vrij simpel. Ik weet ook niet of het inmiddels achterhaald is, maar toch een leuke oefening.

We weten dat de auto in 12,8 sec. van 0 tot 100km/h versnelt.
Dit is dus 100/3.6=27,78 m/s
we berekenen de versnelling aan de hand van de formule:
a=dv/dt
a=27,78/12,80
a=2,17 m/s²
We gaan er vanuit, dat na de chicane de auto een snelheid heeft groter dan 0, we nemen even 25 km/h.
Dit is een snelheid van 6,94 m/s.

In Excel heb ik het volgende berekend:
Bij een constante versnelling van 2,17 m/s² en een snelheid van 6,94 m/s na de chicane, zal je snelheid na 150m en na 6,9sec. , 21,8045 m/s bedragen. Dit komt overeen met 78,496 km/h.
Ik heb geen flauw idee of dit te hard is, maar je weet nu in ieder geval het antwoord.

Graag gedaan, en succes er mee!

-edit-
Je ziet nu zelf denk ik, dat je het probleem verkeerd hebt ingeschat, en het jezelf veel te moeilijk hebt gemaakt, terwijl de oplossing zelf heel simpel is. Hoop dat je het begrijpt, anders even een reactie posten.

Plaats reactie