Wie kan mijn helpen? hoeveel driehoeken?

Heb je een leuke wiskunde puzzel of een mooi vraagstuk gevonden en wil je die met ons delen? Post het hier.
Plaats reactie
destipvanjip
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 sep 2008, 16:06

Wie kan mijn helpen? hoeveel driehoeken?

Bericht door destipvanjip » 24 sep 2008, 16:18

Hoi!
Tijdens de wiskunde les hebben wij een opgave gekregen om deze som op te lossen:
hoeveel driehoeken kan je maken met deze stippen?
Afbeelding (het zijn dus gewoon negen stippen en dan 3 rijen van 3)

Als iemand het goede antwoord+uitleg zou geven zo ude leraar trakteren op taart. Nu waren ik en een vriendin zo slim om het op internet op te zoeken, en we hadden dus het goede antwoord gegeven. Toch wilde de leraar een duidelijkere uitleg (we hebben uiteindelijk gewoon gezegd dat het van internet is). Hij zei dat als we het antwoord nog een keer goed en duidelijk zodat iedereen het begrijpt uit kunnen leggen dat hij dan alsnog op taart trakteerd. Dus ZOU IEMAND MIJ MISSCHIEN WILLEN HELPEN?

Het antwoord is:
9x8x7/3x2x1 = 84 dat is dus als je alle stippen gebruikt. Maar je kan natuurlijk niet met drie stippen op 1 lijn een driehoek maken, dat komt 8x voor kijk maar: Afbeelding
Dus dan is het 84 - 8 =76.

Ik snap dit antwoord niet helemaal, kijk dit is zoals ik denk dat het zit:
Je doet eerst 9x8x7 omdat je eerst 9 stippen hebt om uit te kiezen, daarna zijn er nog maar 8 over omdat je natuurlijk niet 1 stip 2x kan gebruiken, en daarna nog maar 7.
Maar ik snap dus echt niet waarom je moet delen door 3x2x1??? zou iemand mij dit kunnen uitleggen?
En dat aftrekken van de stippen die op een rij liggen snap ik wel.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Wie kan mijn helpen? hoeveel driehoeken?

Bericht door SafeX » 24 sep 2008, 16:58

Je kiest willekeurig drie stippen (niet op een rij) dan vorm je daarmee een drh. Maar diezelfde drie ptn kan je op 3*2*1=6 kiezen (ga dat maar eens na met bv ABC, op hoeveel manieren kan je deze drie letters op een rij zetten?). Dus moet je 9*8*7 door 6 delen.

Plaats reactie